Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista

Tavoitteena toimivampi yhteiskunta

Teemme yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa kuuntelemalla heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan sekä osallistamalla heitä palvelujemme kehittämiseen. Vuoden aikana meillä oli satoja yhteistyötapaamisia, joista eniten Kelan, Digi- ja väestötietoviraston sekä Suomen Yrittäjien kanssa. Pidempiaikaisia verkostoja ja hankkeita muiden organisaatioiden kanssa oli käynnissä 58.

Sidosryhmäyhteistyöllä pyrimme myös vaikuttamaan siihen, että verotuksen digitalisaatioastetta ja automaatiota saataisiin nostettua ja että lainsäädäntö tukisi sujuvaa verotusta.

Yhteiskehittämistä ekosysteemeissä

Ekosysteemeillä tarkoitetaan yksityisten palveluntuottajien ja viranomaisten muodostamia palvelukokonaisuuksia. Olemme aktiivisesti mukana ekosysteemeissä, joihin verotus liittyy. Ekosysteemityömme tavoitteena on yhdessä muiden toimijoiden kanssa rakentaa asiakkaillemme heidän tilanteisiinsa sopivia saumattomia ja sujuvia palveluita.

Kuolinpesän asioinnin helpottaminen ja yrityksen digitalouden kehittäminen ovat esimerkkejä ekosysteemeistä, joissa kehitämme ratkaisuja ja palveluita yhdessä muiden organisaatioiden kanssa. Ideana on rakentaa palvelut asiakkaan lähtökohdista niin saumattomiksi, että tarve viranomaisasiointiin olisi hyvin pientä tai olematonta. Viranomaisten yhteistyötä vauhdittaa valtiovarainministeriön luotsaama Digikompassi.

Tuloksellista yhteisvalvontaa muiden viranomaisten kanssa

Teemme harmaan talouden torjunnassa aktiivista yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa. Vuonna 2022 valvoimme moniviranomaisyhteistyönä yhteensä 721 taksi-, rakennus- ja festivaalialan toimijaa. Teemme myös jatkuvaa yhteistyötä rakentamalla erilaisia ennalta estäviä toimintamalleja harmaan talouden torjumiseksi.

Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelman 2020–2023 hankkeista Verohallinnon kannalta erityisen merkittävä oli identiteettien väärinkäytöksiä ja palautuspetoksia koskeva hanke. Sen myötä kehitimme kyvykkyyttämme havaita väärinkäytöksiä aiempaa tehokkaammin. Hanke toi myös esiin rekisteröintiin ja rekisteriviranomaisten toimintaan liittyviä haasteita ja kehittämistarpeita. Jatkohankkeessa (ns. ID2-hanke) kokosimme eri viranomaisten ja ministeriöiden kanssa yhteen ulkomaalaisen työvoiman rekisteröinnin nykytilan, riskit ja haasteet sekä ehdotimme niihin korjaustoimia.

Osana toimenpideohjelmaa käynnistimme myös vakuutuskuorien valvontahankkeen sekä valmistelimme aggressiivisen verosuunnittelun tutkimustoimintaa riippumattomien tutkimusorganisaatioiden kanssa.

Selvitysyksiköstä tietoa harmaasta taloudesta

Harmaan talouden selvitysyksikkö (HTSY) tutkii ilmiöselvityksissään harmaan talouden ilmiöitä, vaikutuksia ja torjuntaa sekä arvioi lainsäädännön vaikuttavuutta. Ilmiöselvitykset tukevat valvonta- ja lupaviranomaisten tehtäviä.

Julkaisimme laajat pimeän työn määrää koskevat ilmiöselvitykset. Kokonaisuudessaan ilmiöselvityksiä, lausuntoja ja muita tiedon tuottamistehtäviä valmistui vuoden aikana 150.

