Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Enhetlig och högklassig verksamhet

Våra processer säkerställer att våra kund- och tjänstemannaanvisningar är enhetliga och riksomfattande. För kunderna innebär detta en enhetlig och rättvis handläggning av ärenden.

Vi använder en modell för kundkontakt som tar hänsyn till jämlikhet och kundernas individuella situation. Redan mer än 1000 av våra tjänstemän har deltagit i utbildning om modellen.

Vi tillgodoser våra kunders individuella behov genom att erbjuda ett brett utbud av servicekanaler och kontinuerligt utveckla riktade kundlösningar baserade på kundförståelse av olika kundgrupper, t.ex. unga och invandrare. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra intressenter.

Vi har publicerat en jämställdhets- och likabehandlingsplan för våra kunder på skatt.fi.

Automation effektiviserar beskattningen

Automation är nödvändig på grund av den stora mängden uppgifter som behandlas i beskattningen. Automation förbättrar likabehandlingen av kunderna och effektiviserar beskattningen. Vi har uppskattat att vi skulle behöva cirka 2 000 fler årsverken om vi inte utnyttjade automation. Det skulle i sin tur kosta minst 110 miljoner euro per år.

Skatteförvaltningens automation baserar sig på exakta, på förhand fastställda behandlingsregler. Vi kan endast avgöra ärenden automatiskt om beslutet inte kräver specifik prövning.

Den nya lagstiftningen, som bereddes 2022 och stadfästes våren 2023, säkerställer den lagliga grunden för Skatteförvaltningens automatiska beslutsfattande. Den kommer också att göra det möjligt för oss att utvidga användningen av automatisering till exempelvis bil- och punktbeskattning samt att avgöra begäranden om omprövning. När det obligatoriska rutinarbetet minskar kan tjänstemännen utföra mer krävande och komplicerade uppgifter som kräver eftertanke och bedömning.

Övervakningen ger resultat

Skatteförvaltningens styrning och kontroll omfattar skatterevisioner, kontroll av inlämnade skattedeklaration samt rådgivning och handledning.

I vår skattekontroll fann vi skatter på totalt 534 miljoner euro som inte deklarerats. Det är 36 procent mer än 2021. De skatter som tas ut mest i euro uppgick till totalt 329 miljoner euro på basis av skatterevisioner. Ökningen var omkring 50 procent från året innan.

Även om antalet skattekontroller har minskat har deras resultat i euro ökat i åratal. Bakgrunden är att vi har lyckats välja mål mer träffsäkert än tidigare. Dessutom sköter skatterevisorerna en del av objekten genom lättare övervakningsåtgärder eller styrande åtgärder, gör det möjligt att satsa arbetstid på de objekt där skatterevisionerna är till störst nytta. På så sätt undviker också kunder som agerar på rätt sätt eller endast behöver handledning tunga administrativa åtgärder.

Största delen av våra kontrollåtgärder består av kontroll av inlämnade skattedeklarationer och annan kontroll som utförs inom ramen för den ordinarie beskattningen. I kontrollen av skattedeklarationer avslöjades odeklarerade skatter till ett belopp av över 200 miljoner euro, vilket är omkring 20 procent mer än året innan.

En del av skatteuppgifterna är offentliga

Av beskattningsuppgifterna är endast de uppgifter offentliga om vilka det särskilt föreskrivs i lag. I regel är beskattningshandlingarna och uppgifterna i dem sekretessbelagda.

När det gäller uppgifter om privatkunder har vi varit tvungna att samordna skatteuppgifternas offentlighet och den allmänna dataskyddsförordningen som skyddar personuppgifter. Privatkunders offentliga uppgifter kan ses på skattebyråernas kundterminaler och begäras per telefon.

I enlighet med etablerad praxis ger vi efter offentliggörandet av inkomstbeskattningen uppgifter om personer som tjänat över 100 000 euro till medier för journalistiska syften. År 2022 meddelade högsta förvaltningsdomstolen att kunderna inte kan motsätta sig att deras uppgifter lämnas ut till medier.

Offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen av samfund publiceras på skatt.fi. Vi producerar också omfattande statistik över beskattningen.

År 2022 ändrades lagstiftningen för att utvidga offentligheten till att omfatta uppgifter om ändringsbeskattningen. Uppgifterna om ändringsbeskattningen blir offentliga i fråga om uppgifterna för skatteåret 2023, och lagändringarna tillämpas från och med september 2024. I ändringsbeskattningen förbättrar uppgifternas offentlighet och de offentliga uppgifternas kvalitet och riktighet, främjar skyddet av personuppgifter och förbättrar den skattskyldiges rättsskydd.

Case: Rusningen i fråga om begäranden om omprövning lättar

Övergången till ett flexibelt och individuellt slutförande av personbeskattningen och införandet av den färdig programvaran i beskattningen har under de senaste åren belastat vår resultatutveckling. Rusningen i behandlingen av begäranden om omprövning började lätta 2021, och behandlingsköerna har minskat avsevärt. Det totala antalet begäranden om omprövning i behandlingsköerna minskade med omkring 40 procent, och andelen begäranden om omprövning som behandlades inom sex månader ökade från 22 procent året innan till hela 50 procent.

Under året fick vi cirka 135 000 nya begäranden om omprövning (2021: 154 000), och cirka 179 000 slutfördes eller avvisades. Minskningen av köerna har förutsatt att personer tillfälligt överförts till handläggningsuppgifter. Vi har analyserat de bakomliggande orsakerna till begäranden om omprövning och identifierat sätt på vilka de kan minskas genom vidareutveckling av skatteförfaranden och ärendehantering i tjänsten MinSkatt.

Förvaltningsdomstolarna fattade 1 459 avgöranden i anslutning till begäranden om omprövning av beskattningen. Skatterättelsenämndens beslut förblev i kraft i 90 procent av fallen.

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2023