Skatt ska betalas på produkter, tjänster och rabatter som man fått för innehåll på sociala medier

Skatteförvaltningens meddelande, 23.3.2022

Skatteförvaltningen påminner att influerare på sociala medier, youtubare och bloggare förutom på sin penninglön även måste betala skatt på rabatter eller gratis produkter. Skatt ska betalas till exempel på gratis hotellnätter eller produktgåvor utifrån vad produkten eller tjänsten skulle kosta om man köper den själv.

Skatt ska även betalas på produkter som personen har fått utan att be om dem eller som mottagaren inte har presenterat i sina kanaler på sociala medier.

- För en del influerare på sociala medier är det klart att skatt ska betalas på till exempel produktgåvor, men alla känner knappast till det. Största delen av influerarna på sociala medier är unga och unga vuxna med begränsad erfarenhet av att sköta skatteärenden. Därför är det viktigt att berätta om spelreglerna för beskattningen, säger ledande skattesakkunnig Kirsi Tuunala på Skatteförvaltningen.

Ett undantag utgör dock produktgåvor vars momspliktiga försäljningspris är högst 50 euro. Man behöver inte betala skatt på dem om det inte övenskommits att de är en ersättning för synlighet.

- Om man kommit överens med företaget som gett produktgåvan att produkten är en ersättning för synlighet utgör produkten alltid skattepliktig inkomst, även om den är värd mindre än 50 euro, berättar Tuunala.

Å andra sidan kan man dra av utgifterna som uppstår då man producerar innehåll på sociala medier från inkomsterna från sociala medier. Om man till exempel köper en smarttelefon, som används till att producera innehåll på sociala medier 50 procent av tiden, kan halva telefonens pris dras av från de inkomster som fåtts för att producera innehåll.

Skatterna betalas enligt det gängse värdet

Om producenten av innehåll på sociala medier får produktgåvor eller förmåner beskattas dessa enligt det gängse värdet för produkten, tjänsten eller rabatten. Det gängse värdet är detsamma som priset på produkten eller till exempel inträdesbiljetten om du köper den själv.

Exempel: en influerare på sociala medier får en gratis inträdesbiljett till en festival och dessutom erbjuder ett hotell gratis övernattning under festivalveckoslutet. Inträdesbiljettens värde är 120 euro och hotellveckoslutets 350 euro. Det sammanlagda värdet är 470 euro och utgör förvärvsinkomst för influensern. Skatt ska betalas på denna inkomst.

Så här deklarerar du inkomster på sociala medier om du är verksam utan ett företag

Gör anteckningar om de produkter, tjänster och rabatter som du fått under årets lopp samt de kostnader som uppstår då du producerar innehåll på sociala medier.

Uppge de inkomster som du har fått samt de kostnader som anknyter till dem i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Den syns för alla i MinSkatt senast i början av april.
Komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen senast på den sista förfallodagen i maj.

Anvisningar om hur du deklarerar inkomster från sociala medier som en privatperson

Så här deklarerar du inkomster på sociala medier om du är firmaföretagare

Om du är en firmaföretagare och inkomsterna från sociala medier hör till din företagsverksamhet ska du deklarera inkomsterna och utgifterna i skattedeklarationen för näringsverksamhet. Sista inlämningsdagen för skattedeklarationen för näringsverksamhet är den 1 april.

Anvisningar för hur du lämnar skattedeklarationen för näringsverksamhet

Så här deklarerar du inkomster på sociala medier om du har ett aktiebolag

Om du har ett aktiebolag och inkomsterna från sociala medier hör till din företagsverksamhet ingår inkomsterna och utgifterna i aktiebolagets bokföring. Utifrån den gör aktiebolaget sin skattedeklaration.

Skattedeklarationen för aktiebolag ska lämnas inom fyra månader räknat från räkenskapsperiodens utgång. Om ditt aktiebolags räkenskapsperiod har gått ut vid utgången av år 2021 är skattedeklarationens sista inlämningsdag den 2 maj.

Mer information om inkomster från sociala medier i beskattningen för aktiebolag

I dag får de första av löntagarna sin förhandsifyllda skattedeklaration till MinSkatt – över 13 000 personer bytte från skattedeklarationen på papper till den elektroniska versionen på slutrakan

Skatteförvaltningen inväntar rekordmånga deklarationer med vinster av virtuella valutor

Sidan har senast uppdaterats 23.3.2022