Ditt gällande skattekort finns alltid tillgängligt i MinSkatt. I MinSkatt kan du också ändra uppgifterna på ditt skattekort om dina inkomster eller avdrag ändras.
Skattekort i olika situationer
Så här uppskattar du inkomsterna för skattekortet
När du beställer ett nytt skattekort ska du uppskatta hur mycket inkomster du får under året. Räkna samman löner, arvoden, semesterpenningar och naturaförmåner som du får från allt ditt lönearbete. Du behöver inte exakta uppgifter utan det räcker med din egen uppskattning. Du kan vid behov korrigera din uppskattning och beställa ett nytt skattekort med uppdaterade uppgifter. Du kan alltid vid behov beställa ett nytt skattekort, alltså ett ändringsskattekort.
Om det känns svårt att uppskatta inkomsterna finns här tips och exempel på uppskattningar.
Om du får löneinkomster regelbundet månatligen får du en uppskattning av dina inkomster för hela året genom att multiplicera löneinkomsten för en månad med 12,5 månader. Talet du får inkluderar inte bara lönen för 12 månader utan också semesterpenningen som är hälften av lönen för en månad. Räkna ut den sammanlagda lönen enligt bruttobeloppet, alltså dra inte av uttagna skatter eller avgifter. Till det sammanlagda beloppet ska du också lägga till eventuella andra arvoden och naturaförmåner.
Exempel: Du får 2 000 euro i lön per månad. Uppskattningen av dina inkomster för hela året är 2 000 euro x 12,5 månader, alltså 25 000 euro.
Det kan kännas svårt att beställa ett skattekort och uppskatta inkomsterna om du inte är säker på hur mycket inkomster du kommer att få. Här finns några tips på hur du kan uppskatta dina inkomster för skattekortet:
- Om din arbetssituation är likadan som under början av året kan du använda inkomsterna för början av året som grund för de uppskattade inkomsterna för hela året. Du ser de inkomster som du har intjänat hittills också i MinSkatt: välj på ingångssidan i MinSkatt Skattekort och förskottsskatt och Beställ ett nytt skattekort. Välj ännu den korta eller fullständiga ansökan. Du ser dina hittills intjänade inkomster i punkten Deklarationssätt för inkomsten som fåtts - Uppgifter som fåtts från inkomstregistret.
- Du kan beräkna uppskattningen av dina inkomster för hela året med hjälp av timlönen. Uppskatta först hur många timmar du arbetar i genomsnitt per månad. Multiplicera detta tal med din timlön. Uppskattningen för hela året får du genom att multiplicera uppskattningen för en månad med 12 månader.
Exempel: Du arbetar på deltid, uppskattningsvis cirka 60 timmar i månaden. Din timlön är 15 euro. Du får uppskattningen för ett år genom att räkna 15 euro x 60 timmar i månaden x 12 månader, alltså 10 800 euro.
Precisera uppskattningen vid behov
Om dina inkomster är oregelbundna är det särskilt viktigt att du följer upp intjäningen av inkomsterna under året. På det sättet undviker du att betala för mycket eller för lite i skatt. Du ser din inkomstgräns för hela året i MinSkatt på ingångssidan i punkten Skattekort och förskottsskatt 2024 eller Skattekort och förskottsskatt 2025.
Om dina inkomster ändras lönar det sig att ändra ditt skattekort. Du kan ändra det så många gånger som det behövs under året.
Så här beställer du ett skattekort för lön i MinSkatt
Välj den anvisning som motsvarar din situation.
Du kan också se inspelningen: MinSkatt: skattekort för lön
Så här beställer du ett skattekort i MinSkatt
Så här kommer du i gång
Ansökan består av 6 faser.
Fas 1: Bakgrundsuppgifter
Kontrollera att uppgifterna stämmer.
Gå till nästa fas genom att välja Fortsätt.
Fas 2: Förhandsifyllda inkomster och avdrag
I denna fas ser du de uppgifter som ditt nuvarande skattekort baserar sig på. Kontrollera uppgifterna och gör ändringar om det behövs.
Om du inte har ett giltigt skattekort för lön får du ett skattekort för löneinkomst genom att gå till den följande fasen Övriga inkomster.
Fas 3: Övriga inkomster
Gå till punkten Löner och naturaförmåner.
