Vanliga frågor om ändringarna i momsrapporteringen

Skatteförvaltningen utvecklar momsbeskattningen och momsrapporteringen under de närmaste åren. På den här sidan har vi samlat frågor och svar om förnyelsen.

Momsens nettointag var cirka 19 miljarder euro i Finland år 2019. Enligt den uppskattning som EU-kommissionen publicerade 4.9.2019 var momsskattefelet i Finland 7,4 %. Beloppet av skattefelet har hållit sig stabilt i Finland. I euro är skattefelet cirka 1,5 miljarder euro per år.

Skatter samlas inte in av olika orsaker, och det beror inte enbart på grå ekonomi. I 17 EU-medlemsstater ska man deklarera momsuppgifter i större utsträckning än i Finland. Man ska lämna de mer omfattande uppgifterna antingen per handelstransaktion eller per handelspartner.

Redan det att man endast samlar in uppgifter i större utsträckning har i andra EU-länder förbättrat momsintaget. Till exempel i Estland ökade momsintaget med 94 miljoner euro 2015 efter att den utvidgade momsdeklarationen togs i bruk 2014. Enligt en uppskattning av skatteförvaltningen i Estland berodde största delen av tillväxten på att den estniska skatteförvaltningen tack vare de utvidgade uppgifterna kunde förbättra handledningen av de skattskyldiga vars deklarationer innehöll fel, till exempel på grund av okunskap.

I Finland finns cirka 600 000 momsskyldiga. Det lämnas nästan fyra miljoner momsdeklarationer om året. Den nuvarande deklarationen ger inte en täckande bild av de momsskyldigas verksamhet, och Skatteförvaltningen behöver ofta fråga efter tilläggsutredningar av den momsskyldiga. Detta kan i onödan försena exempelvis betalningen av momsåterbäringar även i de situationer där kunden har agerat rätt.

Momsdeklarationen ska utvecklas så att Skatteförvaltningen kan rikta handledningen och övervakningen effektivare och mer i realtid. Det är också viktigt för Skatteförvaltningen att få en bättre helhetsbild än nu av kundens verksamhet och dess omfattning. Detta är också till nytta för kunderna när utredningsbegäranden kan riktas noggrannare till de analyserade riskerna inom momsbeskattningen. Om man med momsdeklarationen får närmare uppgifter om kundens verksamhet, kan en del av de nuvarande utredningsbegärandena bli onödiga i framtiden och kundens verksamhet behöver inte utredas i lika stor omfattning som nu. När övervakningen och handledningen kan riktas noggrannare förkortas också behandlingstiderna för momsåterbäringar då tilläggsutredningar behövs i färre fall.

Det har fattats beslut om att utvidga uppgiftsinnehållet i momsdeklarationen. Avsikten var att den nya momsdeklarationen skulle tas i bruk 2022 men på grund av den rådande coronavirussituationen har vi beslutat att senarelägga införandet. Beslut om ny tidsplan finns ännu inte. Momsdeklarationen behövs även i fortsättningen för att säkerställa momsbeloppet för skatteperioden.

Skatteförvaltningen har utretts om den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen kan börja användas och hurdant Skatteförvaltningens eventuella förslag till mall för den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen i Finland ska vara. Utredningen med förslag har lämnats till finansministeriet på hösten 2020 och införandet av den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen har övergåtts till finansministeriets prövning.

Utvecklingen av momsdeklarationen och införandet av en eventuell fakturaspecifik rapportering bereds och utreds tillsammans. Om man övergår till fakturaspecifik momsrapportering, ska momsdeklarationen senast förnyas i samband med detta för att det ska gå att jämföra de fakturaspecifika uppgifterna med momsdeklarationen. Största delen av momsriskerna anknyter till specialsituationer i momsbeskattningen, såsom marginalbeskattningen och olika skattefriheter. Dessa situationer framkommer inte i de fakturaspecifika uppgifterna, utan dessa situationer kan upptäckas i uppgifterna i momsdeklarationen. Ändringarna står alltså inte i konflikt med varandra utan det är fråga om kompletterande ändringar. Reformen av momsdeklarationen förutsätter alltså inte att även den fakturaspecifika rapporteringen tas i bruk.

