Vanliga frågor om anmälningar till inkomstregistret i coronasituationer

8.4.2020

Inkomstregistret har samlat frågor och svar om anmälan av permitteringar, anmälan av frånvaro av en arbetstagare i karantän och om andra aktuella situationer. Löneräknare och andra parter som anmäler uppgifter till inkomstregistret rekommenderas bekanta sig med dessa.

Tidsfristen för anmälningarna har inte ändrats p.g.a. corona och t.ex. ett betalningsarrangemang för skatter förutsätter att alla anmälningar har lämnats in till inkomstregistret. Det är viktigt att anmälningar till inkomstregistret har lämnats in korrekt och i rätt tid för att handläggningen av förmånerna skulle bli så smidig som möjligt.

Bekanta dig med vanliga frågor om anmälningar till inkomstregistret och corona

Inkomstregistrets kundtjänst besvarar frågor om anmälningar till inkomstregistret vardagar kl. 9–16.15 på chatten (inkomstregistret.fi) samt per telefon (tfn  029 497 550).