Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Så här beställer kommunen fastighetsskatteuppgifter för 2025

Beställning av uppgifter

Kommuner kan beställa det egna områdets fastighetsskatteuppgifter för skatteåret 2025 i elektronisk form från Skatteförvaltningen. Fastighetsskatteuppgifterna lämnas ut för uppehållandet av de kommunala register som innehåller fastighetsskatteuppgifter samt för bevakningen av skattetagarnas rätt. För de ändamål som nämnts ovan har kommunen rätt att vidare lämna ut dessa uppgifter till övriga myndigheter inom kommunen. Kommunen har rätt att få uppgifterna avgiftsfritt endast en gång.

Kommunerna kan beställa fastighetsskatteuppgifterna för år 2025 från Skatteförvaltningen från och med 28.4.2025. En beställning räcker för alla tre överlåtelser. Var snäll och beställ fastighetsskatteuppgifterna senast den 30.5.2025.

Skatteförvaltningen förmedlar via Kommunförbundet och Ålands landskapsförbund en länk till den elektroniska beställningsblanketten samt den kod som behövs vid beställningen. Vid behov kan beställningsanvisningarna begäras från Skatteförvaltningen från adressen YHT.Kivekunnat_TIPA@vero.fi.

Skatteförvaltningen lämnar ut alla tre poster endast till den kontaktperson som anges på beställningsblanketten. Ändringar av kontaktpersonen ska meddelas till Skatteförvaltningen i god tid före uppgifterna lämnas ut. Kontaktuppgifterna finns i slutet av denna anvisning.

Utlämningsgrund, uppgifter som lämnas ut och uppgifternas användningsändamål

Uppgifterna lämnas ut med stöd av 14 § 2 mom. i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (1346/1999). Enligt bestämmelsen kan Skatteförvaltningen oavsett sekretessbestämmelserna på begäran ge kommunala myndigheter följande uppgifter som behövs för att uppdatera kommunens register och bevaka skattetagarnas rätt:

  1. uppgifterna om kommunens fastighetsskatteskyldiga inklusive individualiseringsuppgifter,
  2. sådana uppgifter om fastigheters mark på kommunens område som gäller identifiering av en fastighet, typ av plan, areal, byggrätt och användningsändamål samt de övriga uppgifter om marken som har använts som grund för beräkning av beskattningsvärdet och uppgifter om beskattningsvärdet för mark och vattenkraft och om fastighetsskatten,
  3. sådana uppgifter om byggnader på kommunens område som gäller identifiering har använts som grund för beräkning av beskattningsvärdet samt uppgifter om byggnadens beskattningsvärde, användningsändamål och fastighetsskatt.

Villkor för utlämnande av uppgifter

Kommunen ska iaktta nedanstående överlåtelsevillkor vid hanteringen av fastighetsbeskattningsuppgifter.

Överlåtelsevillkor

Slutförande av fastighetsbeskattningen

Fastighetsbeskattningen slutförs vid olika tidpunkter för olika skattskyldiga. För de flesta fysiska personer och samfund slutförs fastighetsbeskattningen redan i juni. Fastighetsbeskattningen slutförs dock senast i slutet av oktober.

Fastighetsskatteuppgifterna överlåts i tre omgångar

På grund av att beskattningen slutförs vid olika tidpunkter för olika skattskyldiga överlåts fastighetsbeskattningsuppgifterna till kommunerna i tre omgångar. På detta sätt hinner kommunerna bedöma deras behov av att söka ändring och vid behov även söka ändring. Skattetagarnas tidsfrist för begäran om omprövning är fyra månader och räknas från den dag då fastighetsbeskattningen slutförs för respektive fastighetsskattskyldig.

Fastighetsskatteuppgifterna för 2025 lämnas ut till kommunerna enligt följande:

  • 1:a omgången vecka 25 (16.−20.6.2025)
  • 2:a omgången vecka 35 (25.−29.8.2025)
  • 3:e omgången vecka 48 (24.−28.11.2025)

I posterna ingår alla de fastighetsskattebeslut som har skapats före dagen då programmet kört ut fastighetsskatteuppgifterna. Till exempel i den andra posten ingår också materialet från den första posten jämte eventuella rättelser och korrigeringar i materialet. Om kundens fastighetsbeskattning har slutförts i juni men beslutet därefter har ändrats i juli, är den beslutsuppgift som uppdaterats i juli med i posten för augusti.

Uppgifter som omfattas av spärrmarkering

Enligt 36 § i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009, nedan befolkningsdatalagen), kan en spärrmarkering göras för en person i befolkningsdatasystemet. Skatteförvaltningen får besked om spärrmarkeringen som beviljats personen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Spärrmarkeringen gäller uppgifter om hemkommun och bostad samt adress och andra kontaktuppgifter som gäller den person som omfattas av spärrmarkeringen. Spärrmarkeringen gäller dessutom också uppgifter som specificerar och lokaliserar sådana fastigheter, byggnader, lägenheter eller lokaler som personen äger eller innehar, om uppgifterna inte kan behandlas separat från de uppgifter som omfattas av spärrmarkeringen.