- Välj om du själv lämnar uppgifterna om de löne- och förskottsinnehållningar som betalats hittills eller om du använder de uppgifter som anmälts till inkomstregistret. Om du lämnar uppgifterna själv ska du ange den lön du fått sedan ingången av året och förskottsinnehållningen du betalat på lönen. Räkna inte med förmåner, studiepenning eller lön från utlandet eftersom de anges i sina egna punkter.
- Ange sedan en uppskattning av hur mycket lön du får: Du kan välja om du anger en uppskattning av lönen för hela året (12 månader).
Anvisningar för uppskattning av lönen
Observera dock att om arbetsgivaren har anmält dina löneuppgifter till inkomstregistret, visas de i fasen Förhandsifyllda inkomster och avdrag.
Fas 4: Övriga avdrag
- Ange i denna fas dina eventuella kostnader för resor mellan bostaden och arbetsplatsen eller medlemsavgifter till en arbetsmarknadsorganisation.
- Om du har andra avdrag som till exempel hushållsavdrag, välj den fullständiga versionen av ansökan.
Fas 5: Leveranssätt
- Kontrollera giltighetstiden och leveranssättet för skattekortet.
- MinSkatt föreslår ett startdatum för skattekortet.
Välj om du vill ha skattekortet
- endast elektroniskt i MinSkatt eller
- i MinSkatt och på papper hem per post.
Fas 6: Förhandsgranska och skicka – Ditt skattekort är färdigt
I fasen Förhandsgranska och skicka ser du de uppgifter som har använts för att räkna ditt nuvarande skattekort och procenten på det, det vill säga förskottsinnehållningsprocenten.
- Kontrollera att uppgifterna stämmer. Du kan korrigera uppgifter genom att välja länken Redigera eller Föregående.
- Om du vill fortsätta med att fylla i senare ska du välja knappen Spara som halvfärdig. Uppgifterna bevaras sparade i en månad. Skatteförvaltningen behandlar inte uppgifterna förrän du skickat dem.
- När alla uppgifterna är rätt ska du välja Skicka. Därefter får du en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Om skattekortet går till handläggarbehandling
Om din ansökan om skattekort går till handläggarbehandling är behandlingstiden 1–3 dagar.
Om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du ett meddelande när ditt skattekort är färdigt. Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du skattekortet per post. Skattekortet finns alltid i MinSkatt där du kan spara eller skriva ut det
Följ den här anvisningen om du i MinSkatt har fått ett färdigt förslag på skattekort för lön.
- I MinSkatt ska du i punkten Skattekort och förskottsskatt 2025 välja länken Skattekort och förskottsskatt.
- Välj i punkten Förslag till nytt skattekort för pension knappen Kontrollera förslaget.
- Gå igenom faserna av ansökan om skattekort och kontrollera att uppgifterna är rätt. Korrigera uppgifterna om det finns fel i dem.
- När du är i fasen Förhandsgranska och skicka, ska du välja knappen Skicka.
Så här lämnar du skattekortet till din arbetsgivare
Din arbetsgivare behöver ditt skattekort cirka 2 veckor före följande löneutbetalningsdag.
Utan skattekort tas det ut 60 procent i skatt på din lön.
Fråga din arbetsgivare hur och när denne vill ha skattekortsuppgifterna. Många arbetsgivare får grund- och ändringsskattekortsuppgifterna elektroniskt direkt från Skatteförvaltningen. Då behöver du inte själv visa upp skattekortet för arbetsgivaren.
Om din arbetsgivare inte får skattekortsuppgifterna elektroniskt måste du visa upp skattekortet för arbetsgivaren. Kontrollera hos din arbetsgivare när denne senast behöver skattekortet för att det ska hinna till följande löneutbetalning.
Följ upp dina inkomster under året
Under året ska du följa upp hur mycket lön du redan har fått. Jämför de intjänade lönerna regelbundet med inkomstgränsen på skattekortet. Om inkomstgränsen överskrids använder arbetsgivaren tilläggsprocenten till den överstigande andelen om du inte beställer ett nytt skattekort.
Om du har flera arbetsgivare börjar varje arbetsgivare använda tilläggsprocenten på skattekortet när de löner som denne har betalat överskrider den årliga inkomstgränsen.
Läs mer om skatteprocenten och inkomstgränsen