Utländska arbetstagares anställningsförhållanden maskeras som företagande – ekonomisk nytta är syftet med det växande fenomenet

Skatteförvaltningens meddelande, 18.4.2023

Myndigheterna som övervakar grå ekonomi stöter allt oftare på ett fenomen där arbetsgivarna maskerar sina utländska arbetstagares anställningsförhållanden som företagande. Fenomenet är särskilt vanligt inom bygg- och städbranscherna. Observationerna framkommer av de övervakningsresultat som idag publicerats på myndigheternas gemensamma webbplats för lägesbilder av Grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.

Enligt myndigheternas observationer fördunklar arbetsgivare allt oftare gränsen mellan anställnings- och uppdragsförhållanden och överför en del av sina skyldigheter till arbetstagare. Myndigheterna blir ofta tvungna att göra gränsdragningar mellan anställningsförhållanden och företagande: enbart vid övervakningen inom ansvarsområdet för arbetarskyddsmyndigheten, alltså Regionförvaltningsverkets arbetarskydd, uppdagades över 400 personer som var så kallade lättföretagare i sammanlagt 71 kontroller. Också andra myndigheter, till exempel NTM-centralen, har i sin övervakning upptäckt anställningsförhållanden som försökts maskeras som företagande.

En del av arbetsgivarna missbrukar också uppehållstillståndssystemet: de ansöker eventuellt om ett uppehållstillstånd för arbetstagare när arbetstagaren kommer till Finland men i praktiken tvingas arbetstagaren snabbt att arbeta som företagare eller lättföretagare och det eventuella anställningsförhållandet blir antingen mycket kort eller förverkligas inte alls.

I fråga om utländska arbetstagare följer arbetsgivare ofta inte heller minimivillkoren för anställningsförhållanden. I sina kontroller upptäckte arbetarskyddsmyndigheten brister särskilt i lönesättningen. De största bristerna anknöt till den utbetalda grundlönen och olika tillägg. Mest brister fanns det inom bygg- och restaurangbranscherna: inom byggbranschen uppdagades det brister vid nästan 60 procent av kontrollerna och inom hotell- och restaurangbranschen upptäcktes det brister i lönesättningen vid över 54 procent av kontrollerna.

Förluster på hundratals miljoner varje år

Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi orsakar samhället betydande förluster. I fjol uppgick de ekonomiska förlusterna av de brottmål som polisen slutfört till nästan 200 miljoner euro. Skatteförvaltningen upptäckte å sin sida i sin övervakning totalt 235 miljoner euro skatter som inte deklarerats. Den samhälleliga ekonomiska nyttan av bekämpningen av grå ekonomi som Tullen genomförde var 18 miljoner euro och i skatterevisionerna påfördes över 4 miljoner euro i efteruppbörd.

Som bäst pågår det åttonde åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet. Direktör Janne Marttinen på enheten för utredning av grå ekonomi på Skatteförvaltningen säger att i och med projekten inom åtgärdsprogrammet har myndigheterna utvecklat sitt samarbete och informationsutbyte. Detta främjar upptäckten av verksamhet inom grå ekonomi, hjälper med att ta tag i missbruk och sålunda förhindra förlusterna för samhället.

- I den nuvarande ekonomiska situationen är det särskilt viktigt att säkra samhällets medel. Genom att bekämpa grå ekonomi och ekonomisk brottslighet främjar vi en effektivare användning av gemensamma medel. Det är dock inte enbart fråga om pengar. Hela samhället drar nytta av att gemensamma spelregler följs och att myndighetssamarbetet fungerar, säger Marttinen.

Det nuvarande åtgärdsprogrammet slutar vid utgången av detta år. Marttinen önskar att den nya regeringen fortsätter med bekämpningen av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.
- Fenomenen inom grå ekonomi blir hela tiden mer invecklade och speciellt under en lågkonjunktur ökar i regel den gråa ekonomin och skattefelet. Åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet erbjuder en möjlighet till ett tätt myndighetssamarbete och hjälper med att reagera på ändringar i verksamhetsmiljön, säger Janne Marttinen.

På myndigheternas gemensamma webbplats för lägesbilder av grå ekonomi & ekonomisk brottslighet publiceras statistik om bekämpningen av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet. Resultat publiceras av bland annat arbetarskyddsmyndigheterna (Regionförvaltningsverket), Skatteförvaltningen, FPA, Tullen, polisen, Åklagarmyndigheten, konkursombudsmannen, Utsökningsverket, Pensionsskyddscentralen, Olycksfallsförsäkringscentralen, Sysselsättningsfonden, NTM-centralen, Valvira och Livsmedelsverket.

Exempel på den övervakning myndigheterna gjort 2022:

• Polisen fick kännedom om totalt 2 085 ekonomiska brottmål. Ökningen från 2021 var sex procent.
  • Ockerliknande diskriminering i arbetslivet ökade för fjärde året i rad. I fjol fick polisen kännedom om 74 fall.
  • Förbrytelserna mot sanktionerna mot Ryssland ledde till en kraftig ökning av regleringsbrotten: Tullen inledde nästan 300 förundersökningar av brott mot sanktionsförordningar.
  • Det pågår en tillväxt av antalet konkursansökningar. År 2022 inleddes det nästan 13 procent fler konkurser än under det föregående året.
  • I sin skattekontroll uppdagade Skatteförvaltningen totalt 235 miljoner euro skatter som inte deklarerats.
  • NTM-centralen i Nyland meddelande ett positivt delbeslut till 60 procent av de utländska personer som ansökte om att få bli företagare. Antalet positiva beslut ökade med 5 procent från året innan.

Strategi och åtgärdsprogram för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet

Konsekvensbedömning av åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet

Sidan har senast uppdaterats 18.4.2023