Kunnat, kuntayhtymät ja hyvinvointialueet voivat nyt kysyä henkilön verotustietoja sähköisesti – nopeuttaa käsittelyä

Uutinen, 7.4.2022

Verohallinto on ottanut käyttöön sähköisen asiointipalvelun, jonka kautta tietopyyntöjen teko on aiempaa nopeampaa.

Vuosittain noin 30 000 henkilön verotustietoja pyydetään Verohallinnolta tietopyyntöinä. Eniten tietopyyntöjä tekevät kunnat. Kunnat tarvitsevat henkilöiden verotustietoja päätöksenteon taustalle, kun esimerkiksi lasten päivähoidon asiakasmaksuista tehdään päätöksiä ja muita asiakasmaksuja määrätään.

– Kannattaa ehdottomasti tehdä tietopyynnöt jatkossa sähköisen asiointipalvelun kautta. Kun toimii sähköisesti, tietojen saaminen nopeutuu useita päiviä, ylitarkastaja Tapio Hintikka Verohallinnosta kertoo.

Tietopyyntöjä tekevät paljon myös vakuutusyhtiöt, Kela, oikeusaputoimistot ja eläkeyhtiöt.

– Myös näitä organisaatioita pystymme palvelemaan jatkossa nopeammin, kun tietopyyntö on tehty sähköisen asiointipalvelun kautta, Hintikka jatkaa.

Näin teet tietopyynnön sähköisesti

  • Voit kirjautua palveluun henkilökohtaisella pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Et tarvitse erillistä valtuutta, kun asioit työnantajasi puolesta.
  • Valitse palvelun etusivulta Hakemukset-osiosta "Tietopyyntö verotusasiakirjoista" ja sen jälkeen "Teen tietopyynnön verotusasiakirjoista viranomaisena tai muun organisaation edustajana".
  • Täytä pakolliset tiedot.
  • Valitse, ilmoitatko tiedot yksitellen vai usean henkilön tiedot csv-tiedostona. CSV-tiedostoa koskevat ohjeet löytyvät palvelusta.

Lisätietoja:

Verohallinnon sähköinen asiointipalvelu