Så här beställer du ett skattekort för förmåner och lön

Se anvisningar för hur du loggar in i MinSkatt och beställer ett nytt skattekort.

Blanketten för att beställa ett nytt skattekort är indelad i flera steg. Du kommer till nästa steg genom att klicka på Fortsätt. Du kan gå tillbaka till det förra steget genom att klicka på Föregående.

Om du vill fortsätta senare klickar du på Spara som halvfärdig.

För att beställa ett nytt skattekort ska du fylla i dina inkomster och avdrag:

  • Gör en uppskattning av hur stora inkomster du kommer att ha under hela året.
  • Räkna ihop de inkomster du redan haft under året, och hur mycket du har betalat i skatt.
  • Fyll också i eventuella avdrag. 

Så här använder du MinSkatt:

  1. Logga in i MinSkatt.

    När du loggar in i MinSkatt måste du identifiera dig, till exempel med dina nätbankskoder eller ditt mobilcertifikat.

  2. Under rubriken Funktioner klickar du på Skattekort och förskottsskatt.

  3. Välj Beställ ett nytt skattekort.

  4. Här ser du dina personuppgifter. Kolla att uppgifterna stämmer. Sedan går du vidare genom att klicka på Förhandsifyllda inkomster och avdrag.

  5. Kolla uppgifterna om dina inkomster och gör de ändringar som behövs.

    Om du till exempel tror att du kommer att tjäna mer eller minder än den tidigare uppskattningen av dina inkomster ska du välja ett av följande alternativ:

    • Jag lämnar en uppskattning av hela årets lön.
    • Jag anger en uppskattning av lönen för resten av året.

    Fyll i de inkomster du redan haft under året, och hur mycket du har betalat i skatt.

    Observera att förmåner inte räknas in i inkomstgränsen för lön.

    Om du tidigare har angett en förmån, ser du också de uppgifterna här.

    När alla uppgifter är rätt går du vidare till nästa steg som är Övriga inkomster.

  6. Om du har börjat få en ny förmån ska du lägga till den. Gör eventuella ändringar för de förmåner som redan nämns.

    När alla uppgifter är rätt går du vidare till nästa steg som är Övriga avdrag.

  7. Här skriver du in avdrag, om du har sådana.

    När alla uppgifter är rätt går du vidare till nästa steg som är Leveranssätt.

  8. Välj från vilket datum ditt nya skattekort ska gälla.

    Välj också om du vill ha skattekortet endast elektroniskt eller om du också vill ha det på papper. Ditt skattekort finns alltid elektroniskt i MinSkatt, men du kan välja att få skattekortet också på papper. Fpa får ditt skattekort direkt från Skatteförvaltningen. Om du får andra förmåner än Fpa:s ska du kolla med den utbetalaren hur du ska skicka ditt skattekort.

    MinSkatt beräknar ett skattekort åt dig för löneinkomsterna och ett för förmånerna. Skatteprocenten är den samma på båda skattekorten.

  9. Läs igenom alla uppgifter och kolla att de är rätt.

    Ändra eventuella fel du hittar. Du kan gå tillbaka till tidigare steg genom att klicka på Föregående.

    Om du vill fortsätta senare klickar du på Spara som halvfärdig.

  10. Skicka. Då alla uppgifter är rätt klickar du på Skicka.

    Om du ändrar något eller lägger till uppgifter ska du komma ihåg att klicka på Skicka efter det. Efter att du skickat in uppgifterna får du en bekräftelse från Skatteförvaltningen att uppgifterna kommit fram.

Du kan också beställa ett nytt skattekort så här: