Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Mottagande av produkter som beskattats i avsändarstaten

Upprättande av mottagningsrapporten (e-SAD)

Nät du tar emot produkter ska du upprätta en mottagningsrapport om de produkter som du tagit emot. Lämna mottagningsrapporten i EMCS i MinSkatt eller via gränssnittet Vero API. Lämna mottagningsrapporten senast inom fem vardagar från att du har tagit emot produkterna. När du lämnar mottagningsrapporten inom utsatt tid undviker du en eventuell försummelseavgift. Ange de produkter som du har tagit emot på skattedeklarationen för den skatteperiod som mottagningsdagen hänför sig till.

Skatteförvaltningen skickar mottagningsrapporten elektroniskt till myndigheten i avsändarmedlemsstaten. Myndigheten förmedlar rapporten till avsändaren. Avsändaren kan därefter ansöka om återbäring på punktskatten i sitt land.

Förlängd tid för att lämna mottagningsrapporten

I undantagsfall och av grundade skäl kan du be Skatteförvaltningen om förlängd tid för att upprätta mottagningsrapporten. Ett godkänt skäl kan vara att fem vardagar är en för kort tid för att avlasta och räkna produkterna och att mottagningsrapporten därför inte kan upprättas inom fem vardagar.

Begäran ska lämnas inom fem vardagar från den faktiska dagen för mottagningen av produkterna. Tidsfristen kan på begäran förlängas med fem vardagar. Observera att du, efter att tidsfristen förlängts, ska upprätta mottagningsrapporten inom den nya tidsfristen för att undvika en försummelseavgift.

Begäran kan framföras genom att ringa numret 029 497 154. Skatteförvaltningen bedömer beviljandet av en längre tidsfrist från fall till fall.

Avgöranden av mottagningsrapporten

I mottagningsrapporten ska du godkänna hela sändningen när alla produkter som avsändaren har anmält har anlänt och du har tagit emot dem.

Godkänn sändningen med avvikelser om exempelvis de mottagna produkterna eller produktkvantiteten skiljer sig från det som antecknats i e-SAD (elektroniskt förenklat administrativt dokumnet). När produkterna frisläpps för konsumtion, alltså när punktskatten på dem betalas, ska du på skattedeklarationen dock ange också de produkter och kvantiteter som du har godkänt med avvikelser.

Avvisa hela sändningen om du inte alls tar emot produkterna som angetts i e-SAD.

Avvisa sändningen delvis om tar emot endast en del av produkterna som angetts i e-SAD.

När du avvisar hela sändningen eller en del av sändningen ska du alltid också ange orsaken till avvisandet i mottagningsrapporten.

Exempel 1: Kunden har fått en sändning med 120 000 liter lätt brännolja medan kvantiteten i e-SAD var endast 100 000 liter. Kunden godkänner sändningen med avvikelser och tar emot hela sändningen. I mottagningsrapporten antecknas som anländ och mottagen kvantitet hela den verkliga mottagna kvantiteten, det vill säga 120 000 liter lätt brännolja.

Exempel 2: Kunden har fått en sändning med 150 liter öl vilket motsvarar kvantiteten som angetts i e-SAD. En del av ölen är visserligen av fel märke. Kunden avvisar sändningen delvis och tar endast emot 100 liter öl. I mottagningsrapporten antecknas 150 liter öl som anländ kvantitet och 100 liter öl som mottagen kvantitet. Efter mottagningsrapporten kan avsändaren göra en ändring av destinationen i e-SAD och sändningen kan flyttas exempelvis tillbaka till avsändaren.

Exempel 3: Kunden har fått en sändning med 60 liter vin medan kvantiteten som angetts i e-SAD varit 75 liter. Sammanlagt 20 flaskor vin (15 liter) har gått helt sönder under transporten. Kunden godkänner sändningen med avvikelser och tar emot de produkter som anlänt. I mottagningsrapporten antecknas som anländ och mottagen kvantitet 60 liter vin. Dessutom ska kunden i mottagningsrapporten i fältet Uppgifter som gäller mottagandet av sändningen anteckna att 20 flaskor vin (15 liter) har gått sönder under transporten.

När du vill redogöra för iakttagelser vid mottagandet av produkterna utan att något underskott eller överskott upptäckts i produktkvantiteten kan du göra det med funktionen mottagningsrapport via fältet Uppgifter som gäller mottagandet av sändningen. Så här kan du göra exempelvis om du vid avlastandet av produkterna märker att sändningen också innehåller sådana punktskattepliktiga produkter som inte har angetts i e-SAD.

Om adressen till leveransplatsen för produkterna har angetts fel i e-SAD kan du inte ändra den adress till leveransplatsen som angetts. Du kan be att avsändaren av produkterna gör en ändring av destinationen till den rätta leveransplatsen för produkterna.

Förklaring till försening

Det finns situationer där produkterna inte hinner fram inom den tidsfrist som antecknats i e–SAD (elektroniskt administrativt dokument). Orsaker till förseningen kan vara exempelvis en strejk i avsändar- eller mottagarlandet, en olycka under transporten eller någon annan oförutsedd orsak som hindrar transporten från att nå destinationen inom den angivna tidsfristen.

