Katso-ohjeet asianhoitajalle

Jos asiakkaallasi on Katso-tunniste, toimi seuraavasti:
  • Pyydä asiakkaaltasi tarvittavat valtuutukset. Valtuutuksen myöntäminen Katso-palvelussa on kerrottu ohjeessa Valtuutuksen myöntäminen.
  • Ota valtuutus vastaan ja kohdenna se Katso-palvelussa itsellesi ja/tai niille yrityksesi työntekijöille, jotka asioivat kyseisen asiakkaan puolesta. Valtuutuksen vastaanottaminen ja kohdentaminen on kerrottu ohjeessa Organisaatiolle myönnetyn valtuutuksen vastaanottaminen.
  • Työntekijä, jolle valtuutus on kohdennettu, voi kirjautua asiointipalveluihin ja asioida asiakkaiden puolesta.

Ohjeet:
Valtuutuksen myöntäminen (pdf)
Organisaatiolle myönnetyn valtuutuksen vastaanottaminen (pdf)
Katso-valtuutus, pikaohje (pdf)
Valtuutusten hallinnointi (pdf)

Jos asiakkaallasi ei ole Katso-tunnistetta, toimi seuraavasti:

  • Sovi asiakkaasi kanssa sähköisen asioinnin valtakirjan muodostamisesta (mm. roolit ja voimassaoloaika).
  • Luo Katso-palvelussa asiakkaallesi (päämies) sähköisen asioinnin valtakirja.
  • Asiakas saa sähköpostitse ilmoituksen hyväksyntää odottavasta valtakirjasta. Sähköpostiviestissä olevan linkin kautta asiakas pääsee hyväksymään valtakirjan, jos hänen käytössään on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai sirullinen henkilökortti. Muussa tapauksessa asiakas voi käydä hyväksymässä valtakirjan Katso-asiakasrekisteröintipisteessä.
  • Viranomainen tarkistaa asiakkaan nimenkirjoitusoikeuden ja aktivoi asiakkaan hyväksymän valtakirjan. Saat sähköpostiin ilmoituksen, kun valtakirjan sisältämä valtuutus hyväksytty.
  • Kohdenna valtakirjan osoittama valtuutus Katso-palvelussa itsellesi ja/tai niille yrityksesi työntekijöille, jotka asioivat kyseisen asiakkaan puolesta.
  • Työntekijä, jolle valtuutus on kohdennettu, voi kirjautua asiointipalveluihin ja asioida asiakkaiden puolesta.

Ohjeet:
Sähköisen asioinnin valtakirjan luominen (pdf)
Organisaatiolle myönnetyn valtuutuksen vastaanottaminen (pdf)
Sähköisen asioinnin valtakirja,pikaohje (pdf)

Jos yritykselläsi ei vielä ole Katso-tunnistetta, saat tunnisteen käyttöön seuraavasti:

  • Perusta tunniste Katso-palvelussa. Pääkäyttäjyyden perustaminen edellyttää, että sinulla on nimenkirjoitusoikeus organisaatiosi puolesta. 
  • Jos haluat antaa työntekijällesi oikeuden asioida asiakkaidesi puolesta sähköisesti, voit tehdä hänelle Katso-alitunnisteen Katso-palvelussa.
  • Työntekijä voi vahventaa alitunnisteen Katso-tunnisteeksi. Katso-tunnistetta tarvitaan, jos käytettävä asiointipalvelu vaatii vahvaa tunnistautumista tai edellyttää valtuutusta, jota ei voi myöntää Katso-alitunnisteelle.

Ohjeet:
Pääkäyttäjyyden perustaminen (pdf)
Alitunnisteen muodostaminen (pdf)
Alitunnisteen vahventaminen Katso-tunnisteeksi (pdf)

 

Luettelo Katso-asiakasrekisteröintipisteistä:
Katso-asiakasrekisteröintipisteet

Luettelo Katso-tunnistetta hyödyntävistä asiointipalveluista:
Katso-tunnistetta hyödyntävät asiointipalvelut