Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Endast få besöker skattebyrån längre – de flesta sköter sina skatteärenden i MinSkatt

Skatteförvaltningens meddelande, 19.1.2022

I fjol sköttes hela 92 procent av skatteärendena i MinSkatt, endast en procent på skattebyråerna och resten i telefonservicen. Coronatiden har påskyndat den ändring i sättet att sköta ärenden som började redan före pandemin.

Allt fler skatteärenden sköttes i MinSkatt 2021. Inloggningarna i MinSkatt ökade med nästan 10 procent från året innan medan både samtalen till telefonservicen och besöken på skattebyråerna minskade.

Allt som allt 92 procent av skatteärendena sköttes i MinSkatt i fjol, 7 procent per telefon och 1 procent genom att besöka skattebyrån.

Besöken på skattebyråerna har minskat rejält redan under flera års tid. Medan 675 000 personer besökte skattebyråerna ännu för fem år sedan, besökte nästan 70 procent färre personer skattebyråerna i fjol, lite över 210 000 personer.

-      Redan före coronan hade många personer märkt att det inte var nödvändigt med ett besök på skattebyrån för att sköta skatteärenden. Pandemin påskyndade denna utveckling ytterligare. Nu sköts merparten av skatteärendena i tjänsten MinSkatt som får bra respons av kunderna, säger kundrelationsdirektör Marja Koskimäki från Skatteförvaltningen.

Under coronaviruspandemin har öppettiderna på skattebyråerna begränsats en del.

I fjol besökte 3,1 miljoner privatpersoner MinSkatt

Även om besöken på skattebyråerna har minskat, har samtalen till telefonservicen inte ökat. Det motsatta har hänt. I fjol var samtalen 20 procent färre än före coronan år 2019.

Detta bevisar att det för de flesta är helt naturligt att sköta ärenden i MinSkatt. Det lönar sig att beakta att det finns många sådana kunder, framför allt pensionärer, som inte behöver göra något åt sina skatteärenden under året, säger Koskimäki.

Av de personer som använde MinSkatt år 2021 var 85 procent nöjda med tjänsten. Andelen nöjda användare har ökat något från året innan.

År 2021 var inloggningarna i MinSkatt nästan 28 miljoner och sammanlagt 3,1 miljoner privatpersoner använde tjänsten minst en gång.

Skatt.fi och rådgivning i sociala medier intresserar kunderna

Skatteförvaltningens webbplats skatt.fi besöktes 38,3 miljoner gånger i fjol. Besöken på webbplatsen minskade med drygt tre procent från året innan då antalet besök var rekordstort.

Skatteärenden intresserar också många på kanaler i sociala medier. Skatteförvaltningens inlägg i sociala medier fick sammanlagt 22,2 miljoner inläggsvisningar och 200 000 följare år 2021. År 2021 kom det in 20 000 frågor via kanalerna i sociala medier och nästan 50 000 nya följare.

Viktiga datum för vårens skattedeklarationer – skattedeklarationerna för jord- och skogsbruksidkare samt firmaföretagare finns nu i MinSkatt

Gör ett nytt skattekort när du går i pension – i år ska 140 000 personer komma ihåg det för att undvika för mycket skatt på den första pensionen

Sidan har senast uppdaterats 19.1.2022