OmaVero kokoaa sähköiset palvelut yhteen

Verohallinnon tiedote, 23.5.2016

Verohallinnossa käynnissä olevan Valmis-hankkeen aikana korvataan suurin osa nykyisistä sähköisistä asiointipalveluista OmaVero-palvelulla vuosina 2017-2019.

Ensimmäisenä suurena kokonaisuutena OmaVeroon on siirtymässä oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen ja maksaminen eli nykyisen Verotili-palvelun kaltaiset toiminnallisuudet vuoden 2017 alussa.

Erillisistä palveluista yhteen palveluun

Tällä hetkellä veronmaksaja-asiakkaiden sähköiset palvelut ovat erillisiä palveluita, joihin kirjaudutaan erikseen. Tulevaisuudessa asiakkaat löytävät kaikki vuorovaikutteiset palvelut keskitetysti OmaVerosta. Sen käyttäjiä ovat tulevaisuudessa sekä henkilöasiakkaat että ne yritys- ja yhteisöasiakkaat, joilla ei ole mahdollisuutta lähettää tietoja suoraan taloushallintojärjestelmästään.

Tavoitteena kattava sähköinen palveluntarjonta

Verohallinnon palveluiden sähköistäminen on osa valtiovarainministeriön asettamia tavoitteita vähentää paperipostia selvästi vuoteen 2017 mennessä ja lopettaa se lähes kokonaan 2020 mennessä. Verohallinnon tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 100 % palveluyhteydenotoista on tarjolla sähköisesti.

Lisätietoa Valmis-hankkeesta: Valmis-hanke uudistaa verotusohjelmistot