Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Ersättningsrutin vid mottagande av produkter

Som mottagare kan du använda ersättningsrutinen i följande situationer:

  • EMCS har inte varit i bruk i den avsändande staten vid tidpunkten för avsändandet av produkterna och den har inte heller fåtts i bruk innan mottagningsrapporten om produkterna ska lämnas i Finland.
  • EMCS är ur bruk i Finland, till exempel på grund av ett serviceavbrott eller en teknisk störning, och mottagaren kan därför inte lämna den elektroniska mottagningsrapporten inom fem dagar från att hen mottagit produkterna.

Om driftsavbrottet beror på en störning i ditt företags informationssystem kan du kontakta Skatteförvaltningen och begära tidsfrist med att lämna mottagningsrapporten om produkterna.

Om EMCS inte var i bruk i den avsändande staten vid tidpunkten för avsändandet

Om EMCS inte har varit i bruk i den avsändande staten vid den tidpunkt då produkterna avsänts har avsändaren bifogat ett dokument på papper till sändningen. Avsändaren fyller i det elektroniska administrativa dokumentet (e-AD/e-SAD) i EMCS efteråt när systemet igen är i bruk i den avsändande staten. Kontrollera i EMCS det e-AD eller e-SAD som avsändaren upprättat i efterhand. När e-AD eller e-SAD har upprättats ska du lämna mottagningsrapporten elektroniskt.

Om det elektroniska dokumentet inte går att hitta i EMCS inom fem dagar från att produkterna tagits emot ska du upprätta mottagningsrapporten på papper. Bevara rapporten i din bokföring. Du ska visserligen fylla i mottagningsrapporten i EMCS när avsändaren har upprättat e-AD eller e-SAD. Ange i EMCS att mottagningsrapporten ursprungligen upprättats med en ersättningsrutin. Det finns en separat punkt för detta i MinSkatt och API-meddelandet.

Om EMCS i Finland inte är i bruk när produkterna tas emot

Om produkterna har flyttats via EMCS och EMCS i Finland är ur bruk ska du kontrollera i MinSkatt informationen om driftsavbrottet och uppskattningen av hur länge avbrottet varar.

Om driftsavbrottet är kort ska du göra mottagningsrapporten direkt i EMCS när systemet igen fungerar. Gör så här när du kan lämna mottagningsrapporten elektroniskt senast inom fem dagar från mottagningen av produkterna.

Om driftsavbrottet i EMCS varar länge, till exempel flera dagar, kan du upprätta mottagningsrapporten på papper med blanketten för ersättningsrutinen. Bevara rapporten i din bokföring. Kom ända ihåg att fylla i blankettuppgifterna elektroniskt i EMCS när det igen är i bruk. Ange i EMCS att mottagningsrapporten ursprungligen upprättats med en ersättningsrutin. Det finns en separat punkt för detta i MinSkatt och API-meddelandet.

Pappersdokumentet som ersätter mottagningsrapporten

När mottagningsrapporten om produkterna måste lämnas med ersättningsrutinen ska du som mottagare upprätta ett dokument på papper med samma uppgifter som i mottagningsrapporten.

Som ersättningsrutin kan du använda blanketten Mottagningsrapport Ersättningsrutin för systemet för förflyttning av punktskattepliktiga produkter (EMCS) (1460r)

Det ersättande dokumentet kan också vara fritt formulerat men det ska innehålla samma uppgifter som blanketten för ersättningsrutinen för EMCS.

Skicka inte pappersblanketten till Skatteförvaltningen utan förvara dokumentet i din bokföring och upprätta det elektroniska dokumentet när EMCS igen är i bruk.

Behöver du mer information?

Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.



Sidan har senast uppdaterats 13.2.2023