Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Finländarna fick två miljarder euro i hyresinkomster år 2021 – deklarationen av uppgifterna för 2022 är aktuell nu

Skatteförvaltningens meddelande, 4.5.2023

Antalet deklaranter som lämnar uppgifter om hyresinkomster eller hyresförluster ökar fortsättningsvis enligt Skatteförvaltningens uppgifter. År 2021 deklarerade sammanlagt mer än 430 000 personer hyresinkomster eller hyresförluster, vilket är 14 000 personer fler än året innan.

Finländarna fick totalt cirka 2 miljarder euro i hyresinkomster år 2021. Största delen av inkomsterna, cirka 1,6 miljarder euro, kom av aktielägenheter (placeringsbostäder) eller av tillfällig uthyrning, exempelvis via Airbnb. Hyresinkomsterna av fastigheter var nästan 353 miljoner euro och av annan egendom cirka 21 miljoner euro. Finländarna deklarerade totalt lite mer 161 miljoner euro i hyresförluster år 2021.

Antalet personer som deklarerat hyresinkomster eller hyresförluster har ökat varje år sedan 2014.

Också inkomster av kortfristig uthyrning ska deklareras

Hyresinkomsterna är kapitalinkomster som ska anges i skattedeklarationen även när det gäller korttidsuthyrning, påminner överinspektör Pyry Ilmarinen från Skatteförvaltningen.

- Också inkomster av kortfristig uthyrning, alltså exempelvis inkomster som fås via Airbnb eller booking.com, är hyresinkomster som ska anges för beskattningen.

- Även i vår skickar vi textmeddelanden med påminnelser om att deklarera hyresinkomsterna till en del av de kunder som bedrivit kortfristig uthyrningsverksamhet, berättar Ilmarinen.

I fortsättningen får Skatteförvaltningen mer omfattande uppgifter av plattformsoperatörer

Vid ingången av detta år trädde en mer omfattande informationsskyldighet för digitala plattformar i kraft inom hela EU. Skyldigheten förutsätter att plattformsoperatörer lämnar mer täckande uppgifter än tidigare till Skatteförvaltningen om försäljningar och uthyrningar som förverkligats via plattformen samt om de personer och företag som fått inkomster via den.

- Skatteförvaltningen får redan nu ett stort antal olika jämförelseuppgifter som vi utnyttjar i övervakningen. I fortsättningen anmäler plattformarna mer ingående uppgifter vilket gör det möjligt att utnyttja dem ännu bättre, säger Pyry Ilmarinen.

Så här ska hyresinkomsterna anges på skattedeklarationen

Det är lättast att deklarera hyresinkomsterna i MinSkatt.

Ta färdigt fram följande uppgifter om det uthyrda objektet för deklarationen:

• namnet på husbolaget eller fastigheten och dess FO-nummer. I MinSkatt visas de av kundens aktielägenheter och fastigheter som Skatteförvaltningen har uppgifter om. Den egendom ska väljas till vilken de hyresinkomster som ska deklareras hänför sig till.
  • uppgifter om hyresgästen
  • hyrestiden
  • inkomsterna
  • uppgifterna om kostnaderna för uthyrningsverksamheten.

Dra i beskattningen av de kostnader som anknyter till hyresverksamheten

Kostnader som hänför sig till hyresverksamheten får dras av, till exempel:

• direkta kostnader för att skaffa hyresgäster, exempelvis arvodet till Airbnb, booking.com eller någon annan förmedlare
  • fasta kostnader för bostaden (t.ex. skötselvederlag) under hyrestiden.

Om kostnaderna är större än inkomsterna uppstår det förlust av hyresverksamheten. Förlusten dras av från andra kapitalinkomster. Det kan uppstå förlust till exempel om bostaden stått tom en del av året. Förutsättningen för att kostnaderna ska kunna dras av för den tid då bostaden stått tom är att ägaren hela tiden aktivt försökt hyra ut bostaden.

Spara verifikat

Verifikationer (t.ex. kvitton) som hänför sig till hyresinkomsterna ska förvaras i sex år från utgången av skatteåret. De behöver visserligen inte bifogas till skattedeklarationen utan Skatteförvaltningen ber om dem vid behov.

Deklarera senast på den utsatta dagen

Skicka de kompletterade uppgifterna i MinSkatt senast på den utsatta dagen. I år är de utsatta dagarna för att komplettera skattedeklarationen den 9, 16 och 23 maj. Den egna utsatta dagen visas i den förhandsifyllda skattedeklarationen och i MinSkatt.

Mer om deklarationen på våren 2023:

Jobbade du på distans i fjol? Försäkra dig om att avdraget för arbetsrum är uppdaterat

Fick du inkomster av virtuella valutor i fjol? Deklarera inkomsterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen

Större skattenytta av resekostnader än tidigare – kontrollera att kostnaderna för resor mellan hemmet och arbetsplatsen antecknats rätt i skattedeklarationen

Fick du inkomster eller produktgåvor av verksamhet på sociala medier i fjol? Försäkra dig om att inkomsterna av verksamheten på sociala medier finns i din skattedeklaration

Nu går det att få mer i hushållsavdrag än tidigare – ansök om skattenytta bland annat av vårdarbete, städning eller renovering

De förhandsifyllda skattedeklarationerna finns nu i MinSkatt – kontrollera och komplettera

Sidan har senast uppdaterats 4.5.2023