Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista

Maksupalveluntarjoajille tiedonantovelvollisuus rajat ylittävistä maksuista 1.1.2024 alkaen (CESOP)

Suosittelemme osallistumaan sidosryhmätestaukseen. Huom. sidosryhmätestauksen kestoa on jatkettu 30.4.2024 asti. CESOP-ilmoituksen lähetystä voi testata sekä testi.ilmoitin.fi-selainpalvelussa että ApitamoPKI-testirajapinnassa. Sidosryhmätestausta varten tulee lähettää testauksen aloitusilmoitus sähköpostiosoitteeseen cesop@vero.fi.  

EU:n alueella maksupalveluntarjoajille tulee voimaan 1.1.2024 alkaen uusi tiedonantovelvollisuus, joka koskee rajat ylittäviä maksutapahtumia. Maksupalveluntarjoajia ovat esimerkiksi pankit ja luottolaitokset. Tiedonantovelvollisuus perustuu EU:n maksutietodirektiivin (EU 2020/284) muutokseen, millä tavoitellaan kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäveropetosten vähenemistä ja yritysten oikeudenmukaisen kilpailun turvaamista.

Maksupalveluntarjoajien on säilytettävä tiedot rajat ylittävistä maksuista ja ilmoitettava ne Verohallinnolle kultakin kalenterivuoden neljännekseltä. Verohallinto toimittaa tiedot edelleen komission ylläpitämään keskusrekisteriin (Central Electronic System of Payments, CESOP). Maksutapahtumatietoja voidaan hyödyntää verovalvonnassa.

Mitä maksupalveluntarjoajilla tarkoitetaan?

Maksupalveluntarjoajalla tarkoitetaan maksulaitosta tai luottolaitosta, jolla on yleensä toimintaan myönnetty toimilupa. Tällaisia ovat esimerkiksi pankit. Lisäksi maksupalveluntarjoajalla tarkoitetaan sähköisen rahan liikkeellelaskijaa sekä postiyritystä, jolla on yleispalveluvelvollisuus.

Maksupalvelulla tarkoitetaan esimerkiksi tilisiirtoa, suoraveloitusta, korttimaksua pankki- tai luottokortilla, rahanvälitystä sekä sähköisiä lompakkopalveluja.

Mihin maksuihin tiedonantovelvollisuus kohdistuu?

Tiedonantovelvollisuus koskee rajat ylittäviä maksuja, eli maksuja, joissa maksaja sijaitsee EU-valtiossa ja maksunsaaja joko toisessa EU-valtiossa tai EU:n ulkopuolella. Maksajan ja maksunsaajan sijainti tunnistetaan IBAN-tilinumeron tai muun vastaavan tunnisteen perusteella.

Maksulla tarkoitetaan toimenpidettä, jolla varoja siirretään, nostetaan tai asetetaan käytettäväksi tai rahanvälityspalvelua, jossa maksajalta vastaanotetut varat siirretään suoraan maksunsaajalle.

Tietojen ilmoittaminen ja säilyttäminen

Maksupalveluntarjoajien on ilmoitettava sähköisesti tiedot Suomessa tarjoamiensa maksupalveluiden osalta. Tiedot on myös säilytettävä sähköisessä muodossa kolmen vuoden ajan sen vuoden jälkeen, jona maksu on päivätty.

Maksunsaajan maksupalveluntarjoaja on ilmoitusvelvollinen maksusta silloin, kun maksunsaajan maksupalveluntarjoaja sijaitsee EU-alueella. Jos maksunsaajan maksupalveluntarjoaja sijaitsee EU:n ulkopuolella, ilmoitusvelvollinen on maksajan maksupalveluntarjoaja. 

Ilmoitukset rajat ylittävistä maksuista annetaan neljännesvuosittain. Ilmoitus on annettava kuukauden kuluessa edellisen vuosineljänneksen päättymisestä. Lisäaikaa ilmoituksen antamiseen ei ole mahdollista saada. Määräpäivät ovat seuraavat:

  • Tammikuu – Maaliskuu: viimeistään 30.4.
  • Huhtikuu – Kesäkuu: viimeistään 31.7.
  • Heinäkuu – Syyskuu: viimeistään 31.10.
  • Lokakuu – Joulukuu: viimeistään 31.1.

Tiedot on ilmoitettava vain, jos rajat ylittäviä maksuja samalle maksunsaajalle on Suomessa kalenterivuosineljänneksen aikana yli 25 kappaletta.

Lue lisää komission julkaisemasta ohjeesta maksupalveluntarjoajille: Ohjeet maksupalveluntarjoajien säilyttämien maksutietojen ilmoittamisesta ja toimittamisesta maksutietojen sähköiseen keskusjärjestelmään (CESOP) (europa.eu)

Mitä tietoja ilmoitetaan?

Maksupalveluntarjoajan on ilmoitettava ja säilytettävä maksutapahtumista esimerkiksi seuraavat tiedot:

  • Maksunsaajan nimi tai toiminimi
  • Maksunsaajan IBAN-tilinumero tai muu yksilöivä tunniste
  • Maksusaajan puolesta toimivan maksupalveluntarjoajan yksilöivä BIC-koodi
  • Maksuja koskevat tiedot, kuten esimerkiksi maksun määrä ja ajankohta

Lisäksi maksupalveluntarjoajan tulee ilmoittaa tämän yksiselitteisesti yksilöivä BIC- tai muu tunnistekoodi, kuten Y-tunnus. Esimerkiksi yhteenliittymään kuuluvien pankkien käyttäessä vain yhtä yhteistä BIC-tunnistetta, yksilöinti tulee tehdä muulla koodilla.

