Inkomstregistrets fullmaktskoder fastställer innehållet i fullmakten

Användningen av inkomstregistrets e-tjänst administreras med fullmaktskoder. I inkomstregistret används fullmaktskoder:

  • Granska löneuppgifter
  • Anmäla löneuppgifter
  • Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter
  • Granska förmånsuppgifter
  • Anmäla förmånsuppgifter

En del av funktionerna, t.ex. meddelanden, tas i bruk senare. Läs mera om ibruktagandet av funktionerna i leveransbeskrivningarna (på finska).

Granska löneuppgifter

Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter:

  • fullmaktsgivarens basuppgifter
  • anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • meddelanden som fullmaktsgivaren har skickat och tagit emot
  • fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Anmäla löneuppgifter

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter:

  • upprätthålla fullmaktsgivarens basuppgifter, anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar
  • skicka anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • beställa rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • skicka meddelanden.

Denna fullmakt omfattar även fullmakten Granska löneuppgifter.

Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade på fullmaktsgivarens vägnar behandla logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter om inkomster, pensioner och förmåner, såsom:

  • beställa och granska logguppgifter
  • göra och upprätthålla gränssnittsansökan och beställa certifikat
  • granska uppgifter om betalda inkomster
  • granska meddelanden
  • granska arkiverade dokument
  • upprätthålla och granska basuppgifter
  • lämna in och granska anmälningar
  • beställa och granska rapporter.

Granska förmånsuppgifter

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade granska följande i samband med förmånsuppgifter:

  • fullmaktsgivarens basuppgifter
  • anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
  • rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • meddelanden som fullmaktsgivaren har skickat och tagit emot
  • fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Anmäla förmånsuppgifter

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med förmånsuppgifter:

  • upprätthålla fullmaktsgivarens basuppgifter och anmälningar om förmånsuppgifter
  • skicka anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
  • beställa rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • skicka meddelanden.

Denna fullmakt omfattar också fullmakten Granska förmånsuppgifter.