Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Kestävyyden jalanjälki

Toiminnan jalanjälki muodostuu negatiivisista ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista, joita organisaation olemassaolosta ja toiminnasta aiheutuu toimintaympäristöön. Kestävyystyömme yhtenä tavoitteena on pyrkiä minimoimaan tällaiset negatiiviset vaikutukset.

Valtionhallinnon yhteisen raportointiohjeistuksen mukaisesti kerromme tässä yhteydessä myös henkilöstöstämme.

Vastuuta henkilöstöstä, hankinnoista ja ympäristöstä

Muutoksien näkökulmasta vuosi 2024 oli henkilöstölle poikkeuksellinen, sillä Verohallinnossa käytiin vuoden 2024 syksyllä historian ensimmäiset yhteistoimintaneuvottelut. Tähän oli syynä se, että tietyt tehtävät olivat vähentyneet muun muassa automatisaation, asiakaspalvelutavoitteiden uudelleen mitoituksen, työtapojen muokkaamisen sekä tehtävien ja organisaation uudelleenjärjestelyiden takia. Muutostukikeskusteluiden aikana irtisanottavien henkilöiden määrä täsmentyi 141 henkilöön.

Pääjohtaja Markku Heikura taustoitti niin säästötarpeita kuin käynnissä olleen strategiakierroksen aiheita kolmeosaisessa podcast-sarjassa.

Kaikkien irtisanottujen kanssa käytiin keskustelut ja järjestetään valmennusta työllistymistä tukevista toimista. Näillä ja eri toimijoiden järjestämillä infoilla pyritään auttamaan irtisanottuja henkilöitä löytämään konkreettisia tulevaisuuden vaihtoehtoja.

Vuoden 2024 päättyessä meillä oli töissä 4 767 henkilöä 47 paikkakunnalla eri puolella Suomea.

Sairauspoissaolot olivat vuonna 2024 koko Verohallinnossa 9,6 pv/htv (2023: 9,5 pv/htv). Sairauspoissaoloihin vaikutti aiempaa runsaampi vapaa-ajan tapaturmien määrä kesällä, mikä nosti kesäkuukausien sairauspoissaoloja. Loppuvuoden infektiokausi oli puolestaan lievä, mikä vähensi etenkin lyhyiden alle 5 pv sairauslomia. Tukitoimista huolimatta syksyn yhteistoimintaneuvottelut näkyivät psykososiaalisen kuormituksen ja pitkien mielenterveyspoissaolojen kasvuna.

Vuonna 2024 henkilöstön kouluttautumiseen käyttämä työaika oli 6,5 päivää per henkilötyövuosi. Määrä laski edellisvuodesta lähes viidenneksen.

VMBaro-työtyytyväisyyskyselyn mukaan kokemus sukupuolten tasa-arvon toteutumisesta työyhteisössä on Verohallinnossa erittäin korkealla tasolla (2024: 4,2), vaikka tulos hieman heikkeni edellisestä vuodesta (2023: 4,3). Tulos on kehittynyt suotuisasti vuodesta 2016 lähtien, jolloin kyselyn tulos oli tasolla 3,87. Verohallinnossa seurataan sukupuolten välisiä palkkaeroja samapalkkaisuusindeksin avulla. Palkkatasa-arvo toteutuu meillä hyvin samoissa tai saman vaativuuden tehtävissä. Samalla vaativuustasolla sukupuolten väliset palkkaerot ovat vähäisiä ja ne selittyvät henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvalla palkanosalla.

VMBaron kysymyksen ”Ihmisten yhdenvertaisuus toteutuu työyhteisössäni” tulos on vuosien varrella kehittynyt suotuisasti (2016: 3,6, 2023: 4,16). Vuonna 2024 tulos kuitenkin laski ja oli 4,0.

Vastuullisia hankintoja ja toimitilaratkaisuja

Noudatamme hankinnoissamme kansallista julkisten hankintojen strategiaa ja toimimme sen periaatteiden mukaisesti. Strategiassa on asetettu julkisille hankinnoille vastuullisuustavoitteita, joilla halutaan edistää hankintojen taloudellista, sosiaalista ja ekologista kestävyyttä. Olemme laatineet strategian pohjalta oman toimenpideohjelman, jossa on määritelty ne toimenpiteet, joilla edistämme vastuullisia hankintoja.