Skatteförvaltningen kan under de förutsättningar som befolkningsdatalagen föreskriver lämna ut till kommuner spärrmarkerade uppgifter som den fått från befolkningsdatasystemet. Enligt 36 § i befolkningsdatalagen får en kontaktuppgift för en person som omfattas av spärrmarkering lämnas ut endast till en myndighet vars rätt att behandla dessa uppgifter baserar sig på utförande av en arbetsuppgift, en åtgärd eller ett uppdrag som föreskrivs i lag eller föreskrivs eller bestäms med stöd av lag och som berör denna persons rättigheter eller skyldigheter.

I 37 § i befolkningsdatalagen föreskrivs att sådana uppgifter i befolkningsdatasystemet som omfattas av spärrmarkering och som lämnats ut till en myndighet inte får överlåtas vidare av myndigheten, och myndigheten får inte heller låta en utomstående ta del av eller behandla dem, om inte något annat bestäms i lag. Myndigheten är även skyldig att säkerställa att uppgifterna endast behandlas av personer vars arbetsuppgifter direkt omfattar hanteringen av dessa uppgifter.

Enligt i 44 § i befolkningsdatalagen ska användaren lämna in en skriftlig redogörelse angående behandlingen av spärrmarkerade uppgifter. Av redogörelsen ska det framgå hur den administrativa och fysiska säkerheten för de uppgifter som lämnas ut samt säkerheten i fråga om personal, datakommunikation, programvara, datamaterial, användning och utrustning avses säkerställas. En redogörelse krävs inte om lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen tillämpas på behandlingen av användarens uppgifter.

Om kommunen inte skilt begär uppgifter som omfattas av spärrmarkering vid beställningen av fastighetsbeskattningsuppgifterna, kommer Skatteförvaltningen att ta bort följande uppgifter för kunder med spärrmarkering: fastighetsbeteckningen, kommunen där fastigheten ligger, numret på kommunen där fastigheten ligger och namnet på fastigheten. Borttagandet av kontaktuppgifterna för personer som omfattas av spärrmarkering kan påverka uppgifternas användbarhet.

Skatteförvaltningen kan överlåta fastighetsbeskattningsuppgifter som omfattas av spärrmarkering till kommunen om kommunen lämnar in en skriftlig redogörelse enligt 44 § i befolkningsdatalagen om hanteringen av dessa uppgifter. Redogörelsen behöver inte lämnas in om kommunen redan tidigare har lämnat in den till Skatteförvaltningen och inga ändringar har skett. Redogörelsen krävs inte heller om kommunen på beställningsblanketten anger att den tillämpar bestämmelserna i informationshanteringslagen och befolkningsdatalagen vid hanteringen av spärrmarkerade uppgifter.

Leverans av uppgifter per säker e-post

Skatteförvaltningen levererar uppgifterna per säker e-post till den kontaktperson som kommunen angett och meddelandet kan läsas och öppnas endast under 30 dygn. Alla utlämningar skickas till den kontaktpersons tjänste-e-postadress som kommunen angett i sin beställning. Uppgifterna kan inte sändas till en privat e-postadress.

Användningen av säker e-post förutsätter att mottagaren har en mobiltelefon till vilken Skatteförvaltningen sänder den sifferkod som behövs för att öppna filen. I säker e-posttrafik används en skyddad webbpostlåda och en SSL-krypterad webbläsarförbindelse. Skatteförvaltningen sänder mer ingående instruktioner angående den säkra e-posten till kommunens kontaktperson per e-post.

Meddela om ändring av kontaktuppgifter senast en vecka före respektive överlåtelse till adressen YHT.Kivekunnat_TIPA@vero.fi.

Formatet för de överlåtna uppgifterna och anvisningar för filöppning

Fastighetsbeskattningsuppgifterna överlåts som en zip-komprimerad CSV-fil, som kan hanteras exempelvis i Excel. Skatteförvaltningen har inte möjlighet att ge tekniskt stöd i frågor som rör öppning av filerna.

Videoinstruktioner

Postbeskrivningen (YouTube)

Fastighetsskattefilen (YouTube)

Att läsa fastighetsskattefilen (YouTube)

Ägaruppgifter (YouTube)

Tilläggs- och kontaktuppgifter

  • Frågor gällande beställning och överlåtande av uppgifter:
    • YHT.Kivekunnat_TIPA@vero.fi
    • överinspektör Jessica Öling (jessica.e.oling@vero.fi eller tel. 029 513 8228)
  • Frågor gällande postbeskrivningen: YHT.Gentax_TIPA@vero.fi
  • Frågor gällande fastighetsbeskattning: överinspektör Jaana Kuisma (jaana.kuisma@vero.fi eller tel. 029 513 1911)


Sidan har senast uppdaterats 29.4.2025