Palvelussa saattaa esiintyä häiriöitä maanantaina 5.12. klo 0.00–4.00 huoltotoimenpiteiden vuoksi. Pahoittelemme asiasta aiheutuvaa vaivaa.

Uutta OmaVerossa marraskuussa

Verotuksen tietojärjestelmäpäivityksen jälkeen 21.11. myös OmaVeroon tulee parannuksia ja uusia toiminnallisuuksia.

Maksujärjestelyn voi uusia OmaVerossa

Jos sinulla on maksujärjestely ja se raukeaa, voit uusia maksujärjestelyn itse OmaVerossa. Voit uusia maksujärjestelyn 10 vuorokauden kuluessa raukeamisesta, jos olet hoitanut maksujärjestelyn puutteet kuntoon tuossa ajassa.

OmaVerossa näkyy jatkossa entistä tarkemmin maksujärjestelyn tietoja. Näet esimerkiksi maksujärjestelyn reaaliaikaisen tilanteen sekä listan maksuista ja kuittauksista, jotka on käytetty maksujärjestelyssäsi oleviin veroihin. Näin voit helpommin verrata tietoja maksuaikatauluusi.

Lisäksi jos maksujärjestelysi raukeaa, näet OmaVerossa

  • listan sen hetkisistä maksujärjestelyn esteistä
  • syyn, miksi maksujärjestely on rauennut
  • määrän, joka sinun pitää maksaa, ennen kuin maksujärjestelyn uusiminen onnistuu.

Lue lisää maksujärjestelystä

Yhteenveto uudistuu

Yhteenvedon uudistuminen tuo mukanaan toivottuja muutoksia kirjeen ulkoasuun ja sisältöön.

Kirjeen sisällön järjestystä on paranneltu, ja tarvittavat viite- ja tilinumerot ja sekä maksettava veron määrä korkoineen löytyvät nyt heti kirjeen alusta.

Parannuksia on tehty myös yhteenvedon taulukoihin:

  • Yritysasiakkailla Verojen erittely -taulukossa näkyy veron erääntynyt määrä korkoineen yhteenvedon muodostumispäivältä sekä seuraavan kuun 22. päivään asti laskettuna.
  • Tiedot maksujen ja palautusten käytöstä -taulukossa näkyy tarkemmin aiempien kuukausien maksujen ja palautusten käyttö.
  • Uutta on erillinen Päätökset-osio, johon on listattu myöhästymismaksut. Myöhästymismaksupäätökset eivät siis enää tule Seuraavaksi erääntyvät verot -taulukon alle.

Muutokset näkyvät ensimmäistä kertaa tammikuun yhteenvedossa – ei siis vielä heti marraskuussa.

Lue lisää yhteenvedosta

Puhelinpalveluun voi tunnistautua OmaVeron kautta

Voit halutessasi tunnistautua OmaVeron kautta, kun haluat asioida Verohallinnon puhelinpalvelussa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta kun tunnistaudut etukäteen, tietosi näkyvät virkailijalle heti ja puhelinpalvelu nopeutuu. Jos asioit toisen asiakkaan puolesta, esimerkiksi kirjanpitäjä yrityksen puolesta, kirjanpitäjä voi tunnistautua soittaessa. Valtuus asioida yrityksen puolesta tarkistetaan erikseen.

OmaVerossa voit tilata koodin, jonka avulla tunnistaudut puhelinpalveluumme samalla kun jonotat palvelunumeroon. Huomaathan, että jos jätät soittopyynnön, tunnistautuminen ei ole enää voimassa virkailijan soittaessa takaisin, koska kyseessä on uusi puhelu.

Henkilöasiakkaalle tulee OmaVeroon myös mahdollisuus rajata puhelinpalvelussa asiointiaan. Tämä tarkoittaa, että hänen tai hänen valtuutettunsa pitää tunnistautua puhelinpalveluun OmaVerossa aina kun he soittavat asiakkaan verotusta koskevissa asioissa Verohallintoon.  

Toiminnallisuus tulee käyttöön OmaVerossa 21.11.2022.

Yritys- ja yhteisöasiakas: muutoksia OmaVeron verkkomaksuissa 21.11.2022 alkaen

OmaVerossa otetaan käyttöön uusi rajapinta verkkomaksuissa marraskuun tietojärjestelmäpäivityksen yhteydessä. Uusi PSD2-rajapinta vaikuttaa erityisesti OP:n yritystunnuksia käyttävien yritys- ja yhteisöasiakkaiden verkkomaksuihin OmaVerossa.

Jatkossa OP:n yritystunnuksia käyttävät tarvitsevat OmaVeron verkkomaksuihin valtuutuksen omasta pankistaan. Valtuutus tarvitsee tehdä vain kerran, ja se koskee kaikkia maksupalveluita, jotka käyttävät PSD2-rajapintaa verkkomaksuissa. Jos olet tehnyt valtuutuksen jo aiemmin, sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaan voit jatkaa verojen maksamista OmaVerossa tavalliseen tapaan.

Valtuutuksen voi tehdä OP:n asiakaspalvelussa soittamalla tai lähettämällä verkkoviestin. Lue ohjeet valtuuttamiseen OP:n verkkosivuilta.

Jos et voi maksaa veroja OmaVerossa valtuutuksen puuttumisen takia, ota maksutiedot ylös OmaVerosta tai verotuspäätöksestä ja maksa vero tilisiirtona verkkopankissa. Kun valtuutus on kunnossa, voit jatkaa verojen maksamista OmaVerossa.

Muutokset muiden pankkien yritysasiakkaille

  • Nordea Business -verkkopankin käyttäjät: Muutos näkyy uutena Nordea B2B -maksupainikkeena maksuvaiheessa. Huomaa, että Nordea Corporate Netbank -verkkopankin käyttäjät eivät voi maksaa veroja verkkomaksuina OmaVerossa.
  • Aktia, Handelsbanken, S-Pankki ja Danske Bank: Ei muutoksia.
  • Muut pankit: Jos et pysty maksamaan veroja verkkomaksuina OmaVerossa, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Voit edelleen maksaa veron omassa verkkopankissasi tilisiirtona. Maksutiedot saat OmaVerosta tai verotuspäätöksestä.
Sivu on viimeksi päivitetty 18.11.2022