Viranomaistehtävien tueksi tuotettavan digitaalisen velvoitteidenhoitoselvityspalvelun kysyntä pysyi korkealla tasolla (700 000 pyyntöä). Lakimuutosten seurauksena palvelun käyttäjien määrä kasvoi seitsemällä, ja vuoden lopussa palvelu tuki 36 viranomaistehtävää. Selvitysyksikön koordinoima viranomaisten tilannekuvatoiminto tuotti 59 ajankohtaista julkaisua Harmaa talous & talousrikollisuus -sivustolle.

Kansainvälistä yhteistyötä

Olimme mukana yli 140:ssä säännöllisesti kokoontuvassa kansainvälisessä työryhmässä ja projektissa. Yhteistyöfoorumeita olivat mm. OECD, EU, IOTA (Intra-European Organisation of Tax Administrations) sekä pohjoismainen Nordisk Agenda.

OECD:ssä painopisteenä oli kansainvälisen yritysverotuksen uudistamishanke sekä verohallintojen tulevaisuuden toimintatapa Tax Administration 3.0. Osallistuimme aktiivisesti molempiin hankkeisiin. EU jatkoi mm. CESOP-järjestelmän (Central Electronic System of Payment information) toteutusta, ja me toimimme toteutusta tukevan Expert teamin puheenjohtajana. EU:n suuryrityksille luotu rajat ylittävä riskianalyysi ETACA (European Trust and Cooperation Approach) siirtyi kesällä 2022 pilotointivaiheeseen.

Kansainvälisen harmaan talouden torjunnan saralla osallistuimme mm. ammattimaisia avustajia koskevaan OECD:n alatyöryhmään ja johdimme yhteispohjoismaisen korruption tunnistamiskoulutuksen laatimista.

Vuonna 2018 alkanut kehitysyhteistyöhanke Tansanian verohallinnon kanssa päättyi joulukuussa, mutta yhteistyö jatkuu uudessa hankkeessa 2023–2026. Aloitimme vuoden lopulla uuden kehitysyhteistyöhankkeen Kenian verohallinnon kanssa. Kehitämme tässä kolmivuotisessa hankkeessa Kenian verohallinnon asiakasrekisteröintiä. Jatkoimme myös Kyproksen verohallinnon tukemista valmisohjelmiston toteutuksessa.

Case: Viestintäkampanja nuorille ja työelämään tuleville

Olemme viime vuosina tehneet Suomen työmarkkinoille tuleville kohdennettua viestintää, jolla pyrimme lisäämään ymmärrystä verojen maksamisen merkityksestä. Kerromme perinteisestä viranomaisviestinnästä poikkeavalla tavalla siitä, miksi veroja kannattaa maksaa. Viestintähanke on osa valtioneuvoston harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelmaa, ja se jatkuu vuoden 2023 loppuun.

Vuonna 2021 loimme Happy Taxpayer -konseptin. Suoratoistopalvelua muistuttavalla verkkosivustolla verorahojen käyttökohteisiin pääsee tutustumaan elokuvilta näyttävien nimikkeiden kautta. Uudenlainen konsepti on saanut hyvää palautetta myös kansainvälisesti.

Vuoden 2022 aikana teimme yhteistyötä kuuden sosiaalisen median vaikuttajan kanssa. He avasivat omilla kanavillaan verovarojen käyttöä esimerkiksi äitiyspakkausten, neuvolan ja maksuttomien oppikirjojen kautta. Videoita katsottiin vaikuttajien omissa ja Verohallinnon kanavissa yhteensä noin 600 000 kertaa.

Konsepti tuotiin myös uudelle kanavallemme TikTokiin, jossa olemme vahvistaneet vuorovaikutusta erityisesti nuorten sosiaalisten median käyttäjien kanssa.
Teimme TikTokiin kaksi videota ”verot on/off” -liukukytkinteemalla. Toimme esiin näkökulman siihen, mitä näyttäisi, jos verovaroin kustannetut palvelut, kuten ulkoliikuntapaikat ja kirjastot yhtäkkiä katoaisivat. Videoita katsottiin eri kanavissa yhteensä 112 000 kertaa.

Sivu on viimeksi päivitetty 25.4.2023