Yhteisetuus – näin yhteismetsä, tiekunta, kalastuskunta tai jakokunta antaa valtuuden veroasiointiin

Voit valtuuttaa itsesi, toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan yhteisetuuden veroasioita sähköisesti.

Yhteisetuuden täytyy tehdä ensin valtuushakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa ja sen jälkeen antaa asiointivaltuus Suomi.fi:n valtuudet-palvelussa.

Sähköistä asiointia varten tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Näin teet valtuushakemuksen ja valtuutat Suomi.fi:ssä

1

Valitse yksi tai useampi valtuus

Veroasioiden hoito -valtuuden avulla voi hoitaa kaikkia valtuuden antajan veroasioita. Muiden valtuuksien avulla voi hoitaa rajoitetusti vain nimettyjä asioita.

Lue valtuuksien kuvauksista, mikä valtuus sopii tarpeisiisi

Valitset valtuuden myöhemmin Suomi.fi:n valtuudet-palvelussa.

2

Hae valtuutusoikeutta

Sinun täytyy ensin tehdä valtuushakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa. Hakemuksella haetaan valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta. 

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä

Ohje: Näin teet valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa

Huomaa! Kun hakemus on käsitelty ja valtuutusoikeus rekisteröity, sinun täytyy kirjautua henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi Suomi.fi:n valtuudet-palveluun. Siellä pääset antamaan varsinaisen asiointivaltuuden (kuvaukset kohdassa 1), jonka avulla valtuutettu vasta pääsee hoitamaan veroasioita sähköisesti.

3

Anna asiointivaltuus Suomi.fi:ssä

Kun valtuushakemus on hyväksytty ja olet saanut valtuutusoikeuden tai edustajan valtuutusoikeuden, kirjaudu Suomi.fi:n valtuudet-palveluun.

Anna tarvittavat asiointivaltuudet tai edustamisvaltuudet niille henkilöille, jotka asioivat yhteisön puolesta. Jos ryhdyt itse hoitamaan yhteisön asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Siirry Suomi.fi:n valtuudet-palveluun

Ohje: Näin teet valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa 
Lue kohta 3: Anna valtuus ja huolehdi tunnistusvälineistä