Verohallinto neuvoo verokorttiasioissa nyt myös Jodelissa – nuorten aikuisten osaaminen veroasioiden hoitamisessa paikoin heikkoa

Verohallinnon tiedote, 13.12.2021

Jodelissa Verohallinto haluaa tavoittaa ennen kaikkea nuoria aikuisia. Tutkimusten mukaan nuoret hyväksyvät verojen välttelyn keskimääräistä useammin, mutta tiedon lisääminen muuttaa verotukseen suhtautumista myönteisemmäksi.  

Verohallinto aloitti marraskuun lopussa viestinnän Jodelissa tavoittaakseen entistä paremmin nuoret aikuiset. Kokeilun alussa vastataan ennen kaikkea verokortteihin liittyviin kysymyksiin, jotka ovat ajankohtaisia muun muassa talven kausitöiden vuoksi. 
 
- Jodelin kautta tulleista kysymyksistä huomaa, että osa nuorista on hyvin kokemattomia veroasioiden hoitamisessa. Heitä pohdituttaa esimerkiksi se, pitääkö verokortti pyytää työnantajalta takaisin tai mitä hyötyä verovähennyksistä ylipäänsä on. Moni ei myöskään tiedä, että tulojen muuttuessa vuoden aikana voi tehdä uuden verokortin niin monta kertaa kuin on tarve, sanoo viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki.

Jodel on somekanava, jossa voi keskustella anonyymisti omalla lähialueella olevien henkilöiden kanssa.

- Koska Jodelissa voi viestiä ja kysyä nimettömästi, kynnys kysyä niin sanottuja tyhmiäkin kysymyksiä on matala, sanoo Hietamäki.

Verohallinnon someasiakaspalvelija ja yhteisömanageri neuvovat veroasioissa arkipäivisin suurimpien kaupunkien Jodel-kanavilla. Jodelista kerätään kokemuksia loppuvuoden 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana.

Verohallinto viestii somessa myös Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä ja Instagramissa.

Nuoret hyväksyvät verojen välttelyn keskimääräistä useammin 

Verohallinnon teettämän tuoreen asennetutkimuksen mukaan nuoret (15–24-vuotiaat) pitävät keskimääräistä hyväksyttävämpänä sitä, ettei työn tekemisestä tai palvelujen ostamisesta makseta veroja.

Toisaalta keväällä toteutetusta, nuorten asenteita kartoittaneesta tutkimuksesta selviää, että hyötyä ja riittävästi tietoa verorahojen käytöstä saaneet suhtautuvat verojen maksamiseen myönteisemmin.

- On tärkeää, että olemme läsnä niissä viestintäkanavissa, joiden käyttäminen on luontevaa nuorille ja nuorille aikuisille. Samalla kun autamme yksittäisiä henkilöitä omien veroasioidensa hoitamisessa, lisäämme ymmärrystä verojen ja verojärjestelmän merkityksestä, sanoo viestintäjohtaja Kati Kalliomäki. 

Somevaikuttajat käsittelevät veroasioita loppuvuoden aikana

Nuorille tutut vaikuttajat, kuten MolyBros ja Pinkku Pinsku käsittelevät loppuvuoden aikana verojärjestelmään liittyviä aiheita. Kyse on Verohallinnon syksyllä aloittamasta Happy taxpayer -viestintäkokonaisuudesta.  

Marraskuussa avattu sivusto www.happytaxpayer.com esittelee verorahojen käyttötapoja, ja pyrkii lisäämään nuorten tietämystä verojärjestelmästä.

Sivusto muistuttaa ulkoasultaan suoratoistopalvelua.

– Taustalla on oivallus siitä, että nuoret ovat tottuneet maksamaan kuukausimaksullisista palveluista esimerkiksi elokuvista, sarjoista, äänikirjoista ja musiikista. Samalla logiikalla toimii myös hyvinvointivaltio: maksamme kerran kuussa veroja ja veroluontoisia maksuja ja saamme vastineeksi kattavan valikoiman erilaisia palveluita, Kalliomäki toteaa.

FAKTA: Kausitöiden verokortit 

  • Verokortti tarvitaan lyhyttäkin työskentelyjaksoa varten. Kun sen välittää hyvissä ajoin työnantajalle, välttää palkasta tehtävän 60 prosentin ennakonpidätyksen.
  • Verokortti löytyy OmaVerosta, josta sen voi toimittaa työnantajalle joko sähköisessä muodossa tai tulostettuna.  
  • Vuoden 2022 verokortit tulevat kaikille yli 15-vuotiaille OmaVeroon 14.12. mennessä. Tammikuussa käytetään vielä vuoden 2021 verokorttia. Verokortin tuloraja nollautuu kuitenkin vuodenvaihteessa.
  • Jos ensi vuoden verokorttiin haluaa tehdä muutoksia, uuden verokortin voi tehdä OmaVerossa sen jälkeen, kun oma verokortti on valmistunut. Uusi verokortti tulee voimaan heti tammikuun alussa.