Suomi.fi-fullmakt att uträtta ärenden i inkomstregistret
Användningen av inkomstregistrets e-tjänst administreras med Suomi.fi-fullmakter.
I inkomstregistret används fullmaktskoder:
- Granska löneuppgifter
- Anmäla löneuppgifter
- Granska förmånsuppgifter
- Anmäla förmånsuppgifter
- Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter
Fullmakterna beviljas i tjänsten Suomi.fi-fullmakter där fullmaktskoderna kallas för fullmaktsärenden.
Granska löneuppgifter
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Granskning av löneuppgifter.
Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter:
- anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
- rapporter som berör fullmaktsgivaren
- fullmaktsgivarens basuppgifter
- meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
- fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Anmäla löneuppgifter
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Anmälan om löneuppgifter.
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter:
- skicka, upprätthålla och granska anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
- beställa och granska rapporter som berör fullmaktsgivaren
- upprätthålla och granska fullmaktsgivarens basuppgifter
- granska meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
- granska fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Granska förmånsuppgifter
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Granskning av förmånsuppgifter.
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade granska följande i samband med förmånsuppgifter:
- anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
- rapporter som berör fullmaktsgivaren
- fullmaktsgivarens basuppgifter
- meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
- fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Anmäla förmånsuppgifter
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Anmälan om förmånsuppgifter.
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med förmånsuppgifter:
- skicka, upprätthålla och granska anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
- beställa och granska rapporter som berör fullmaktsgivaren
- upprätthålla och granska fullmaktsgivarens basuppgifter
- granska meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
- granska fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter
Med denna fullmakt får den befullmäktigade särskilt omfattande rättigheter och kan på fullmaktsgivarens vägnar behandla logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter om inkomster, pensioner och förmåner, såsom:
- göra och upprätthålla gränssnittsansökan och beställa certifikat
- beställa och granska logguppgifter
- granska uppgifter om betalda inkomster
- granska meddelanden
- granska arkiverade dokument
- upprätthålla och granska basuppgifter
- lämna in och granska anmälningar
- beställa och granska rapporter.