Inkomstregistret togs i drift 1.1.2019 - så här använder du inkomstregistret

1.1.2019

Från och med 1.1.2019 anmäler arbetsgivarna alla utbetalda löner till inkomstregistret. Uppgifterna anmäls antingen automatiskt direkt från lönesystemet genom ett gränssnitt eller genom att ladda upp filer eller mata in uppgifterna med en webblankett i inkomstregistrets e-tjänst. Uppgifterna kan endast av särskilda skäl anmälas till inkomstregistret på pappersblankett.

Man loggar in i inkomstregistrets e-tjänst från övre kanten på webbsidan inkomstregistret.fi (Logga in till inkomstregistret -knappen). För inloggning behövs nätbankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Du får ytterligare anvisningar om e-tjänstens funktioner genom att klicka på i-knappen eller eller genom att öppna i-anvisningen i sidans övre kant.

Inkomstregistrets kundservice öppnas 2.1 kl. 9.

Kolla videon (endast på finska): Tulorekisterin sähköisen asiontipalvelun yleisesittely (YouTube, längd 3:45 min)