Sähköisen asioinnin valtakirja
Sähköisen asioinnin valtakirja tarkoittaa menettelyä, jonka avulla asianhoitaja (esimerkiksi tilitoimisto) voi saada päämieheltä (esimerkiksi yritys) valtuutuksen asioida päämiehen puolesta sähköisissä asiointipalveluissa.
Valtakirjan luominen edellyttää, että päämiehen ja asianhoitajan välillä on toimeksiantosopimus. Asianhoitajalla tulee olla Katso-tunniste, jonka avulla hän muodostaa valtakirjan Katso-palvelussa ja lähettää sen päämiehelle hyväksyttäväksi. Päämiehen (tai tämän edustajan) on hyväksyttävä valtakirja, jotta valtuutus tulee voimaan.Valtakirjan voi hyväksyä joko sähköpostiin tulevan linkin kautta verkkopankkitunnuksilla tai asioimalla Verohallinnon Katso-asiakasrekisteröintipisteessä. Valtakirjassa on määritetty asiointiroolit ja valtakirjan voimassaoloaika. Roolien perusteella asianhoitaja voi asioida päämiehen puolesta sähköisissä asiointipalveluissa. Katso-pääkäyttäjä voi muodostaa valtakirjan.
Sähköisen asioinnin valtakirja voidaan luoda myös usealle päämiehelle samalla kertaa, jos asianhoitajalla on asianhoitajastatus.
Ohjeet
- Sähköisen asioinnin valtakirjan luominen
- Sähköisen asioinnin valtakirjan hyväksyminen tai hylkääminen
- Sähköisen asioinnin valtakirjan peruuttaminen
- Asianhoitajastatuksen hakeminen
- Valtakirjan luominen asianhoitajastatuksella (Tietoa sähköisen asioinnin valtakirjan luomisesta usealle päämiehelle)
- Sähköisen asioinnin valtakirja yritykselle, jonka edustaja on ulkomainen