Ändringarna utförs stegvis så att helheten är lättare att behärska. Exempelvis systemändringarna kräver arbetskraft, och detta måste vi förbereda oss för. Ändringarna förbereds dock så att helheten är på det klara i god tid före vi genomför den första ändringen, det vill säga den utvidgade momsdeklarationen.

Den nuvarande momsdeklarationen är begränsad till sitt innehåll och den ger inte en tydlig uppfattning om företagets verksamhet. I deklarationen rapporteras endast totalsumman av många olika händelser. Å andra sidan ska man ange vissa uppgifter mycket noggrant. Om man övergår till fakturaspecifik momsrapportering, ska momsdeklarationen senast förnyas i samband med detta för att det ska gå att jämföra de fakturaspecifika uppgifterna med momsdeklarationen.

Alla specialsituationer i momsbeskattningen, såsom anskaffningar till icke avdragsgillt bruk och beskattningssituationerna vid eget bruk, framkommer inte av fakturauppgifterna. Därför är momsdeklarationen fortfarande nödvändig och den behöver också förnyas.

Avsikten var att den nya momsdeklarationen skulle tas i bruk 2022 men på grund av den rådande coronavirussituationen har vi beslutat att senarelägga införandet. Beslut om ny tidsplan finns ännu inte.

Skatteförvaltningen har utretts om den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen kan börja användas och hurdant Skatteförvaltningens eventuella förslag till mall för den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen i Finland ska vara. Utredningen med förslag har lämnats till finansministeriet på hösten 2020 och införandet av den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen har övergåtts till finansministeriets prövning. Man kommer dock att övergå till den fakturaspecifika rapporteringen först efter att den utvidgade momsdeklarationen har tagits i bruk.

Vid övergången till faktura- och verifikationsspecifik rapportering ska man även beakta företagens förutsättningar att producera faktura- och verifikationsspecifika uppgifter. Företagens förutsättningar påverkas av målen för realtidsekonomi, såsom tidsplanen för utvidgningen av användningen av elektroniska fakturor och kvitton.

Skatteförvaltningen har beaktat hurdana ändringar andra länder gjort i momsrapporteringen och hur ändringarna påverkat momsintaget. Den internationella utvecklingen följs kontinuerligt upp särskilt på EU-nivå. Skatteförvaltningen uppskattar hur eventuella mer omfattande ändringar i internationella beskattningsförfaranden påverkar det egna förslaget till den mall som införs i Finland.

Skatteförvaltningen deltar även aktivt i projektet Nordic Smart Government (www.nordicsmartgovernment.org). Projektets mål är att underlätta småföretagens verksamhet och att sköta ärenden med myndigheterna i de nordiska länderna. Därtill pågår en EU-finansierad undersökning på Skatteförvaltningen om den bästa mallen. I undersökningen utreder man de ändringar i momssystemet som har genomförts i olika länder och hur ändringarna påverkar skatteintaget. Världsbanken genomför undersökningen.

En EU-finansierad undersökning pågår på Skatteförvaltningen om den bästa mallen att genomföra en förnyelse av momsbeskattningen. I undersökningen utreder man de ändringar i momssystemet som har genomförts i olika länder och hur ändringarna påverkar skatteintaget. Världsbanken genomför undersökningen.

Därtill gör Skatteförvaltningen interna analyser av uppgifternas nyttoaspekter. I utredningen beaktas också de kostnader och den nytta som ändringarna medför för kunderna. Här utnyttjas de arbetsmängds- och kostnadsuppskattningar som vi fått in via kundsamarbete med företag och programvaruhusen för ekonomiförvaltningen.

En kostnads-nyttoanalys som anknyter till reformen har gjorts tillsammans med Världsbanken och internt inom Skatteförvaltningen. En analys som gäller datainnehållet har gjorts som stöd för Skatteförvaltningens interna beslut i anknytning till reformen och en sammanfattning av analysen har publicerats. En utredning som anknyter till den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringsreformen och som också innehåller delar av kostnads-nyttoanalysen, har lämnats till finansministeriet på hösten 2020. Läs mer om utredningen.

Det går att ansöka om förlängd skatteperiod enligt de samma kraven som tidigare. 

Ändringen av momsdeklarationen påverkar inte sätten att lämna deklarationen. Momsdeklarationer kan även i fortsättningen lämnas i de kanaler som redan är i bruk, till exempel i MinSkatt eller via gränssnittet Ilmoitin.fi.