Om produkterna ännu inte har anlänt till dig och den leveranstid som antecknats i e-SAD har passerat, har du fått en påminnelse från EMCS om att upprätta mottagningsrapporten.

Efter påminnelsen kan du lämna en redogörelse i MinSkatt eller VeroAPI för att produkterna inte har tagits emot inom den tidsfrist som antecknats i e-SAD.

Observera dock att mottagningsrapporten ska lämnas inom fem vardagar från den faktiska mottagningsdagen för varorna – även om dagen för mottagningen infaller efter den i e-SAD antecknade tidsfristen. När du upprättar mottagningsrapporten inom fem dagar från mottagningen undviker du en försummelseavgift.

Både avsändaren och mottagaren kan för samma sändning lämna en förklaring till förseningen av transporten.

Anmärkning eller vägran i förväg

När du får för kännedom att du i e-SAD (elektroniskt förenklat administrativt dokument) antecknats som mottagare av en flyttning har du möjlighet att reagera i EMCS (Excise Movement and Control System) innan produkterna anländer. Du kan ge avsändaren en anmärkning eller helt vägra att ta emot produkterna. Dessa funktioner går att göra i EMCS i MinSkatt eller via Vero API.

Du kan anmärka avsändaren av produkterna via EMCS om att en del eller alla uppgifter i e-SAD inte stämmer.

Det kan finnas flera orsaker till en anmärkning. Till exempel att produkterna eller produktkvantiteterna inte överensstämmer med din beställning. Orsakerna till att lämna en anmärkning varierar från fall till fall. Det är möjligt att anmärka så långe som produkterna ännu inte har anlänt.

Oavsett anmärkningen kan du ta emot produkterna och sköta de skyldigheter som hänför sig till dem i mottagningsrapporten. Ange senare på skattedeklarationen de produkter som du i verkligheten tog emot. Om du inte avser att ta emot produkterna på det kontor som angetts i e-SAD ska avsändaren av produkterna göra en ändring av destinationen antingen till din andra leveransplats eller tillbaka till sig själv.

En vägran i förväg är ett kraftigare sätt än en anmärkning att meddela avsändaren av produkterna att hen har upprättat e-SAD felaktigt. Du kan vägra i förväg att ta emot produkter om e-SAD i sin helhet har upprättats fel, alltså du har inte beställt något, men oavsett det har du antecknats som mottagare i e-SAD.

Orsakerna till en vägran varierar från fall till fall och kan vara samma som i en anmärkning men efter en vägran i förväg kan du inte längre ta emot produkterna på den leveransplats som angetts i e-SAD. Avsändaren ska göra en ändring av destinationen för produkterna antingen till din andra leveransplats eller tillbaka till sig själv.

Förklaring till avvikelse

Om det under flyttningen av produkter upptäcks att det finns ett under- eller överskott i produktkvantiteten går det att lämna en förklaring till avvikelserna. Förutsättningen för att lämna en förklaring är att mottagaren av produkterna har upprättat en mottagningsrapport där hen anmält ett under- eller överskott i den kvantitet som avsändaren angett i e-SAD. Både den avsändare och den mottagare som antecknats i e-SAD kan lämna en förklaring till avvikelserna.

Förklaringen kan behövas i beskattningsmässiga frågor.

Du kan lämna en förklaring till avvikelser elektroniskt i EMCS i MinSkatt eller via gränssnittet Vero API. Lämna förklaringen direkt i den e-SAD som saken gäller.

Det kan finnas många orsaker till ett under- eller överskott. Du kan lämna en förklaring till avvikelser exempelvis i följande situationer:

  • Vid avlastningen upptäcks det ett över- eller underskott som orsakats av ett fel vid lastandet.
  • En del av produkterna anländer till mottagaren efter mottagningsrapporten.
  • Produkterna eller en del av produkterna har förstörts till följd av produkternas beskaffenhet, de har exempelvis blivit gamla eller avdunstat.
  • Det har hänt något oförutsett under transporten, till exempel en eldsvåda eller att produkterna har gått sönder.

Du kan lämna så många förklaringar till avvikelser som det behövs.

Det är inte obligatoriskt att lämna en förklaring till avvikelser men det rekommenderas. Genom att lämna en förklaring kan du undvika en utredningsbegäran från Skatteförvaltningen.

Obs! Om du upptäcker en annan avvikelse än ett under - eller överskott kan du lämna förklaringen till avvikelsen med funktionen Mottagningsrapport. Berätta om dina observationer i fältet Uppgifter som gäller mottagandet av sändningen.

Om du upptäcker att ditt punktskattenummer har använts fel

Myndigheterna i Finland och i den andra medlemsstaten får alltid uppgifter om en anmärkning eller vägran i förväg. Men om du misstänker att avsändaren använder ditt punktskattenummer i bedrägligt syfte är det alltid på sin plats att vägra e-SAD i förväg och kontakta Skatteförvaltningen.

Behöver du mer information?

Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.

Sidan har senast uppdaterats 11.9.2023