Sain virheellisen kirjeen – mitä teen?

Verohallinnolta on lähtenyt asiakkaille 2 836 virheellistä kirjettä. Kirjeissä on päiväyksenä 6.8.

Lähetämme uudet kirjeet kaikille asiakkaille, jotka ovat saaneet Verohallinnolta 6.8. päivätyn kirjeen. Valtaosa 6.8. päivätyistä kirjeistä ei ollut virheellisiä, mutta lähetämme nekin varmuuden vuoksi uudestaan.

Virheelliset kirjeet sisälsivät toisten asiakkaiden tietoja, esimerkiksi:

  • puolisotietoja
  • tilinumeroita
  • taulukoita, joissa on esimerkiksi verotuspäätöksen tietoja, tekstiä ja lukuja
  • QR-koodeja, jotka eivät sisällä asiakastietoja.

Virheellisiä kirjeitä lähti verokirjeiden tulostusohjelmiston lähdekoodin asetusten takia. Syy on löydetty, eikä virheellisiä kirjeitä ei enää lähde.

Virheelliset kirjeet on päivätty 6.8. Kirjeet näyttävät useimmissa tapauksissa sekavilta, koska niissä saattaa olla esimerkiksi tekstiä päällekkäin. Myös suomen- ja ruotsinkielistä tekstiä voi olla sekaisin samassa kirjeessä.

Sinun ei tarvitse ottaa virheellisen kirjeen takia yhteyttä Verohallintoon. Lähetämme kaikille virheellisen kirjeen saaneille uuden kirjeen. Verotuspäätös löytyy myös OmaVerosta.

Selvitämme parhaillaan, keiden kaikkien tunnistettavia tietoja on ollut virheellisissä kirjeissä. Jos olet saanut 6.8. päivätyn kirjeen, tietojasi on mahdollisesti siirtynyt toisen henkilön tai yrityksen kirjeelle.

Saat meiltä erillisen kirjeen, jos tunnistettavia tietojasi on levinnyt muiden kirjeille. Lähetämme kirjeen kaikille, joiden tunnistettavia tietoja on ollut virheellisissä kirjeissä. Tietosuoja-asetus edellyttää, että tietosuojaloukkauksen kohteeksi joutuneille henkilöille ilmoitetaan asiasta.

Tuhoa kirje turvallisesti niin, ettei tietoja pysty enää lukemaan. Verohallinto tai kukaan muukaan ei tarvitse virheellisiä tietoja sisältäviä kirjeitä ja tietoturvasyistä ne on syytä tuhota.

Suomi.fi-viesti lähtee OmaVerosta, jossa päätöksesi on oikein. Virhe on vain paperipostissa tulleissa verokirjeissä.