Ja. Skatteförvaltningen har gjort en kostnads-nyttoanalys både av reformen av momsdeklarationen och av övergången till faktura- och verifikationsspecifik rapportering.

För att utreda kostnaderna har vi under 2017–2020 samarbetat såväl med olika programvaruleverantörer inom ekonomiförvaltningen och bokföringsbyråer som med kundföretag.

Enligt de beräkningar som Skatteförvaltningen gjort har man preliminärt uppskattat att preciseringen av momsdeklarationen kommer att minska skattefelet med 60–70 miljoner euro på årsnivå. 

Momsrapporteringens utvidgning till faktura- och verifikationsuppgifter utreds s om bäst (transaktionsspecifikt data)

Insamlingen av faktura- och verifikationsuppgifter effektiviserar handledningen i och övervakningen av momsbeskattningen. Då försvåras verksamheten inom grå ekonomi och situationen för de företag som agerar rätt blir mer rättvis. Tack vare de faktura- och verifikationsspecifika uppgifterna kan Skatteförvaltningen handleda kunderna mer föregripande, bättre riktat och allt mer i realtid. När övervakningen och handledningen kan riktas noggrannare förkortas också behandlingstiderna för momsåterbäringar då tilläggsutredningar behövs i färre fall.

Skatteförvaltningen vill också främja digital ekonomi. Beskattningen kan kanske i framtiden vara en del av den digitala ekonomiförvaltningen. Skatteförvaltningen kan med hjälp av nya tekniska lösningar plocka de uppgifter som behövs för momsbeskattningen direkt från ekonomiförvaltningens system. På basis av uppgifterna kan Skatteförvaltningen beräkna momsbeloppet och exempelvis skicka en förhandsifylld momsdeklaration till en stor del av de skattskyldiga.

Uppgifterna utnyttjas i övervakningen av moms och i handledningen. Uppgifterna kan jämföras med den skattskyldiges egen momsdeklaration. Fakturaspecifika uppgifter kan också korsjämföras mellan säljaren och köparen.

Det är möjligt att utnyttja uppgifter mer i realtid än nuförtiden och därmed kan vi ingripa i upptäckta risker i tid. Då behöver man inte utreda och rätta beskattningen för flera år i efterhand. Därtill går det att upptäcka olika risksituationer bättre och exempelvis träffsäkerheten för utredningsbegäranden och skatterevisioner förbättras. Antalet utredningsbegäranden minskar, och momsbeskattningen medför mindre arbete än tidigare för de momsskyldiga som agerar rätt.

Avsikten var att den nya momsdeklarationen skulle tas i bruk 2022 men på grund av den rådande coronavirussituationen har vi beslutat att senarelägga införandet. Beslut om ny tidsplan finns ännu inte.

Lagstiftningen som gäller affärsverksamheten i företag och momsbeskattningen har ändrats betydligt efter att den nuvarande momsdeklarationen togs i bruk på 1990-talet. Deklarationen ger ofta inte tillräckliga uppgifter om den karaktär som den skattskyldiges verksamhet har och därför måste uppgifterna preciseras med skriftliga utredningsbegäranden.

Skatteförvaltningen vill också effektivare utnyttja de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Ekonomiförvaltningen elektrifieras, och exempelvis elektroniska verifikationer tas så småningom i bruk. Skatteförvaltningen vill utnyttja nya sätt att verkställa beskattningen så att det också blir lättare att sköta ärenden med Skatteförvaltningen och med övriga myndigheter.

I synnerhet övergången till fakturaspecifik rapportering är en stor ändring. Därför reserverar vi flera år för utredningsarbetet och förberedelserna. Ändringen orsakar kostnader av engångskaraktär både för skattebetalarna och för skattetagarna eftersom bland annat datasystemen kräver ändringar. Vi beaktar också den internationella utvecklingen.

Ändringar i samhället och ekonomin påverkar beskattningen. Även om exempelvis övergången till inkomstregistret inte ännu är klar måste vi förbereda oss på kommande ändringar. Därför utreder vi redan nu ändringarna av momsrapporteringen även om tidsperspektivet för ändringarna är fler år. Vi vill kommunicera öppet om utredningarna genast från början av arbetet. Detta främjar också att rapporteringen blir tillräckligt lätt för olika kundgrupper.

