Rajoitettua palvelua 30.10.–8.11.2018

Verkkopalveluiden uudistamisen vuoksi palveluissamme on rajoitteita 30.10.–8.11.2018. Rajoitteet koskevat asiakaspalvelua sekä puhelimessa, verotoimistoissa että verkossa.

Hoidathan veroasiasi kuntoon hyvissä ajoin ennen rajoitetun palvelun alkamista. Koska järjestelmämme ovat poissa käytöstä, myöskään virkailijat eivät pääse tekemään verotustehtäviä.

Verkkopalvelut pääosin pois käytöstä 30.10.–8.11.

Verokortti verkossa -palvelu sulkeutuu 29.10. klo 24. Verokortit tehdään 9.11. alkaen OmaVerossa.

OmaVero-palvelu sulkeutuu torstaina 1.11. klo 15.30 ja avautuu perjantaina 9.11. klo 9. Tänä aikana esimerkiksi veroilmoitusta oma-aloitteisista veroista ei voi jättää OmaVerossa.

Myös henkilöasiakkaat siirtyvät käyttämään OmaVero-palvelua 9.11. alkaen. Laajentuneista palveluista kerrotaan tarkemmin vero.fissä ja ne tulevat käyttöön vasta 9.11. alkaen.

Julkiset verotiedot ovat nähtävillä normaalisti verotoimistoissa katkon aikana.

Osa verkkopalveluistamme toimii, mutta lähettämäsi tiedot käsitellään Verohallinnossa vasta katkon päätyttyä 8.11. alkaen: Verkkopalveluiden aukiolotaulukko

Rajoituksia puhelinpalvelussa, chatissa ja verotoimistoissa 2.–7.11.

Veroasioita ei voi hoitaa normaalisti Verohallinnon asiakaspalvelussa 2.–7.11. välisenä aikana. Verotoimistot ja yleisimmät puhelinsarjat ovat auki, mutta palvelu rajoittuu asiakirjojen vastaanottoon ja yleisneuvontaan. Chat on kokonaan kiinni.

Rajoitetun palvelun vaikutukset henkilöasiakkaisiin

  • Vuoden 2018 verokortit
    30.10.–1.11.: Saat verokortin verotoimistoista ja palvelunumerosta
    2.–7.11.: Et saa verokorttia mistään
    8.11. lähtien: Saat verokortin verotoimistoista ja palvelunumerosta
    9.11.: voit tehdä verokortin OmaVero-palvelussa
  • Et saa veronumeroa verotoimistosta, jos aloitat uutena työntekijänä rakennustyömailla. Hae veronumero etukäteen ennen katkoa tai välittömästi sen jälkeen. Uutena työntekijänä voit aloittaa työt ilman veronumeroa ja veronumerorekisteriin merkitsemistä 2.-7.11.2018. Lue lisää
  • Veronumerorekisteri on käytössä, mutta tiedot eivät päivity 2.-7.11.
  • Voit antaa rakentamisilmoituksen, mutta saat todistuksen rakennustarkastajaa varten vasta 8.11. jälkeen.
  • Palkka.fi on käytössäsi normaalisti. Palkka.fi:n palvelunumero on suljettu 2.–7.11.2018. Ilmoitukset eivät siirry OmaVeroon 1.11. klo 15.30 alkaen. Ilmoitukset välittyvät normaalisti 9.11. alkaen.
  • Et voi ilmoittaa tilinumeroa OmaVerossa. OmaVero sulkeutuu 1.11. klo 15.30 ja avautuu 9.11. klo 9.
  • Voit tilata verovelkatodistuksen verkkolomakkeella 1.–7.11. välisenä aikana, mutta saat sen vasta 8.11. jälkeen.
  • Voit tehdä maksujärjestelypyynnön verkkolomakkeella myös 1.–7.11. välisenä aikana. Verkossa tekemäsi maksujärjestelypyyntö käsitellään 8.11. jälkeen.
  • Oikaisuvaatimustasi ei voida käsitellä 1.10.-8.11. Voit jättää oikaisuvaatimuksen Verohallinnolle, mutta sitä koskeviin tiedusteluihin pystymme vastaamaan 8.11. jälkeen.

