Ansökan om förhandsavgörande och dispens – aktiebolag och andelslag

Aktiebolag och andelslag kan i många skattefrågor i förväg få ett förhandsavgörande från Skatteförvaltningen. Förhandsavgöranden är bindande beslut om hur Skatteförvaltningen avgör enskilda skatteärenden. Ansökan kan formuleras fritt, men ska lämnas skriftligen. Beslutet är avgiftsbelagt. 

Ett förhandsavgörande kan sökas för beskattningen

Ett förhandsavgörande kan sökas i frågor som gäller ett aktiebolags eller andelslags inkomstbeskattning.

För momsbeskattningen kan ett förhandsavgörande sökas om hur lagen ska tillämpas på en enskild affärstransaktion som sökanden genomför. I momsärenden kan också skriftlig, avgiftsfri handledning sökas. Ett avgiftsbelagt förhandsavgörande får överklagas genom besvär, men i fråga om den skriftliga handledningen finns inte denna möjlighet.

Ett förhandsavgörande kan också sökas för andra skattelag, exempelvis i frågor som gäller följande skattelag:

  • överlåtelseskatt
  • fastighetsskatt
  • förskottsuppbörd och arbetsgivares sjukförsäkringsavgift
  • försäkringspremieskatt.

Ett förhandsavgörande kan sökas enbart i ärenden som gäller ett aktiebolags eller andelslags egen beskattning. I ärenden av allmän karaktär kan man inte få ett bindande förhandsavgörande.

I samband med ägarbyte kan dispens sökas för avdrag av förluster

Om över hälften av ett aktiebolags aktier eller ett andelslags andelar har bytt ägare av någon annan orsak än genom arv eller testamente, förlorar aktiebolaget eller andelslaget sin rätt att dra av de föregående årens förluster i beskattningen. Aktiebolaget eller andelslaget kan dock söka dispens för att få göra avdrag för förlusterna trots ägarbytet.

Ansökan kan lämnas av det aktiebolag eller andelslag vars förluster det är fråga om. För beviljande av dispens krävs att aktiebolagets eller andelslagets verksamhet fortsätter och att det i anknytning till ägarbytet finns särskilda skäl för dispens.

Läs mer i anvisningen Fastställd förlust och ägarbyte

Ansökan ska lämnas skriftligen

Ansökan om förhandsavgörande eller dispens ska göras skriftligen.

I ansökan om förhandsavgörande ska sökanden ställa en så noggrann fråga som möjligt om den beskattning eller affärstransaktion som hen söker ett bindande beslut om. I ansökan om dispens ska sökanden redogöra för ägarbytet och de förluster för vilka hen söker dispens för avdrag.

Ansökan om förhandsbeslut och dispens ska undertecknas. Undertecknaren ska ha firmateckningsrätt i aktiebolaget eller andelslaget eller rätt att företräda sökanden exempelvis på basis av en fullmakt. Fullmakten ska bifogas till ansökan.

Ansökan kan skickas elektroniskt i MinSkatt (skatt.fi/minskatt).

Om du skickar ansökan per post, ska du bifoga den till ett följebrev. I följebrevet anges den adress som ansökan ska skickas till.

Observera tidsfristen för ansökan

En ansökan om förhandsavgörande som gäller inkomstbeskattning ska lämnas före den sista inlämningsdagen för skattedeklarationen. Även om mera tid har beviljats för inlämningen av skattedeklarationen förlängs inte tidsfristen för ansökan om förhandsavgörande.

I fråga om övriga skatteslag är utgångspunkten att förhandsavgörande ska sökas innan den skatt som ärendet i ansökan gäller borde ha deklarerats eller betalats eller förskottsinnehållningen borde ha verkställts.

Ingen tidsfrist för sökande av dispens har bestämts i lagen. Dispens kan sökas antingen före eller efter ett ägarbyte.

Ansökan kan även kompletteras

Vid behov kan sökanden under behandlingen komplettera sin ansökan och även lämna in andra behövliga dokument till Skatteförvaltningen. Skatteförvaltningen kan också be sökanden komplettera sin ansökan. Ansökningar om förhandsavgörande och dispens behandlas så snart som möjligt efter att alla behövliga redogörelser och dokument lämnats till Skatteförvaltningen.

Sökanden kan under behandlingen skriftligen återkalla sin ansökan. Skatteförvaltningen fattar ett skriftligt beslut om återkallandet av beslutet.

Sökanden får beslutet per post

Skatteförvaltningen meddelar ett skriftligt, avgiftsbelagt beslut med anledning av ansökan. Beslutet skickas till den adress sökanden har i Skatteförvaltningens register. I ansökan kan sökanden också särskilt ange en annan adress (en processadress) som beslutet önskas till. Skatteförvaltningen skickar beslutet till denna adress.

Skatteförvaltningen postar beslutet i ett brev med mottagningsbevis som kan hämtas på något av postens verksamhetsställen mot kvittering. En faktura på besluts- eller behandlingsavgiften skickas till sökanden. Beslut som meddelats i november 2017 eller senare kan även läsas i MinSkatt.

Sökanden måste begära att beslutet ska tillämpas på beskattningen

Förhandsavgöranden meddelas för viss tid. Ett förhandsavgörande som gäller inkomstbeskattningen är i kraft under högst det skatteår som utgår under kalenderåret som följer efter det att förhandsavgörandet har meddelats. Ett förhandsavgörande om andra skatteslag kan meddelas förutom för skatteåret även för följande år. Undantag utgör dock förhandsavgöranden som gäller kostnadsersättningar och värdering av naturaförmåner. Sådana meddelas alltid bara för innevarande år.

Sökanden måste särskilt begära att Skatteförvaltningen ska följa förhandsavgörandet i beskattningen. Sökanden kan framföra sin fritt formulerade begäran exempelvis genom att ange den i skattedeklarationen eller bifoga förhandsavgörandet till skattedeklarationen.

Ett beslut om dispens som vunnit laga kraft tillämpar Skatteförvaltningen däremot automatiskt, dvs. sökanden behöver inte särskilt begära att beslutet ska tillämpas.

Ett förhandsavgörande eller beslut om dispens kan dock tillämpas endast om de verkliga omständigheterna motsvarat den situation som återges i ansökan.  

Närmare information om hur man ansöker om förhandsavgörande och dispens samt hur ansökningarna behandlas.

Prislista över Skatteförvaltningens avgiftsbelagda tjänster

SvarsBanken

Gå till Svarsbanken