Detta har utretts hos Skatteförvaltningen och med intressentgrupper. De uppgifter som begärs om fakturor och verifikationer är sådana som anknyter till transaktioner mellan momsskyldiga. Om förnyelsen förverkligas måste exempelvis rapporteringen av försäljningen till konsumenter avgöras separat.

För beskattningen kunde Skatteförvaltningen använda särskilt de uppgifter som identifierar handelspartnern, fakturan eller berättar om momsen. Sådana uppgifter är till exempel FO-numret eller VAT-beteckningen, numret och datumet på fakturan samt momsgrunden och momsbeloppet.

Nej. Enheten för utredning av grå ekonomi på Skatteförvaltningen har deltagit i att utreda införingen av det fiskala kassasystemet, men Skatteförvaltningen har inte föreslagit att fiskala kassor införs. Det räcker för Skatteförvaltningen att de rätta uppgifterna som behövs för beskattningen fås från de system som kunderna har. Om det fiskala kassasystemet tas i bruk måste det vara möjligt för beskattningssystemen att ta emot uppgifter från kassasystem via gränssnitt.

Internationella erfarenheter och Skatteförvaltningens samarbete med kunderna har visat att gränsdragningarna i första hand ökar den administrativa bördan för företag och underlättar inte inlämningen av uppgifter. Därtill ska uppgifterna vara täckande för att de kan jämföras och utnyttjas i beskattningen. Detta är orsaken till att gränsdragningar inte planeras för tillfället.

Den fakturaspecifika rapporteringen gäller endast momsskyldiga. Företag med liten omsättning behöver inte registrera sig som momsskyldiga. Dessa företag behöver inte deklarera faktura- och verifikationsspecifika uppgifter om företaget inte frivilligt registrerar sig som momsskyldigt. 

Det finns olika typer av momsskyldiga, och de har olika beredskaper att sköta ärenden och rapportera elektroniskt. Därför utreder Skatteförvaltningen de olika behoven och vilka problem man kan lösa med olika slag av tjänster. Vi utreder till exempel om den offentliga förvaltningen kan erbjuda faktureringstjänster åt mindre aktörer. Vid tidsplaneringen av övergången till faktura- och verifikationsspecifik rapportering ska man även beakta företagens förutsättningar att producera faktura- och verifikationsspecifika uppgifter. Dessa förutsättningar påverkas av målen för realtidsekonomin, såsom tidsplanen för utvidgningen av användningen av elektroniska fakturor och kvitton. För den fakturaspecifika rapporteringen måste vi välja en sådan teknisk lösning där Skatteförvaltningen kan samla in uppgifter från olika källor. Den lösning som väljs baserar sig på att utnyttja e-verifikationer och e-fakturor.

Skatteförvaltningen utreder ändringarnas påverkan och diskuterar dem både internt och tillsammans med olika intressentgrupper. Utredningen med förslag lämnas till finansministeriet på hösten 2020 och införandet av den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen övergår till finansministeriets prövning. Övergången till den fakturaspecifika rapporteringen kräver också en lagändring och därmed fattas de slutgiltiga besluten först senare i lagstiftningsprocessen.

Tidsplanen för att införa den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen påverkas av företagens förutsättningar att producera de uppgifter som behövs. Tidsplanen, faserna i införandet och eventuella övergångsperioder måste planeras så att man beaktar utvecklingen av målen för realtidsekonomin, såsom användningen av elektroniska fakturor och kvitton.

På basis av kundsamarbetet har det i olika skeden framkommit att det är motiverat med någon typ av övergångsperiod vid införandet av den fakturaspecifika rapporteringen, så att man bättre kan ha den stora ändringshelheten under kontroll både ur kundens och Skatteförvaltningens synvinkel.

Som en del av Skatteförvaltningens utredning utarbetas också ett förslag till fasindelning av den faktura- och verifikationsspecifika rapporteringen, men den slutliga tidsplanen ska hänga ihop med av realtidsekonomins framskridande och företagens beredskap.

