Verohallinto siirtyy vaiheittain käyttämään verotuksessa uutta valmisohjelmistoa

Verohallinnon vanhan IT-järjestelmän ydin oli 20 vuotta vanha. Vaikka vanhat järjestelmät toimivat vielä hyvin, järjestelmäkokonaisuuden ylläpitäminen oli hankalaa, ja tarve uusia koko järjestelmä oli suuri.

Ennen tietojärjestelmäuudistusta Verohallinnolla oli verotusta varten noin 70 erillistä ohjelmaa, joista valtaosa oli vain Verohallinnon käyttöön tehtyjä. Vanhoja ohjelmia alettiin korvata vuodesta 2016 alkaen yhdellä verotuksen valmisohjelmistolla.

Lähtökohtana on verotuksen luotettavuus ja sujuvuus ja entistäkin parempi asiakaspalvelu. Uusi verotusohjelmisto turvaa Verohallinnon toimintavarmuuden tulevaisuudessakin. Ohjelma alentaa tietohallinnon kustannuksia ja tekee verotuskäytäntöjen nopeat muutokset mahdollisiksi.

Hankittu ohjelmisto on erityisesti verotusta varten tehty, ja Verohallinto myös muokkaa verotuksen työprosessia sopimaan ohjelmistoon. Ohjelmiston konfigurointi ja käyttöönotto toteutetaan Valmis-hankkeessa.

Valmisohjelmisto helpottaa verotustyötä

Valmis-hankkeen avulla viedään Verohallinnon strategiaa käytännöiksi ja toteutetaan sen tavoitetta olla yksi maailman parhaista verohallinnoista. Uusi ohjelmisto helpottaa verotukseen liittyvää kehitystyötä ja auttaa saavuttamaan merkittäviä säästöjä kustannuksissa.

Työssään verovirkailijat saavat uuden ohjelmiston avulla asiakkaan tilanteesta entistä kattavamman kokonaiskuvan. Se on virkailijoille entistä parempi työkalu sekä asiakkaiden neuvontaan ja ohjaukseen että verovalvontaan.

Uusi IT-järjestelmä mahdollistaa sähköisten palvelujen kehitystyön

Verohallinnon sähköisiä palveluja on uudistettu. Uuteen verotusohjelmistoon siirtyminen on näkynyt muutoksina asiakkaiden sähköisissä palveluissa vuodesta 2017 alkaen, kun aiemmin käytössä olleet palveluja mm. Verotili on lakkautettu ja ne on korvattu OmaVerolla. Henkilöasiakkaille OmaVero avautui marraskuussa 2019.

Valmis-hankkeen tuomat muutokset näkyvät asiakkaille tulevina vuosina lähinnä sujuvampana palveluna. Muutokset voivat näkyä myös pieninä käytännön muutoksina, kuten asiakaskirjeiden ulkonäön muutoksina.