Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Statistik från Skatteförvaltningen: Bilbeskattningen år 2021

År 2021 påfördes bilskatt för cirka 134 000 fordon till ett belopp på totalt 493,4 miljoner euro. Bilskatten är en engångsskatt som anknyter till anskaffning av bil och som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. Trängseln i behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon sänkte beloppet på den bilskatt som påfördes under år 2021 med omkring 100 miljoner euro. Till följd av ändringarna i Skatteförvaltningens informationssystem bildades dessutom inga bilskattebeslut alls i januari 2021.

Bilskattens avkastning intäktsförs i sin helhet till staten. Bilskatt är en konjunkturkänslig skatt och dess avkastning är särskilt beroende av de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar och det antal fordon som beskattas. Bilskatten beräknas utifrån det beskattningsvärde för ett fordon som baserar sig på fordonets försäljningspris på den finska marknaden. Skatteprocentsatsen bestäms för person- och paketbilar enligt det CO2-utsläpp som biltillverkaren uppgett och för motorcyklar enligt cylindervolymen.

Bilbeskattning av personbilar enligt drivkraft

Största delen (85,6 %) av de bilbeskattade fordonen var personbilar år 2021. För personbilar påfördes bilskatt till ett totalt belopp på 423,6 miljoner euro, vilket är 85,8 % av det totala beloppet på den bilskatt som påfördes år 2021.

Diagram 1: Fordon på vilka det uppburits bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2021

Ungefär hälften (58,4 %) av de nya personbilar som omfattades av bilskatt år 2021 var bensindrivna, då även bensinhybrider som laddas under körning räknas in. På dessa påfördes bilskatt till ett belopp på 214 miljoner euro (63,6 % av bilskatten för nya personbilar). Sett till antalet beskattades laddhybrider näst mest, dessa uppgick till 20,4 % av de nya bilarna som omfattades av bilskatt. Laddhybridernas andel av bilskatten på nya personbilar var klart mindre än denna andel, 11,4 % (38,5 miljoner euro). På dieseldrivna nya personbilar påfördes bilskatt å sin tur till ett belopp på 70,5 miljoner euro (20,9 % av bilskatten för nya personbilar). Av de nya personbilarna var 10,8 % dieseldrivna.

Av de begagnade personbilar som omfattades av bilskatt var merparten (40,7 %) dieseldrivna, då även dieselhybrider som laddas under körning räknas in. Bland de begagnade personbilarna var andelen dieseldrivna bilar följaktligen betydligt större än bland nya personbilar. På begagnade dieseldrivna personbilar påfördes bilskatt år 2021 till ett belopp på totalt 45,6 miljoner euro (52,6 % av bilskatten på begagnade personbilar). Av de begagnade personbilarna var 31,8% bensindrivna och på dem påfördes bilskatt till ett belopp 28,5 miljoner euro (32,9 % av bilskatten för begagnade personbilar). Laddhybriderna stod för 22,3 % av de begagnade personbilarna.

Tabell 1: Antalet personbilar som beskattades med bilskatt efter drivkraft år 2021, nya personbilar

-
  LKM %
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 53 883 58,4
Laddhybrid 18 821 20,4
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning 9 987 10,8
Elström 8 734 9,5
Gas 862 0,9

Tabell 2: Antalet personbilar som beskattades med bilskatt efter drivkraft år 2021, begagnade personbilar

-
  LKM %
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 7 137 31,8
Laddhybrid 5 000 22,3
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning 9 131 40,7
Elström 721 3,2
Gas 460 2,0