Ändringar i momsdeklarationen

Tack vare de nya uppgifterna kan vi lyfta fram specialsituationer i momsbeskattningen och säkra den rätta momsbehandlingen av dem. Dessa specialsituationer kan vara exempelvis sådan skattefri försäljning som ingen avdragsrätt anknyter till samt marginalbeskattningsförfarandet. Med den mer omfattande deklarationen får vi en bättre uppfattning än tidigare av den skattskyldiges verksamhet ur mervärdesbeskattningens synvinkel. Detta hjälper Skatteförvaltningen att identifiera, handleda och övervaka kunderna mer riktat och allt mer i realtid.

Om den momsskyldiga inte har beskattningsbart enligt specialsituationer innebär det just inga ändringar i deklareringen med undantag av eventuella systemändringar. Deklarationen bevaras till stor del enligt nuvarande för exempelvis sådana företag som endast handlar med inhemska företag och kunder. Största delen av de momsskyldiga är denna typ av aktörer.

Det finns flera orsaker till utvidgningen av det förnyade datainnehållet. Den ena orsaken är effektivare bekämpning av grå ekonomi. På basis av den nuvarande deklarationen får vi inte en tillräcklig uppfattning av kundens verksamhet och den möjliggör inte effektiv riskbaserad handledning och övervakning i realtid. Utredningen av dessa situationer orsakar onödigt arbete både för Skatteförvaltningen och för de kunder som måste precisera innehållet i sina inlämnade deklarationer.

Genom utvidgningen av datainnehållet strävar vi också efter att de utredningsbegäranden som skickas till kunderna riktas mer exakt. Det noggrannare datainnehållet riktar övervakningen bättre och främjar Skatteförvaltningens möjlighet att i ett tidigare skede handleda kunderna i att agera rätt.

Det beror på verksamheten i företaget. I huvudsak är det fråga om att på ett annat sätt gruppera de uppgifter som redan nu anges i momsdeklarationen. Den nya grupperingen kräver ändringar i de system som används för att behandla de uppgifter som påverkar momsdeklareringen. Detta innebär ändringar i bokföringssystemen för de flesta kunderna.

Den förnyade deklarationen påverkar särskilt de företag vars verksamhet anknyter till specialsituationer i momsbeskattningen. Till exempel företag som gör grynderentreprenader ska i den förnyade deklarationen i en separat punkt ange momsen på eget bruk av byggtjänster. I fortsättningen har också de företag som marginalbeskattningen tillämpas på egna punkter i deklarationen för försäljningar och inköp som gäller marginalbeskattningen.

Om företaget endast säljer varor till Finland och endast köper av finländska företag eller företag inom EU påverkar ändringarna närmast de bokföringsprogram i vilka momsdeklarationen skapas. 

Uppgifter som lämnas med den nuvarande deklarationen korrigeras också med den, även om den nya deklarationen redan är i bruk.

Alla de uppgifter man angett i den nya deklarationen korrigeras med den nya deklarationen.

Detaljerade anvisningar om ibruktagningen av den nya deklarationen och om förfaranden under övergångsperioden, bland annat korrigeringen, ges närmare ändringen.

I anvisningen för ifyllande av den förnyade deklarationen och i MinSkatt handleds ifyllandet av de nya punkterna så noggrant som möjligt. Om någon punkt inte gäller det enskilda företaget behöver företaget inte fylla i den.

Ett mer omfattande datainnehåll än nu möjliggör en effektivare riskbaserad övervakning i fortsättningen och då riktas även begäranden om utredning bättre än nu. Under de kommande åren följer Skatteförvaltningen upp hur ändringen påverkar bland annat antalet och allokeringen av utredningsbegäranden.

Datafälten i den nya momsdeklarationen

I punkten Varuförsäljning utanför EU ska man endast deklarera den försäljning av varor där varorna skickats från Finland.

I punkten Försäljningar av tjänster utanför EU ska man deklarera försäljning av sådana tjänster från Finland till köpare utanför EU som inte beskattas i Finland på basis av bestämmelserna om försäljningsland.

I punkten ska man inte ange exempelvis den försäljning som en filial utomlands har sålt till utlandet.

