Ny företagare – kom ihåg din anmälnings- och betalningsskyldighet
När du grundar ett företag ska du vara beredd på att sköta följande skatteärenden:
Anmälan och betalningar | Vem ska lämna in? | När ska jag anmäla och betala? |
---|---|---|
Moms: deklaration och betalning |
Företag som finns i registret över momsskyldiga |
Vanligen är skatteperioden en månad. Anmälnings- och betalningsdag är den 12 i varje månad. Anmälningsskyldigheten börjar genast efter att du anmält företaget till registret. Anmälan ska lämnas in för varje skatteperiod, även om företaget inte har momsbelagd verksamhet. |
Deklaration av arbetsgivarprestationer |
Företag som betalat löner och andra förvärvsinkomster |
Anmäl utbetalda löner till inkomstregistret med anmälan om löneuppgifter. Lämna uppgifterna inom 5 dagar från utbetalningen. Lämna arbetsgivarens separata anmälan om sjukförsäkringspremier månatligen senast den femte dagen i månaden efter löneutbetalningsmånaden. Om ditt företag är infört i arbetsgivarregistret ska du lämna arbetsgivarens separata anmälan även för de månader då inga löner betalats ut. Läs mer om hur man anmäler löneuppgifter till inkomstregistret |
Betalning av arbetsgivarprestationer |
Betala arbetsgivarprestationerna senast den 12 dagen i den månad som följer på skatteperioden. Skatteperioden kan vara en månad eller ett kvartal. Betalningen av arbetsgivarprestationer har inte ändrats. |
|
Skattedeklaration |
Alla företagsformer |
Aktiebolag och andelslag ska lämna in skattedeklarationen 4 månader efter utgången av räkenskapsperioden. Deklarationen ska lämnas in elektroniskt, t.ex. i MinSkatt. Rörelseidkare och yrkesutövare, öppna bolag och kommanditbolag ska lämna in skattedeklarationen för näringsverksamheten i MinSkatt på våren. Skattedeklarationen ska alltid lämnas in, även om företaget inte varit verksamt under räkenskapsperioden. |
Förskottskatt |
Alla företagsformer |