Rätt kontonummer ger snabbare skatteåterbäring – kontonumret saknas ännu för mer än 73 000 kunder

Skatteförvaltningens meddelande, 16.11.2016

Skatteåterbäringarna betalas in på kundernas bankkonton 29.11.2016. För att få skatteåterbäringen på ditt konto ska du anmäla ditt nya eller ändrade kontonummer elektroniskt senast 18.11.2016.

Det är enkelt att anmäla kontonummer elektroniskt

I webbtjänsten Anmälan av kontonummer (skatt.fi/kontonummer) kan du anmäla ditt kontonummer elektroniskt. Logga in i tjänsten med dina personliga bankkoder. Via tjänsten kan du inte anmäla kontonummer för en annan person.

Utan kontonumret betalas skatteåterbäringen senare

Om kontonumret inte har anmälts till Skatteförvaltningen, betalas skatteåterbäringen i form av en betalningsanvisning. Då kan du lyfta skatteåterbäringen på ett kontor inom OP-gruppen som erbjuder andelsbankers kassatjänster inom 28 dagar från betalningsanvisningens datum, dvs. från och med 7-9.12.2016.

Skatteförvaltningens uppgifter kan innehålla endast ett kontonummer per kund åt gången

Det lönar sig att kontrollera i webbtjänsten Anmälan av kontonummer att ditt kontonummer som finns i Skatteförvaltningens uppgifter stämmer, eftersom det kan finnas endast ett kontonummer i kunduppgifterna.

Om kunden något tidigare år har bett att återbäringen ska betalas in på ett konto som tillhör ett företag som beviljar snabblån kan detta kontonummer ha sparats i Skatteförvaltningens uppgifter om kunden. Då fortsätter också möjliga kommande återbäringar att betalas in på detta konto tills kunden ändrar kontonumret. Skatteförvaltningen har inget samarbete med företag som erbjuder snabblån.

Läs mer om att anmäla kontonummer

Mera information:
överinspektör Tarja Tapio, 029 512 5019