Lue lisää Y-tunnuksesta ja sen hakemisesta YTJ-palvelusta.

Miten tiedot ilmoitetaan?

Ilmoitukset annetaan Ilmoitin.fi-palvelussa tai rajapinnan kautta, CESOP XML -skeemaan perustuvana tiedostona.

Aineistojen lähettämiseen vaaditaan sähköinen tunnistautuminen. Lue lisää tunnistautumisesta. Rajapinnan kautta ilmoittamiseen maksupalveluntarjoaja tarvitsee myös varmenteen. Lue lisää varmenteen hakemisesta.

Kun ilmoitus on annettu, maksupalveluntarjoaja saa palautteen siitä, onko ilmoitus ollut vaatimusten mukainen. Jos ilmoituksessa on ollut puutteita, se on annettava uudelleen. Palautteessa kerrotaan, miltä osin ilmoitusta on korjattava. Verohallinto voi olla korjaamisen osalta myös suoraan yhteydessä maksupalveluntarjoajaan.

Lue lisää ilmoittamisesta teknisestä soveltamisohjeesta. Ohjetta päivitetään jatkossa, joten kannattaa seurata ohjeen versiohistoriaa. Voit myös antaa palautetta ohjeesta osoitteeseen cesop(a)vero.fi.

Seuraamukset tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä

Jos maksupalveluntarjoaja laiminlyö tiedonantovelvollisuuden, seurauksena voi olla sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu. Jos ilmoitus jää antamatta kokonaan tai maksupalveluntarjoaja laiminlyö muuten tiedonantovelvollisuutta, voidaan tälle määrätä laiminlyöntimaksu. Maksu määräytyy laiminlyönnin vakavuuden mukaan 15 000 euroon asti.

Lisäksi laiminlyöntimaksu voidaan määrätä säilyttämisvelvollisuuden laiminlyönnistä.

Lue lisää: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu maksupalveluntarjoajien rajat ylittävistä maksuista 

Sidosryhmätestaus

Sidosryhmätestauksessa tarkoituksena on testata CESOP-ilmoitusten kulkua Ilmoitin-palvelusta CESOP:iin ja takaisin sekä myös Verohallinnon järjestelmän CESOP-ilmoitusten käsittelyä. CESOP-ilmoituksen lähetystä voi testata sekä testi.ilmoitin.fi-selainpalvelussa että ApitamoPKI-testirajapinnassa. Testausta varten tulee lähettää testauksen aloitusilmoitus sähköpostiosoitteeseen cesop@vero.fi.   

Aloitusilmoituksella tulee antaa seuraavat tiedot: 

  • testausympäristö (testi.ilmoitin.fi-selainpalvelu tai/ja ApitamoPKI-testirajapinta)
  • varmenne (jos testataan ApitamoPKI-testirajapinnassa)
  • testausaika
  • maksupalveluntarjoajan nimi ja tunnus
  • ilmoituksia tuottavan ja testaavan ohjelmiston nimi 
  • ohjelmiston yhteyshenkilöt/testaajat ja yhteystiedot.  

Kun olet lähettänyt aloitusilmoituksen, saat Verohallinnolta sähköpostiisi testauksessa tarvittavat tiedot: 

  • testitunnisteena käytettävä henkilötunnus
  • testauksessa käytettävä maksupalveluntarjoajan tunnus (ReportingPSP/PSPId)
  • testauksessa käytettävä maksupalveluntarjoajan nimi (ReportingPSP/Name). 

Huomaa, että testausta ei saa koskaan tehdä tuotannon aineistolla ja testiaineiston pitää olla anonymisoitu. Testiympäristössä lähetettävät aineistot saavat olla kooltaan enintään 10 MB. 

Muu testaaminen

Testaaminen testi.ilmoitin.fi:ssä tai ApitamoPKI-testirajapinnassa on mahdollista koko ajan myös sidosryhmätestauksen aikana ja sen ulkopuolella. Erona sidosryhmätestaukseen on se, että lähetetyt CESOP-raportit eivät päädy Verohallinnon järjestelmään käsiteltäväksi, koska raporteilla ei ole sidosryhmätestaukseen annettuja PSPId tai PSPNimi -tietoja. CESOP-raportit eivät siirry myöskään CESOP:iin, jolloin niistä ei saa validointisanomia. Aineistojen tarkastus ja lähetys -toiminnallisuuksilla Ilmoitin-palvelun testiympäristössä kuitenkin voi varmistaa, että käytössä oleva ohjelmisto tuottaa Ilmoitin-palvelun näkökulmasta muodollisesti oikeellisia CESOP-raportteja. 

Aikatauluja

  • Kansallinen lainsäädäntö voimaan 1.1.2024
  • Lakeja sovelletaan 1.1.2024 alkaen
  • Ensimmäinen ilmoitus tammi-maaliskuulta 2024 annettava viimeistään 30.4.2024

Aikataulut ohjelmistokehittäjille

Lisätietoja ja ajankohtaista

Lisätietoja voit kysyä tarvittaessa sähköpostitse osoitteesta:

cesop(a)vero.fi

Sivu on viimeksi päivitetty 18.3.2024