Rajoitetun palvelun vaikutukset yritys- ja yhteisöasiakkaisiin

  • OmaVero sulkeutuu 1.11. klo 15.30, joten et voi sen jälkeen tehdä esimerkiksi ilmoituksia tai hakemuksia OmaVerossa. OmaVero-palvelu aukeaa 9.11. klo 9.
  • Arvonlisäveron palautuksissa on viivettä marraskuussa. Alv-ilmoituksia ei voida käsitellä Verohallinnossa 2.11.-8.11. välisenä aikana, joten tätä ajankohtaa lähellä haetut palautukset voivat olla noin kaksi viikkoa myöhässä.
  • Anna ilmoitus oma-aloitteisista veroista ajoissa. Jos marraskuussa annettava ilmoitus jää antamatta, saat tästä muistutuskirjeen tavallista myöhemmin. Viivästyskorkoa ja myöhästymismaksua on tällöin ehtinyt kertyä noin kuukauden ajalta.
  • Lisäennakoita ei voida määrätä 2.11.-8.11. välisenä aikana. Viimeinen ajankohta maksaa toukokuussa päättyneen tilikauden lisäennakkoa korottomasti on 31.10.
  • Ilmoitin.fi- ja TYVI-palveluita voit käyttää myös rajoitetun palvelun aikana, mutta tietojen siirtymisessä Verohallintoon on viivettä.
  • Ilmoitin.fi- ja TYVI-palvelujen kautta tehtyjen kyselyjen tiedot toimitetaan vasta käyttökatkon jälkeen eli 8.11. alkaen. Esimerkiksi veronumerorekisteriin voi tehdä kyselyjä, mutta tiedot eivät päivity katkon aikana.
  • Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä on Verohallinnon tietojen siirtymisen osalta katkos 2.–8.11.2018 välisenä aikana. Tänä aikana saapuneiden perustamis-, muutos- ja lopettamisilmoitusten tiedot eivät välity Verohallintoon. Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin ja säätiörekisteriin tiedot päivittyvät normaalisti.
  • Autoverotuksen ja valmisteverotuksen sähköiset palvelut ovat käytössä normaalisti.
  • Et voi maksaa veroja verkkomaksuna tai laskea viivästyskoron määrää OmaVerossa. Voit maksaa verot katkon aikana esimerkiksi verkkopankissa ja maksut kirjataan maksupäivälle normaalisti. Näet ajantasaisen maksutilanteen katkon jälkeen OmaVerossa.
  • Et voi ilmoittaa tilinumeroa OmaVerossa. OmaVero sulkeutuu 1.11. klo 15.30 ja avautuu 9.11. klo 9.
  • Palautusten maksamisessa voi olla viivettä katkon vuoksi. Tällä ei ole kuitenkaan vaikutusta henkilöasiakkaiden veronpalautuksiin, jotka ovat asiakkaiden pankkitileillä 11.12.
  • Et voi hakea tietoja verovelkarekisteristä 1.11. klo 16 alkaen. Verovelkarekisteri aukeaa 8.11.
  • Voit tilata verovelkatodistuksen verkkolomakkeella 1.–7.11. välisenä aikana, mutta saat sen vasta 8.11. jälkeen.
  • Voit tehdä maksujärjestelypyynnön verkkolomakkeella myös 1.–7.11. välisenä aikana. Verkossa tekemäsi maksujärjestelypyyntö käsitellään 8.11. jälkeen.
  • • Rakentamisilmoituksiin (urakka- ja työntekijätiedot) liittyvät selvityspyynnöt lähtevät vasta 8.11. jälkeen, koska ilmoituksia ei voida käsitellä Verohallinnossa 1.11.-7.11. välisenä aikana