Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Brokig momspraxis inom social- och hälsovårdsbranschen – så här handleder och övervakar Skatteförvaltningen företag och privatpersoner i år

Skatteförvaltningens meddelande, 6.2.2023

I år är Skatteförvaltningen utöver social- och hälsovårdsbranschen särskilt intresserad av hur företag inom restaurangbranschen betalar sina skatter och också av de inkomster som privatpersoner får av virtuella valutor, sociala medier och olika plattformar. Syftet med övervakningen är att säkra att beskattningen sker rättvist och att alla deklarerar och betalar sina skatter jämlikt.

I år fäster Skatteförvaltningen särskild uppmärksamhet bland annat på att företag inom social- och hälsovårdsbranschen följer mervärdesskattepraxis. Det har kommit många nya företag och andra aktörer till social- och hälsovårdsbranschen under de senaste åren och alla har inte information om hur mycket mervärdesskatt som ska faktureras i olika situationer, säger Marko Myllyniemi, styrnings- och övervakningsdirektör på Skatteförvaltningen.

– Oklarheter har förekommit särskilt i fråga om huruvida en viss tjänst omfattas av mervärdesskatt eller inte. Detta har lett till situationer där samma tjänst inom branschen kan säljas både som skattepliktig och som skattefri, vilket förvränger konkurrensen och minskar skatteintaget.

Ingen mervärdesskatt behöver betalas på försäljningen av tjänster och varor när den ingår i socialvård. Också försäljningen av hälso- och sjukvårdstjänster är mervärdesskattefri.

– Utmaningen för kunden är i praktiken att slå fast när försäljningen av tjänster är sådana hälso-, sjuk- och socialvårdstjänster som avses i mervärdesskattelagen och när de inte är det. Skatteförvaltningen har publicerat separata anvisningar om detta och vi strävar efter att handleda våra kunder också under övervakningsbesök, säger Myllyniemi.

År 2023 riktas övervakningen utöver social- och hälsovårdsbranschen också till branscher där verksamheten är helt eller delvis mervärdesskattefri. Sådana är till exempel finans- och utbildningsbranscherna.

År 2022 hittade Skatteförvaltningen i sin övervakning totalt mer än 100 miljoner euro mervärdesskatter som saknades.

Skatter från restaurangbranschen

På våren 2023 inleder Skatteförvaltningen intensifierad skattekontroll under vilken allt som allt hundratals skatterevisioner utförs på matrestauranger runt om i Finland. Myllyniemi konstaterar att största delen av företagarna inom restaurangbranschen sköter sina ärenden helt rätt men det finns också många inom branschen som agerar fel.
– I år riktas kontrollerna särskilt till små och medelstora företag som i huvudsak selekteras för kontrollerna på basis av våra egna riskanalyser. Vi handleder och övervakar riskkunderna och informerar företagen om skatteriskerna, fortsätter Myllyniemi.

Inom restaurangbranschen som är rik på arbetskraft förekommer det typiskt också missbruk av sociala förmåner, det vill säga antingen företagaren eller arbetstagaren tar ut lönen svart och lyfter samtidigt sociala förmåner. I samband med övervakningen fäster Skatteförvaltningen också uppmärksamhet på sociala förmåner och meddelar upptäckta missbruk till andra myndigheter.

Utländska placeringar leder till miljoner i skatteförlust årligen

För privatpersoners del är Skatteförvaltningen särskilt intresserad av försäljningsvinster av virtuella valutor, inkomster av synlighet på sociala medier, inkomster av olika slag av plattformar, såsom av arbete som mat- eller varubud, och inkomster av korttidsuthyrning av en bostad. Inkomsttagaren ska själv deklarera inkomster av försäljningen av virtuella valutor, inkomster av sociala medier och inkomster som hen fått via plattformar.

I år övervakar Skatteförvaltningen också inkomster av placeringar som utländska försäkringsbolag erbjuder.
– Vi konstaterade redan i fjol att det är möjligt att tjänster som utländska försäkringsbolag erbjuder används till kringgående av skatt. På årsnivå går Finland miste om miljoner euro i skatteintäkter, skatter som borde deklareras och betalas på avkastningen av de placeringar som utländska försäkringsbolag erbjuder, säger Myllyniemi.

Skatterevisionen utgör endast en del av övervakningen

Myllyniemi berättar att Skatteförvaltningens övervakning inte bara är skatterevisioner.
– Handlednings- och övervakningsåtgärder kan vara exempelvis handledningsbrev, råd per telefon, diskussioner på förhand eller skatterevisioner. Åtgärderna väljs utifrån hur betydelsefullt ärende det är fråga om och hur stor risken att eventuellt agera fel är, säger Myllyniemi.

I sin övervakning fäster Skatteförvaltningen uppmärksamhet på både nya och från tidigare bekanta skatterisker och fenomen. Att ett företag eller en person selekteras ut som objekt för skattekontrollen beror bland annat på riskvärderingen.

– Vi analyserar och jämför uppgifter som vi får från olika källor och väljer tillsynsobjekten på basis av detta. Lättare handledande åtgärder utför vi på sådana objekt där det ur övervakningens synvinkel är fråga om mindre förseelser eller tydliga tolkningsfrågor. Vi arbetar också mycket med rådgivning och handleder våra kunder att agera rätt. De egentliga skatterevisionerna kan vi på detta sätt rikta mot objekt där nyttan av dem är störst, säger Myllyniemi.

Fakta: Skatteförvaltningens övervaktningsobjekt 2023

• Privatpersoner: inkomster av plattformsekonomi och försäkringsskal, utländsk arbetskraft och bekämpningen av identitetsmissbruk
  • Mervärdesskatt: mervärdesskattepraxis för aktörer inom social- och hälsovårdsbranschen, delvis eller helt skattefria branscher (finans- och utbildningsbranschen samt internationell handel), mervärdesskatteregistrets tidsenlighet
  • Näringsbeskattningen: situationer med ändringar i företagsverksamheten och olika företagsomstruktureringar, internprissättning