Inkomstregistrets fullmaktskoder fastställer innehållet i fullmakten

Användningen av inkomstregistrets e-tjänst administreras med fullmaktskoder. Eftersom inkomstregistret är en ny tjänst, kan i inkomstregistret inte användas några gamla fullmakter, som beviljats exempelvis för att uträtta skatteärenden. I inkomstregistret används egna fullmaktskoder:

  • Anmäla löneuppgifter
  • Granska löneuppgifter  

Granska löneuppgifter

Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter:

  • fullmaktsgivarens basuppgifter
  • anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • meddelanden som fullmaktsgivaren har skickat och tagit emot
  • fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Anmäla löneuppgifter

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter:

  • upprätthålla fullmaktsgivarens basuppgifter, anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar
  • skicka anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • beställa rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • skicka meddelanden.

Denna fullmakt omfattar även fullmakten Granska löneuppgifter.

Fullmaktskoder för förmånsuppgifter publiceras senare.