Skatteförvaltningens certifikattjänst
Skatteförvaltningens certifikattjänst är en e-tjänst som håller på att utvecklas för hantering av gränssnittsansökningar och certifikat.
I certifikattjänsten får du produktions- och testcertifikat
Med ett certifikat identifieras och auktoriseras en organisation som anmäler eller hämtar uppgifter via gränssnitten. Med hjälp av certifikatet säkerställs dessutom materialets beständighet. Lösningen grundar sig på digitala certifikat (Public Key Infrastructure).
Certifikat för Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt ska tills vidare beställas i inkomstregistrets e-tjänst.
Införande av den nya tjänsten påverkar inte giltiga certifikat, och de används normalt under hela giltighetsperioden.
Tidsplan för införande av tjänsten
Målet är att den nya tjänsten ska införas i november 2023.
Utarbetande av gränssnittsansökningar samt beställning och hantering av certifikat övergår från inkomstregistrets e-tjänst till den nya tjänsten.
När certifikattjänsten har införts, upphör hanteringen av gränssnittsansökningar och certifikat i inkomstregistrets e-tjänst.