Suomen verotusjärjestelmän uudistaminen palkittiin maailman toiseksi parhaana projektina

Uutinen, 22.9.2021

Projektijohtamisen kansainvälinen kattojärjestö International Project Management Association (IPMA) myönsi tänään Verohallinnolle merkittävän kansainvälisen tunnustuksen ansiokkaasta projektiosaamisesta. Verohallinto tuli toiseksi megaluokan projektien sarjassa, jossa kilpailevat budjetiltaan yli 200 miljoonan euron projektit.

Valmis-hankkeessa noin 70 elinkaarensa päässä ollutta verotusjärjestelmää korvattiin yhdellä valmisohjelmistolla vuosina 2013-2020. Samassa yhteydessä uusittiin myös lainsäädäntöä sekä Verohallinnon sisäisiä toimintaprosesseja. Asiakkaille muutos näkyy OmaVero-verkkopalveluna, jossa voi jo hoitaa lähes kaikki veroasiat.

Hanketta vetänyt Virpi Pikkarainen kertoo, että tavoite pidettiin koko ajan kirkkaana mielessä: varmistaa verotulojen kertyminen ja yhteiskunnan toimintojen ylläpitäminen myös jatkossa.

Pääjohtaja Markku Heikura sanoo, että tulevaisuuden verotusta rakentaa visionäärinen ajattelu, vahva sitoutuminen ja yhteistyö.

– Henkilökuntamme jatkuva sitoutuminen uuden järjestelmän käyttöön ja kehittämiseen on ollut ihailtavaa. Emme olisi onnistuneet ilman heitä, Heikura sanoo.

Ei vain IT-projekti, vaan suuren luokan strateginen muutos

Uusi järjestelmä muutti olennaisesti virkailijoiden työn tekemisen tapaa ja vaati uusien toimintatapojen opettelua. Osaamisen kehittäminen koko Verohallinnossa oli keskeistä.

Projektit arvioitiin IPMA:n kehittämän standardin pohjalta. Kuuden henkilön kansainvälinen tiimi haastatteli henkilöstöä, hankkeessa työskennelleitä, järjestelmä- ja palvelutoimittajia sekä asiakkaitamme kesäkuussa 2021.

Globaalin tunnustuksen voi voittaa vain, jos kolme asiaa ovat kunnossa:

  1. projekti on tehty yhteistyössä, yhteisin tavoittein ja johtaminen on ollut laadukasta,
  2. toimintatavat ja resurssit ovat palvelleet projektin onnistumista ja toimintatapoja on parannettu jatkuvasti, sekä
  3. projekti on tuottanut avainsidosryhmien kannalta erinomaiset tulokset.

Suomalaiset ovat tyytyväisiäOmaVeroon

Valmis-hankkeen asiakkaille näkyvä osa OmaVero on lyönyt itsensä hyvin läpi suomalaisten keskuudessa, ja selvä enemmistö suomalaisista hoitaa veroasiansa nykyisin palvelussa. Yritysasiakkaille OmaVero avautui vuonna 2017 ja henkilöasiakkaille vuonna 2018.

– Yli 90 % veronmaksajista käyttää palvelua ja yli 80 % kokee asioinnin OmaVerossa onnistuneena. Tämä on hankkeemme selkein ja arkipäiväisin onnistuminen, Pikkarainen sanoo.

Kesällä 2020 toteutetun OmaVeron asiakastutkimuksen mukaan OmaVeron tunnettuus on erinomainen ja myös käytettävyys saa hyvän arvosanan. Asiakastutkimuksen tuloksista voit lukea tarkemmin uutisesta Asiakastutkimus: Käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä OmaVeroon.