Justeringen av fastighetsinvesteringen ska anges även nu men den anges i fältet "Moms som ska dras av för skatteperioden". I den nya deklarationen ska justeringarna anges separat eftersom momsrisker ofta anknyter till justeringen av fastighetsinvesteringar. Även om justeringarna av fastighetsinvesteringarna gjorts rätt orsakar de undantag i de avdragbara beloppen av moms. Skatteförvaltningen måste därför ofta precisera de uppgifter som momsskyldiga deklarerat med hjälp av skriftliga utredningsbegäranden. Målet är att behovet av dessa tilläggsutredningar minskar när de uppgifter som kommer in är redan färdigt noggrannare specificerade.

I punkten anges beloppet på den årliga justeringen av fastighetsinvesteringen eller engångsjusteringen när justeringen gjorts. Samma uppgift anges nu i punkten ”Moms som ska dras av för skatteperioden”. Ändringen påverkar inte tidsplanen för deklareringen och inte heller bestämmelserna om justeringen av en fastighetsinvestering.

För närvarande anges försäljning av byggtjänster i samma punkt som försäljning av metallskrot och metallavfall. I fortsättningen anges försäljning av byggtjänster i en egen punkt ”Övriga försäljningar enligt omvänd moms”. Där anges de försäljningar som omvänd skattskyldighet tillämpas på men vilka inte anges i andra punkter i deklarationen. Dessa försäljningar är bland annat försäljning av metallskrot och metallavfall (MomsL 8 d §) samt försäljning av utsläppsrätter (MomsL 8 b §).

I punkten ska man ange de inköp som omvänd skattskyldighet tillämpas på men vilka inte anges i andra punkter i deklarationen. Dessa inköp är bland annat inköp av metallskrot och metallavfall (MomsL 8 d §), köp av utsläppsrätter (MomsL 8 b §) och andra inköp av sådana varor eller tjänster som man köpt av en utländsk näringsidkare som inte är momsskyldig i Finland. I punkten anges eurobeloppet på inköpen samt den skatt som man ska betala enligt omvänd skattskyldighet. I skattebeloppet ska man specificera vilken andel av inköpen kommer till sådan användning som berättigar till avdrag.

Punkten gäller de aktörer vars verksamhet är delvis momspliktig. I punkten anges sådana momsfria försäljningar för vilkas vidkommande man inte får dra av momsen som ingår i inköpen. Sådana försäljningar är bland annat fastighetsöverlåtelser (MomsL 27 §), hälso- och sjukvårdstjänster (MomsL 34 §), socialvårdstjänster (ALV 37 §), utbildning (MomsL 39 §), finansiella tjänster (MomsL 41 §), försäkringstjänster (MomsL 44 §) samt ordande och förmedling av lotterier (MomsL 59 §). Därtill ska momsskyldiga allmännyttiga samfund och församlingar deklarera de försäljningar som har befriats från moms enligt 4 och 5 § i mervärdesskattelagen. I punkten ska de försäljningar inte anges som man har gjort inom skattskyldighetsgruppen.

I punkten ska man ange bland annat de anskaffningar i hemlandet som man har gjort för den verksamhet som delvis eller helt inte berättigar till avdrag eller till vilken det anknyter avdragsbegränsningar. Om den anskaffade förnödenheten kommer till sådan användning som delvis inte berättigar till avdrag ska man här ange den andel av vilken man inte kan göra avdrag.

I punkten ska man ange försäljningen av sådana momsfria varor och tjänster för vilkas vidkommande man får dra av den moms som ingår i inköpen och vilka inte anges i andra punkter i deklarationen. Sådana försäljningar är bland annat

  • trepartshandel
  • momsfri försäljning till resenärer
  • momsfri försäljning till diplomater i medlemsstaterna, internationella organisationer och EU-organ
  • momsfri försäljning i samband med upplagringsförfaranden
  • momsfri försäljning av upplagor av medlemstidningar till allmännyttiga samfund
  • försäljning av momsfria fartyg och arbetsprestationer som hänför sig till sådana fartyg samt
  • de försäljningar i utlandet som man inte angett i punkterna "Övriga försäljningar enligt omvänd moms” eller "Varuförsäljningar till andra EU-länder".

Import anges i samma punkt som tidigare, det vill säga i punkten ”Import av varor från områden utanför EU”. I punkten anger man beloppet på importerna och den moms som ska betalas på importen. Uppgiftslämnaren ska också specificera vilken andel av den moms på importen som ska betalas får avdras.

 

Sidan har senast uppdaterats 4.9.2020