Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteintaget ökade klart under det andra coronaåret

Skatteförvaltningens meddelande, 27.1.2022

De preliminära siffrorna som gäller skatteintaget för 2021 är klara. I fjol samlade Skatteförvaltningen in 75,6 miljarder euro i skatter för samhällets bruk, vilket är 9,2 % mer än år 2020 och 7,5 % mer än år 2019. Ökningen av skatteintaget visar att både företag och privatpersoner lyckades öka sina inkomster, trots coronaläget.

– Preliminära siffror visar att det ekonomiska läget var ytterst bra år 2021, trots coronaläget. Skatteintaget påverkas mest av det som händer i ekonomin. Beskattningen skärptes inte heller som en helhet år 2021, så det förklarar inte varför skatteintäkterna har ökat, berättar generaldirektör Markku Heikura på Skatteförvaltningen.

Det samlades in mer inkomstskatt för privatpersoner, mer moms och mer samfundsskatt år 2021 än året innan.

Insamlade skatter per skatteslag år 2021 och 2020
Räknat i euro ökade följande skatteintag mest år 2021 jämfört med år 2020:

1. Moms, ökning 1,9 miljarder euro (+10,6 %).
  2. Inkomstskatt för privatpersoner, ökning 1,9 miljarder euro (+5,9 %).
  3. Samfundsskatt, ökning 1,8 miljarder euro (+38,1 %).

De stora ökningarna för momsen och samfundsskatten beror till stor del på det svaga skatteintaget under jämförelseåret 2020.

Skatteintagssiffrorna anger inte ännu de exakta inkomstskattebeloppen för privatpersoner och samfund för skatteåret 2021. Beloppen preciseras på våren när företag och privatpersoner lämnar in sina skattedeklarationer och när beskattningen har slutförts.

I sina skattedeklarationer anger kunderna till exempel avdrag och andra kostnader som Skatteförvaltningen inte känner till och som påverkar beskattningen för i fjol. Företag betalar å sin del skatter för 2021 ännu på det här årets sida om de till exempel har betalat för lite förskottsskatt i fjol.

Inkomstbeskattningens belopp är slutgiltiga efter att Skatteförvaltningen har slutfört alla kunders beskattning vid utgången av oktober 2022.

Inkomstskatteintaget för privatpersoner gavs ett lyft tack vare högre löner

Inkomstskatten för privatpersoner bidrog mest till skatteintaget också år 2021. Det samlades in sammanlagt 33,7 miljarder euro inkomstskatt för privatpersoner, vilket är 5,9 procent mer än år 2020.

Den största delen av inkomstskatten som samlas in av privatpersoner samlas in som förskottsinnehållning, dvs. skattens andel dras av till exempel från lönen i enlighet med skattesatsen innan nettolönen betalas ut till löntagarens konto. Förskottsinnehållning tas även ut på arbetslöshetsförmåner och pensioner.

– År 2020 ökade arbetslösheten och permitteringarna klart, varför arbetslöshetsförmånerna ökade och summan som samlades in från löner blev något mindre än år 2019. År 2021 syntes det bättre ekonomiska läget som väntat som en tydlig ökning av lönesumman och som en minskning av arbetslöshetsförmånerna, även om arbetslöshetsförmånernas belopp fortfarande var högre än normalt, berättar överinspektör Matti Luokkanen på Skatteförvaltningen.

Ökningen av skatteintaget på inkomstskatten för samfund ser enorm ut – det är inte ännu möjligt att sluta sig till det slutliga läget från siffrorna

År 2021 samlades det in sammanlagt 6,6 miljarder euro i inkomstskatter för samfund, vilket är 1,8 miljarder euro (+38,1 %) mer än 2020 och 554 miljoner euro (+9,1 %) mer än 2019. Inkomstskatt för samfund betalas av till exempel aktiebolag.

En del av ökningen i skatteintaget beror på att skatter för år 2020 ännu betalades i början av år 2021.

– Många företag blev oroliga för hur coronasituationen ska påverka dem på våren 2020 och minskade kraftigt på förskottsskatterna som de betalade. På hösten 2020 var dock situationen redan betydligt ljusare. Många företag märkte sedan att de till slut hade betalat för lite förskottsskatt år 2020. Dessa skatter betalades först i början av fjolåret och ökar också på hur mycket skatteintaget har vuxit, säger Luokkanen.

De siffror som Skatteförvaltningen nu meddelar anger hur stort skatteintaget har varit år 2021. En del av de skatter som har samlats in i fjol har varit skatter för skatteåret 2020. Skatter för skatteåret 2021 betalas i sin tur ännu år 2022. Informationen om hur stor samfundsskatten slutligen kommer att vara för skatteåret 2021 kommer att fås när samfundens skattedeklarationer lämnas in senare i vår.

Ökningen av momsintaget visar att konsumenterna har förtroende för ekonomin

År 2021 samlades det in sammanlagt 20 miljarder euro i moms, vilket är 1,9 miljarder euro (+10,6 %) mer än 2020 och 1,1 miljarder euro (+5,7 %) mer än 2019.

– Det samlas in mer moms när människor konsumerar mera. De flesta varor och tjänster har en moms på 24 procent. I januari-oktober 2021 anmäldes det 12,2 procent mer moms än under föregående år, berättar Luokkanen.

Momsintaget minskade år 2020 både på grund av företagens situation och på grund av de lindrigare betalningsarrangemang som regeringen beviljade företagen som en stödåtgärd under coronan.

Betalda dividender ökade på intaget av källskatt

Av övriga skatteslag ökade skattesumman som samlades in på källskatt mest. År 2021 samlades det in sammanlagt 1,1 miljarder euro i källskatt, vilket är rentav 718 miljoner euro (+176,1 %) mer än 2020.

Den största delen av källskatten samlas in på dividender som bolag betalar till sina aktieägare.

– År 2020 förbjöd Europeiska centralbanken banker från att betala ut dividender till sina aktieägare. Ökningen av skatteintaget på källskatt beror till största delen på att förbudet lyftes i fjol och bankerna betalade ut dividender, säger Luokkanen.

Mer information:
Skatteförvaltningens statistiska överblick om betalda skatter 2021