Anna työnantaja- ja arvonlisäveroilmoitukset sähköisesti ja tarkista samalla negatiivisen arvonlisäveron käyttö

Verohallinnon tiedote, 6.4.2017

Sähköinen ilmoittaminen on pakollista arvonlisävero- ja työantajasuoritusten osalta. Seuraava oma-aloitteisten verojen eräpäivä on 12.4.

Oma-aloitteisten verojen ilmoitukset voi antaa esimerkiksi OmaVero-palvelussa. Samasta palvelusta voit katsoa, mihin negatiivinen arvonlisävero on käytetty.

Vuoden alusta lähtien Verohallinnossa on käytetty palautettavaa arvonlisäveroa erääntyneille oma-aloitteisille veroille, vaikka arvonlisäveroa ei ole vielä hyväksytty, vaan se on käsittelyssä. Kun käsittely on kesken, siitä annetaan tieto OmaVerossa sekä yhteenvedolla. Voit tarkistaa arvonlisäveron käytön OmaVeron Maksun ja Palautukset –välilehdeltä.

Uudistimme palautusten käyttöä koskevaa ohjeistusta OmaVeron pikaoppaassa (kappale 8).

Hanki Katso-tunnisteet ajoissa

Osakeyhtiöt ja yhdistykset tarvitsevat Katso-tunnisteet ilmoitusten antamista ja OmaVerossa tehtävää tilanteen seuraamista varten. Ne kannattaa hakea hyvissä ajoin. Toiminimenhaltijat voivat antaa veroilmoitukset omilla henkilökohtaisilla pankkitunnisteilla.

Paperilomakkeen voi antaa erityisestä syystä

Voit antaa veroilmoituksen paperilomakkeella ainoastaan erityisestä syystä. Jos ilmoituksen antaminen sähköisesti on esimerkiksi teknisen esteen vuoksi mahdotonta, ilmoituksen voi antaa edelleen myös paperilla. Lomakkeen saa myös tilattua Verohallinnon palvelunumeroista 029 497 014 tai 029 497 008, jos sinulla ei ole mahdollisuutta tulostaa sitä.

Paperilla ilmoittamista varten ei tarvitse hakea erillistä lupaa, eikä syytä paperi-ilmoittamiseen ole tarpeen kertoa etukäteen Verohallintoon. Tiedustelemme paperi-ilmoittajilta erityistä syytä verovalvonnan yhteydessä. Verohallinto suhtautuu joustavasti asiaan.