Hankintojen taloudellinen kestävyys tarkoittaa meillä muun muassa sitä, että hankinnoissamme torjumme omalta osaltamme harmaata taloutta ja edistämme verovastuullisuutta. Verohallinnossa kaikilta valituilta toimittajilta tarkistetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista, että ne täyttävät lakisääteiset velvollisuutensa.

Ekologisesti kestävillä hankinnoilla haluamme edistää Suomen hiilineutraalisuustavoitetta 2035 sekä kiertotalouden toteutumista. Tavarahankinnoissamme, kuten verolakikirjoissa sekä lahja- ja pr-tuotteissa, on otettu huomioon vastuullisuusnäkökulmia. Esimerkiksi fyysisistä kirjoista ja lehdistä on siirrytty sähköisiin versioihin, ja lahja- ja pr-tuotteissa on huomioitu myös aineettomat lahjat. Lisäksi tuotteiden pakkausmateriaaleissa ja toimitustavoissa on painotettu vastuullisuutta.

Julkishallinnon yhteishankintayksikkö Hansel huomio hankinnoissaan vastuullisuustavoitteet esimerkiksi vastuullisten puitejärjestelyjen ja dynaamisten hankintajärjestelmien (DPS) kautta. Hanselin yhteishankinnat on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin hankinnassa huomioitujen ympäristö-, sosiaalisen- ja taloudellisen vastuun perusteella. Osallistumme vastuullisuuden edistämiseen mm. matkustukseen liittyvien yhteishankintojen kautta.

Edistämme valtion toimitilastrategiaa ja monia yhteiskäyttöisiä tilahankkeita on käynnissä ympäri Suomen. Kestävyysraportin tiedot kiinteistöihin liittyen, kuten sähkön kulutus ja jätemäärät, saadaan suoraan yhteistyökumppani Senaatilta. Aiempi Green Office -sopimus päätettiin syyskuussa 2024.

Mittarit ja tavoitteet

Seuraamme onnistumistamme ja kehitämme toimintaamme seuraavilla mittareilla ja tavoitteilla:

Hiilidioksidipäästöt (CO2)

 
Mittari 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2024/2017
Virkamatkat 1 513 1 779 1 980 285 162 885 815 642 −58 %
Paperinkulutus 1 373 1 490 1 137 1 093 925 887 868 788 −43 %
Energiankulutus 4 926 5 074 4 512 3 017 2 813 2 190 2 165 1 563 −68 %
Jätemäärät 42 46 44 34 29 37 40 37 −12 %
Yhteensä 7 854 8 389 7 673 4 429 3 929 3 999 3 888 3 030 −61 %
 
Mittari Toteuma 2020 Toteuma 2021 Toteuma 2022  Toteuma 2023  Tavoite 2024 Toteuma
Työtyytyväisyys (VMBaron kokonaisindeksi, 1–5)  3,76 3,70 3,77 3,78 ≥ 3,7 3,60
Työnantajakuva ja arvot (VMBaro, 1–5) 4,08 4,03 4,08 4,04 ≥ 4,0 3,89

Vuoden varrelta: Toimimme turvallisesti riskit huomioiden

Vuoden 2024 aikana kohdensimme resursseja ja teimme toimenpiteitä palveluiden suojaamiseksi ja saatavuuden varmistamiseksi.

Erityisesti henkilöstön turvallisuustietoisuus on keskeisessä roolissa erilaisten turvallisuusuhkien torjunnassa. Ajankohtaisten asioiden säännöllinen nostaminen sisäisissä kanavissamme on tehokas ja vuorovaikutteinen tapa ylläpitää hyvää turvallisuuskulttuuria.

Verohallintolaiset kertaavat turvallisuusasioita verkkokurssilla vähintään joka toinen vuosi. Tietoisuutta ja osaamista ylläpidetään verkkokurssin lisäksi muun muassa säännöllisen turvallisuusviestinnän ja jatkuvan tietojenkalastelukoulutuksen avulla.

Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä olemme koonneet asiakkaidemme avuksi vero.fi-sivuille ohjeet turvalliseen veroasiointiin ja Verohallinnosta tulevien aitojen viestien tunnistamiseen. Merkittävänä ennaltaehkäisevänä toimintamallina kansalaisten kannalta on se, että emme kysy asiakkailta esimerkiksi pankkitunnuksia tai maksukortin tietoja sähköpostilla tai tekstiviesteissä. Lähettämämme tekstiviestit eivät myöskään sisällä linkkejä. Olemme myös rekisteröineet Verohallinnon tekstiviestien lähettäjätiedot Traficomin rekisteriin.



Sivu on viimeksi päivitetty 30.4.2025