Många unga som för första gången får skatteåterbäring kan bli utan sina pengar på återbäringsdagen i augusti – anmäl ditt kontonummer i MinSkatt

Skatteförvaltningens meddelande, 26.7.2021

För tillfället saknar Skatteförvaltningen uppgifter om kontonummer för 48 000 personer för vilka skatteåterbäringsdagen är den 3 augusti. En del av de saknade uppgifterna gäller unga som tidigare inte har fått skatteåterbäring och som inte har anmält sitt kontonummer. I morgon tisdagen den 27 juli är den sista dagen att anmäla sitt kontonummer i MinSkatt för skatteåterbäringen i augusti.

– Vi önskar att i synnerhet unga och deras föräldrar reagerar och kontrollerar att det rätta kontonumret finns i MinSkatt. På det här sättet går det att undvika besvikelser på skatteåterbäringsdagen, säger överinspektör Juha Villman från Skatteförvaltningen.

Till exempel i fjol fick 32 000 personer skatteåterbäringen i form av en betalningsanvisning, dvs. en penningförsändelse, eftersom Skatteförvaltningen inte fick de här personernas kontonummer i tid. Skatteåterbäring som betalats som betalningsanvisning kan senare lösas in på Nordeas kontor, men pengarna fås ännu inte på skatteåterbäringsdagen.

I augusti betalas skatteåterbäringar ut till två miljoner personer

Tisdagen den 3 augusti får 2 miljoner kunder sammanlagt 990 miljoner euro i skatteåterbäring. Augusti är nu tredje året i rad den månad då Skatteförvaltningen betalar ut skatteåterbäringar till den största gruppen av privatpersoner.

Beskattningen av privatpersoner slutförs flexibelt för tredje året, det vill säga vid olika tidpunkter för olika kunder. Därför finns det även i år flera utsatta dagar för betalningen av skatteåterbäringar eller eventuella kvarskatter. De första skatteåterbäringarna betalades ut i juli och de sista betalas ut i december.

I år krävs det särskilt tålamod på skatteåterbäringsdagen

Skatteåterbäringarna finns nödvändigtvis inte på kontot genast på morgonen på skatteåterbäringsdagen.

– Många kanske undrar varför skatteåterbäringarna inte syns på kontot. Det lönar sig att vänta i lugn och ro. I år betalas skatteåterbäringarna nämligen ut först under dagens lopp, berättar Villman.

Om skatteåterbäringen inte har kommit in på kontot senast på kvällen, har utbetalningsdagen för skatteåterbäringen sannolikt flyttats framåt.

Beloppet av skatteåterbäringar som ska betalas ut är på samma nivå som i fjol

Fjolårets beskattning har ännu inte slutförts för alla kunder. Även de sista beskattningsbesluten för 2020 är framme hos kunderna före utgången av oktober. Skatteförvaltningen vet alltså ännu inte totalbeloppet av skatteåterbäringar som ska betalas ut 2021.

– Enligt vår uppskattning betalar vi ut skatteåterbäringar under 2021 till ungefär samma belopp som i fjol. Coronasituationen har inte inverkat så mycket på det totala beloppet av skatteåterbäringar, berättar ledande skattesakkunnig Sami Varonen från Skatteförvaltningen.

Betalningsdagarna för skatter i augusti 2021

2.8 Förfallodag för kvarskatt för 330 000 kunder. Sammanlagt 119 miljoner euro att betala.

3.8 Det betalas ut sammanlagt 990 miljoner euro i skatteåterbäring till 2 miljoner kunder.

6.8 Betalningsdag för fastighetsskatt för 1,8 miljoner kunder. Sammanlagt 323 miljoner euro att betala.

Mer information:

Anmälan och ändring av kontonummer

Till vilket konto betalas skatteåterbäringen?

Varför fick jag inte skatteåterbäring?