Av de nya personbilarna som omfattades av bilskatt var 9,5 % elbilar och 3,2 % begagnade. På elfordon påfördes bilskatt till totalt 13,3 miljoner, varav 12,8 miljoner påfördes på personbilar (för nya personbilar 11,9 miljoner euro och för begagnade personbilar cirka 1 miljon euro). I början av år 2022 trädde en lagändring i kraft, enligt vilken bilskatt inte behöver betalas för person- och paketbilar som helt drivs med el eller väte, om bilarna har tagits i bruk 1.10.2021 eller senare. Redan före denna ändring var bilskatteprocenten för elbilar lägre än för övriga drivkrafter (2,7 %). För elbilar som togs i bruk under oktober–december 2021 fastställdes bilskatten enligt den tidigare gällande bilskatteprocenten och den påförda bilskatten återbetalades i efterskott till de skattskyldiga. Dessa återbäringar av bilskatt syns inte i statistikuppgifterna och därför blir bilskatten på elbilar i själva verket cirka 4 miljoner euro lägre, det vill säga drygt 9 miljoner euro.

Den genomsnittliga bilskatten på nya bensindrivna personbilar var 3 972 euro och för begagnade personbilar 3 995 euro. För dieseldrivna nya personbilar var den genomsnittliga bilskatten 7 058 euro och för begagnade 4 995 euro. Medelvärdena för bilskatterna på nya och begagnade laddhybrider och elbilar låg ganska nära varandra. Medelvärdet för laddhybrider var 2 064 euro och för elbilar cirka 1 358 euro.

Diagram 2: Genomsnittlig bilskatt på personbilar år 2021

Fordonens ålders- och märkesfördelning

Största delen (80,8 %) av de bilbeskattade fordonen var nya år 2021. Medianåldern för begagnade fordon var 5 år. Medianåldern för elbilar var 2 år och för laddhybrider 4 år. Medianåldern för begagnade dieseldrivna fordon var 5 år och för bensindrivna fordon 9 år.

År 2021 var de kvantitativt sett mest beskattade bilmärkena Toyota (12,4 % av alla beskattade fordon), Volkswagen (10,8 %), Mercedes-Benz (9,6 %) och Volvo (8,2 %), då både nya och begagnade fordon räknas in.

Totalt beskattades 16 558 fordon av märket Toyota, varav 14 967 (90,4 %) var nya. De flesta (85,3 %) av Toyotabilarna var bensindrivna, då även bensinhybrider som laddas under körning beaktas. Av Volkswagenbilarna (14 502) var 82,8 % nya och största delen (36 %) bensindrivna. Av Volkswagenbilarna var 31,5 % dieseldrivna eller dieselhybrider som laddas under körningen och 16,2 % eldrivna.

År 2021 var nästan hälften (42,7 %) av de Mercedes-Benzbilar som omfattades av bilskatt begagnade. Ungefär hälften av Mercedes-Benzbilarna (50,6 %) var dieseldrivna och 29,9 % laddhybrider. Av Volvobilarna var 67,5 % nya och de flesta laddhybrider (38,6 %). Den näst mest populära drivkraften för Volvobilar var diesel (30,7 %).

Diagram 3: De bilmärken som beskattades mest med bilskatt år 2021

Ytterligare information

Bilbeskattningsstatistiken har för första gången publicerats i Skatteförvaltningens statistikdatabas. Tidigare har bilskattestatistiken publicerats i skatt.fi i pdf-format. I fortsättningen kommer bilskattestatistiken att publiceras i statistikdatabasen en gång om året, i februari-mars.

De statistikuppgifter som nu publiceras baserar sig på de beslut om första beskattning som fattats under år 2021. Detta innebär att eventuella ändringar i ändringsbeskattningen eller återbäringar av bilskatten inte beaktats i statistikuppgifterna. När man tittar på siffrorna finns det skäl att notera att det uppstod trängsel i behandlingen av bilskattedeklarationer för fordon som använts år 2021, vilket hade en sänkande inverkan på det antal bilskattebeslut som fattats under året. Dessutom bildades inga bilskattebeslut i januari 2021 på grund av ändringar i Skatteförvaltningens informationssystem.

Sidan har senast uppdaterats 20.7.2022