Suomi.fi-fullmakt att uträtta ärenden i inkomstregistret

Användningen av inkomstregistrets e-tjänst administreras med Suomi.fi-fullmakter.

I inkomstregistret används fullmaktskoder:

  • Granska löneuppgifter
  • Anmäla löneuppgifter
  • Granska förmånsuppgifter
  • Anmäla förmånsuppgifter
  • Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter

Fullmakterna beviljas i tjänsten Suomi.fi-fullmakter där fullmaktskoderna kallas för fullmaktsärenden.

Granska löneuppgifter

Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Granskning av löneuppgifter.

Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter:

  • anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • fullmaktsgivarens basuppgifter
  • meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
  • fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Anmäla löneuppgifter

Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Anmälan om löneuppgifter.

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter:

  • skicka, upprätthålla och granska anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
  • beställa och granska rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • upprätthålla och granska fullmaktsgivarens basuppgifter
  • granska meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
  • granska fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Granska förmånsuppgifter

Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Granskning av förmånsuppgifter.

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade granska följande i samband med förmånsuppgifter:

  • anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
  • rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • fullmaktsgivarens basuppgifter
  • meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
  • fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Anmäla förmånsuppgifter

Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Anmälan om förmånsuppgifter.

Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med förmånsuppgifter:

  • skicka, upprätthålla och granska anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
  • beställa och granska rapporter som berör fullmaktsgivaren
  • upprätthålla och granska fullmaktsgivarens basuppgifter
  • granska meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
  • granska fullmaktsgivarens arkiverade dokument.

Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter

Med denna fullmakt får den befullmäktigade särskilt omfattande rättigheter och kan på fullmaktsgivarens vägnar behandla logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter om inkomster, pensioner och förmåner, såsom:

  • göra och upprätthålla gränssnittsansökan och beställa certifikat
  • beställa och granska logguppgifter
  • granska uppgifter om betalda inkomster
  • granska meddelanden
  • granska arkiverade dokument
  • upprätthålla och granska basuppgifter
  • lämna in och granska anmälningar
  • beställa och granska rapporter.
Sidan har senast uppdaterats 2.1.2023