Verohallinto siirtyy käyttämään verotuksessa uutta valmisohjelmistoa

Verohallinnon nykyisen IT-järjestelmän ydin on 20 vuotta vanha. Nykyiset järjestelmät toimivat edelleen hyvin, mutta tarve uusia koko järjestelmä on suuri.

Tällä hetkellä Verohallinnolla on verotusta varten noin 70 erillistä ohjelmaa, joista valtaosa on vain Verohallinnon käyttöön tehtyjä. Ne korvataan yhdellä verotuksen valmisohjelmistolla.

Lähtökohtana on verotuksen luotettavuus ja sujuvuus ja entistäkin parempi asiakaspalvelu. Uusi verotusohjelmisto turvaa Verohallinnon toimintavarmuuden tulevaisuudessakin. Ohjelma alentaa tietohallinnon kustannuksia ja tekee verotuskäytäntöjen nopeat muutokset mahdollisiksi.

Hankittu ohjelmisto on erityisesti verotusta varten tehty, ja Verohallinto myös muokkaa verotuksen työprosessia sopimaan ohjelmistoon. Ohjelmiston konfigurointi ja käyttöönotto toteutetaan Valmis-hankkeessa.

Valmisohjelmisto helpottaa verotustyötä

Valmis-hankkeen avulla viedään Verohallinnon strategiaa käytännöiksi ja toteutetaan sen tavoitetta olla yksi maailman parhaista verohallinnoista. Uusi ohjelmisto helpottaa verotukseen liittyvää kehitystyötä ja auttaa saavuttamaan merkittäviä säästöjä kustannuksissa.

Työssään verovirkailijat saavat uuden ohjelmiston avulla asiakkaan tilanteesta nykyistä kattavamman kokonaiskuvan. Se on virkailijoille nykyistä parempi työkalu sekä asiakkaiden neuvontaan ja ohjaukseen että verovalvontaan.

Uusi IT-järjestelmä mahdollistaa sähköisten palvelujen kehitystyön

Verohallinnon sähköisiä palveluja tullaan lähivuosina uudistamaan. Uuteen verotusohjelmistoon siirtyminen ei heti näy muutoksina asiakkaiden sähköisissä palveluissa, mutta uudistus on välttämätön edellytys palveluiden kehittämiselle.

Valmis-hankkeen tuomat muutokset näkyvät asiakkaille tulevina vuosina lähinnä sujuvampana palveluna. Muutokset voivat näkyä myös pieninä käytännön muutoksina, kuten asiakaskirjeiden ulkonäön muutoksina.