Elektronisk deklarering

Du kan lämna in uppgifter till Skatteförvaltningen på flera olika sätt samt via flera olika kanaler. En del av tjänsterna är Skatteförvaltningens egna och en del tjänsteleverantörernas s.k. Tyvi-tjänster. Skatteförvaltningens tjänster är alltid avgiftsfria.

Du måste autentisera dig för att kunna anmäla uppgifterna elektroniskt. Du kan identifiera dig med hjälp av bankkoder, EID-kort eller Katso-kod. Identifiering – gör så här

Alla våra elektroniska tjänster hittar du på sidan E-tjänster.

Deklaration med webblankett

Välj webblankett om du har endast ett fåtal uppgifter att deklarera eller om du deklarerar tillfälligt.

En webblankett ser oftast ut likadan som motsvarande pappersblankett och du skriver uppgifterna på blanketten själv. När du lämnar in en webblankett, får du alltid en bekräftelse om att det gick problemfritt.

Deklarationen av skatter på eget initiativ (tidigare Periodskattedeklaration) kan du fylla i t.ex. i e-tjänsten MinSkatt. 

Om du står i beråd att lämna in din inkomstskattedeklaration elektroniskt, läs Elektroniska bilagor för den elektroniska inkomstskattedeklarationen (pdf).

Deklaration genom dataöverföring

Om du har ett större antal deklarationer, anlita hellre dataöverföringen. För dataöverföringen behöver du ha en fil som skapas t.ex. av ett ekonomiprogram.

I fråga om dataöverföring skickar du en existerande fil antingen direkt från ekonomiprogrammet eller laddar ned filen till Ilmoitin.fi eller en tjänst som tillhandahålls av en Tyvi-tjänsteleverantör. Du får alltid en bekräftelse om inlämnandet gick problemfritt.

Många ekonomiprogram ger möjlighet att skapa dessa filer. Mera information om de tillgängliga egenskaperna får du hos tillverkaren av din programvara eller på adressen tyvi(at)vero.fi.

Läs mer om tjänsten Ilmoitin.fi (www.ilmoitin.fi).

Om du står i beråd att lämna in din inkomstskattedeklaration elektroniskt, läs Elektroniska bilagor för den elektroniska inkomstskattedeklarationen (pdf)