Hallituksen esitys tulorekisterilaista annettu

5.10.2017

Hallitus on antanut esityksen tulorekisteriä koskevasta lainsäädännöstä 5.10.2017. Hallitus esittää, että tulorekisteri otetaan käyttöön vuonna 2019.

Valtiovarainministeriön tiedotteessa kerrotaan, että hallitus on antanut esityksen tulorekisteriä koskevasta lainsäädännöstä torstaina 5.10.2017. Valtiovarainministeri Petteri Orpo kiteyttää tulorekisterin tuomat hyödyt VM:n tiedotteessa näin: ”Tulorekisteri on tervetullut uudistus, joka helpottaa tavallisten suomalaisten asiointia viranomaisten kanssa. Palkansaaja voi jatkossa seurata ajantasaisesti omia tulotietojaan. Palkka- tai muita todistuksia ei jatkossa tarvitse toimittaa jokaiselle viranomaiselle erikseen. Tulorekisteri keventää myös yritysten hallinnollista taakkaa sekä mahdollistaa sosiaaliturvan uudistamisen, joka tukee palkkatulojen ja sosiaaliturvan parempaa sovittamista yhteen”.

Tulorekisterin toteutus etenee vauhdilla

Tulorekisterihanke julkaisi kesäkuussa 2017 palkkatietojen toimittamiseen ja jakeluun liittyvät rajapintakuvaukset. Julkaisun myötä palkkahallinnon alan ohjelmistotalot ovat voineet alkaa valmistella omia ohjelmistojaan tulorekisterin käyttöönottoa varten. Järjestelmätoimittajat pääsevät testaamaan rajapintojen toimivuutta 1.3.2018 alkaen yhteistyössä hankkeen kanssa. Tulorekisteri etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Haluatko pysyä ajan tasalla tulorekisterin kuulumisista?

Tilaa tulorekisterihankkeen uutiskirje. Kerromme uutiskirjeissämme ajankohtaisia asioita tulorekisteristä ja tiedotamme hankkeen edistymisestä. Uutiskirje lähetetään noin kahden kuukauden välein sähköpostitse. Uutiskirje on kaikkien vapaasti tilattavissa.

Liity postituslistalle

Lue lisää:

Sivu on viimeksi päivitetty 5.10.2017