Yhteistyö Verohallinnon ja Kevan kanssa nopeuttaa ja helpottaa eläkkeen verokortin saamista

Uutinen, 6.7.2022

Veron rajapintapalvelu on otettu käyttöön Kevan myöntämien eläkkeiden ja etuuksien maksamisessa. Tieto uuden eläkkeen määrästä kulkee entistäkin nopeammin Kevasta Verohallinnolle ja asiakas saa verokortin eläkettä varten helpommin.

Keva tekee vuosittain kymmeniä tuhansia eläke- ja etuuspäätöksiä, joita varten eläkkeensaaja tarvitsee uuden eläketuloa varten lasketun verokortin.

Keva on ottanut Verohallinnon rajapintapalvelun käyttöön ensimmäisenä eläkelaitoksena.

- Uudistuksen tavoitteena on helpottaa eläkkeensaajien verokortin hakemista, parantaa verotuksen oikeellisuutta ja lisätä verokorttien sähköistä käsittelyä, kertoo kehittämispäällikkö Tiia Almi Kevasta.

Huhtikuusta 2022 alkaen Keva on ilmoittanut Verohallintoon rajapintapalvelun kautta tietoja uusista alkavista eläkkeistä ja etuuksista. Verohallinto puolestaan vie uuden eläkkeen tiedot jo valmiiksi OmaVeroon. Osalle asiakkaita Verohallinto tekee myös valmiiksi ehdotuksen eläketulon verokortiksi.

Kun asiakas on hyväksynyt verokorttiehdotuksen tai tilannut verokortin, Verohallinto toimittaa verokortin sähköisesti suoraan Kevaan.

Kevan asiakkaiden verokortin tilaaminen siis helpottuu ja nopeutuu, sillä suurimman osan ei tarvitse enää itse syöttää eläkkeen tai etuuden tietoja OmaVeroon. Asiakas saa myös entistä varmemmin oikeanlaisen verokortin, kun tiedot ovat verottajalla jo valmiina.

- Olemme pystyneet helpottamaan noin 11 000 henkilön verokortin hakemista tällä yhteistyöllä tähän mennessä, iloitsee prosessinomistaja Päivi Ylitalo Verohallinnosta.