Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Högsta förvaltningsdomstolen: Kunderna har inte rätt att invända mot utlämnande av sina beskattningsuppgifter i elektroniskt format till medier

Skatteförvaltningens meddelande, 21.12.2022

Högsta förvaltningsdomstolen har 21.12.2022 avgjort om medier har rätt att från Skatteförvaltningen få en lista med personers offentliga inkomstbeskattningsuppgifter så att uppgifterna om dem som använt sig av rätten att invända inte har tagits bort. Avgörandet som vi fått drar riktlinjer för hur lagarna som gäller integritetsskydd för personer och offentlighet i fråga om beskattningsuppgifter ska samordnas.

Skatteförvaltningen erbjuder massmedierna en möjlighet att beställa personers offentliga inkomstskatteuppgifter i elektroniskt format för journalistiska ändamål. Med denna tjänst stödjer Skatteförvaltningen den samhälleliga diskussion som förs om beskattningen i massmedier.

Skatteförvaltningen har tidigare tolkat att kunden på basis av EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) har rätt att invända mot att hens beskattningsuppgifter lämnas ut till medier, eftersom utlämnandet av offentliga uppgifter i elektroniskt format inte är en lagstadgad uppgift för Skatteförvaltningen. I fjol kom också den lägre rättsinstansen, Helsingfors förvaltningsdomstol, fram till samma ståndpunkt som Skatteförvaltningen.

Enligt det nya avgörandet av högsta förvaltningsdomstolen har denna tolkning varit felaktig. Enligt domstolen har utlämnandet av uppgifterna blivit en del av Skatteförvaltningens etablerade verksamhet eftersom Skatteförvaltningen lämnat ut uppgifter elektroniskt på motsvarande sätt redan under flera års tid. Sålunda har det för Skatteförvaltningen uppkommit en lagstadgad förpliktelse att utarbeta den lista som mediet bett om.

Den nya rättspraxis börjar tillämpas på kommande utlämnanden av offentliga uppgifter, det vill säga kunderna kan inte längre invända mot utlämnande av sina uppgifter nästa år.

– Det är bra att vi nu också får rättspraxis från högsta förvaltningsdomstolen i tolkningen av GDPR. Vi korrigerar vårt tillvägagångssätt till att motsvara domstolens avgörande. Vi vill även i fortsättningen stödja den samhälleliga diskussionen om beskattningen, kommenterar Matti Merisalo, juridisk direktör på Skatteförvaltningen.

Medier kan för tidigare år begära listor med de offentliga uppgifterna där även de som invänt finns med

HFD:s avgörande tillämpas retroaktivt för hela den tid som det har varit möjligt att lämna en invändningsbegäran, alltså från och med de offentliga uppgifterna för skatteåret 2018. Massmedierna har en möjlighet att med en uppgiftsbegäran från Skatteförvaltningen be om en lista med de offentliga uppgifterna för dessa år. Denna lista inkluderar alla personer som har förtjänat 100 000 euro eller mer även om deras begäran om invändning mot utlämnande av sina uppgifter har godkänts. Uppgiftsbegäranden kan skickas till registratorskontoret på Skatteförvaltningen.

Högsta förvaltningsdomstolens beslut

Sidan har senast uppdaterats 21.12.2022