OmaVero-palveluun uusia toiminnallisuuksia

Verohallinnon tiedote, 23.3.2017

Vuodenvaihteessa käyttöönotettua OmaVero-palvelua kehitetään jatkuvasti. Palveluun on nyt toteutettu ja on lähiaikoina tulossa uusia toiminnallisuuksia.

Tapahtumatiedot voi ladata tiedostoksi

Palvelusta voi nyt ladata verokauden tapahtumat csv-tiedostoksi. Vastaava ominaisuus oli käytössä myös aiemmassa Verotili-palvelussa. Tiedot ovat OmaVerossa verolajikohtaisesti. Tapahtumien esityslogiikassa ei ole tapahtunut muutoksia.

OmaVeron hakutoiminnallisuutta kehitetään parhaillaan siten, että jatkossa tietyltä ajanjaksolta voi hakea tapahtumia ja maksuja.  Toteutuksen selvitys on aloitettu ja toiminnallisuutta testataan palvelun käyttäjien kanssa ennen sen käyttöönottoa. Tavoitteena on saada haku käyttöön ennen syksyä. Hakutoiminnallisuus on vastaus asiakkaiden toiveeseen saada palvelusta oma-aloitteisten verojen tapahtumiin liittyviä tietoja kootusti. Hakutoiminnolla pyritään vastaamaan myös kuukausittaista yhteenvetoa koskeviin kehitystoiveisiin.

Lisäksi työn alla on Asiakkaan valinta -sivun kapasiteetin nostaminen siten, että Huomioitavaa-sarake tulee näkyviin kaikille käyttäjille riippumatta asiakasmäärästä. Asiakkaan valinta –sivua käyttävät varsinkin tilitoimistot. Huomioitavaa-saraketta ei ole voitu tällä hetkellä näyttää, jos näkymässä on yli 300 asiakkaan tiedot.

Samalla muutetaan Huomioitavaa-sarakkeen toiminnallisuutta niin, että siihen tulee näkyviin huutomerkki-ikoni vain, jos asiakkaalla on vastaamaton selvityspyyntö tai veroilmoituksia puuttuu. Näin esimerkiksi selvityspyynnöt nousevat listauksesta paremmin esille. Nyt ikoni tulee näkyviin myös jos saldo on negatiivinen tai asiakkaalla on saldohuomautuksia. Nämä tiedot näkyvät sivulla muutenkin.

OmaVeroon tulossa uusia verolajeja

Oma-aloitteisiin veroihin liittyvä asiointi on tämän vuoden alusta tapahtunut OmaVero-palvelussa.  Palvelulla on kuukausittain satojatuhansia käyttäjiä, joiden tarpeet vaihtelevat. Käyttäjämääriin nähden OmaVerosta on tullut palautetta maltillisesti.

Verohallinto on kehittänyt OmaVeron nykyisiä toimintoja aktiivisesti asiakkailta saadun palautteen perusteella. Asiakkaiden toiveita on käyty läpi muun muassa Verohallinnon tilitoimistoille järjestämissä asiakasraadeissa. Viimeisin asiakasraatitapaaminen oli maaliskuussa, ja siellä käytiin läpi keskeisimpiä kehityskohteita suurimpien käyttäjäryhmien kannalta.

OmaVero-palveluun kootaan lähivuosina kaikki Verohallinnon sähköiset palvelut. Seuraavaksi OmaVeroon siirtyvät yhteisöjen tuloveroveroilmoittaminen, myöhemmin myös henkilöasiakkaiden tulovero, varainsiirtovero ja kiinteistövero.

OmaVeroon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia on koottu Vastauspankkiin.

Lue myös Katja Senen uusin blogi OmaVerosta, miksi se otettiin käyttöön ja miten sitä kehitetään.