Lisätietoa palvelusta - ALVEU

Mihin voit käyttää ALVEU-palvelua? 

ALVEU -palvelussa voit ilmoittaa

  • arvonlisäveron ulkomaalaispalautus:  Suomalainen yritys voi hakea muista EU-maista liiketoimintaansa varten hankkimiinsa tavaroihin ja palveluihin liittyvän arvonlisäveron palautuksena takaisin.

ALVEU–palvelun tekniset vaatimukset 

Palvelun käyttöä varten tarvitset

  • Internet-yhteyden
  • Verohallinnon sähköiset asiointipalvelut toimivat parhaiten uusimmilla selainohjelmilla (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, sekä Google Chrome)
  • Cookiet eli evästeet on sallittava
  • Javascript pitää olla päällä

Palveluun kirjautumista varten tarvitset

  • Katso -organisaatiotunnisteen
  • Verkkopankkitunnukset tai sähköisen henkilökortin (yksityinen elinkeinonharjoittaja).

ALVEU-palvelun vaiheet ja käyttäminen

Palvelussa on NELJÄ päävaihetta:

Vaihe 1: Asiakastiedot

Asiakastiedot

  • Tunnistautumisesi perusteella muodostuneet tiedot:
    • y-tunnus, nimi, kotimaa
  • Tiedot, jotka annat tehdessäsi ensimmäistä hakemustasi ALVEU-palvelussa:
    • sähköpostiosoite
    • katuosoite
    • postinumero
    • postitoimipaikka
    • puhelinnumero
    • liiketoiminnan laatu

Näet Ilmoitetut tiedot-sarakkeessa asiakastiedot, jos olet aikaisemmin asioinut palvelussa ja lähettänyt palautushakemuksen. Muokkaa-linkistä siirryt erittelysivulle, jossa voit ilmoittaa puuttuvat tai muuttuneet tiedot.

Palveluun saapuneet viestit voit lukea tässä vaiheessa valitsemalla Viestit-linkin.

 

Vaihe 2: Hakemuksen perustiedot – Luo uusi hakemus

Hakemustiedot

  • hakemusjakso
  • maa, josta haet palautusta
  • asiointikieli, jolla vapaamuotoiset tekstit kirjoitetaan

Kuvaus liiketoiminnasta jota varten hankinnat on tehty 

  • toiminnan laatu

Asiamiestiedot. Nämä tiedot annat vain siinä tapauksessa että käytät asiamiestä.

  • tunnistetieto ja -tyyppi
    • arvonlisäverotunniste
    • verorekisterinumero
    • muu tunniste
  • nimi
  • kotimaa
  • puhelinnumero
  • sähköpostiosoite
  • katuosoite
  • postinumero
  • postitoimipaikka

Pankkiyhteys EU-maassa

  • tilinomistajan nimi
  • tilinomistajan rooli
    • oma tili
    • asiamiehen tili
  • IBAN -tilinumero
  • BIC -tunnus
  • tilin rahayksikkö

Vaihe 2: Hakemuksen perustiedot – Valitse muutettava hakemus

Tässä vaiheessa voit valita hakemusluettelosta sellaisen, jo lähetetyn tai keskeneräiseksi tallentamasi hakemuksen, jonka tietoja haluat muuttaa. Luettelossa olevan hakemuksen kohdalla olevasta Muokkaa-linkistä siirryt erittelysivulle, jossa voit ilmoittaa puuttuvat tai muuttuneet tiedot. Muistathan, että uusia laskuja et voi liittää jo lähetettyyn hakemukseen. Voit lisäksi etsiä hakemuksia antamalla seuraavat tiedot: 

  • hakemusjakso
  • maa, josta haet palautusta
  • hakemusnumero

Kesken oleva hakemus voidaan myös perua valitsemalla halutun hakemuksen kohdalla Peru-linkki.

 

Vaihe 3: Laskujen ja tuontiasiakirjojen erittely

Järjestelmä antaa automaattisesti jokaiselle laskulle ja tuontiasiakirjalle järjestysnumeron

Anna seuraavat tiedot:

  • laskun tai tuontiasiakirjan numero
  • laskun tai tuontiasiakirjan päivämäärä
  • kuvaus tuontiasiakirjan tunnistetiedoista valitulla asiointikielellä. (Jos tuontiasiakirjassa ei ole numeroa, niin tuontiasiakirjasta on annettava kuvaus valitulla asiointikielellä)
  • onko laskussa käytetty kevennettyjä laskumerkintöjä
  • myyjän nimi, myyjän arvonlisäverotunniste tai verorekisterinumero, maa, katuosoite, postinumero ja postitoimipaikka
  • ostettujen tavaroiden tai palvelujen laatu (koodi ja alakoodi) tai kuvaus tavaroiden tai palveluiden laadusta valitulla asiointikielellä
  • hinta ilman veroa
  • arvonlisäveron määrä ja vähennykseen oikeuttava osuus prosentteina
  • palautettavaksi haettava määrä
  • rahayksikkö.

Liitetiedostona laskut tai tuontiasiakirjat sekä asiamiesvaltakirja

  • tiedoston nimi
  • tiedoston tyyppi
    • sallitut tiedoston tyypit ovat: tiff, jpeg ja pdf. Suosittelemme pdf:ää
  • tiedoston sisällön kuvaus

Uutta hakemusta tehtäessä laskut ja tuontiasiakirjat eritellään Lisää uusi lasku- tai Lisää uusi tuontiasiakirja -linkin kautta. Linkistä avautuu erittelyikkuna, jossa voit ilmoittaa laskun tai tuontiasiakirjan tiedot. Ilmoittamasi laskut ja tuontiasiakirjat näet luettelona näytöllä.

Voit myös tuoda ja ladata hakemukseen lasku- tai tuontiasiakirjaerittelyjen tiedot omasta tiedostostasi, johon tiedot tulee olla eriteltyinä esimerkkitiedoston mukaisesti tiettyyn järjestykseen. Tuotavan tiedoston tallennusmuodon tulee olla CSV(luetteloerotin) (*.csv), joka on Excel-toimistotyökalun yksi tekstitiedon tallennusmuoto asiakirjalle.

Esimerkkitiedosto

Solujen on oltava tekstityyppisiä. Tee tarvittaessa solumuotoilut ennen kuin täytät tiedot.

Ilmoita päivämäärä muodossa pp.kk.vvvv tai pp/kk/vvvv. Jos ilmoitat sarakkeissa N–Q lukuja, joissa on desimaaleja, erota desimaaliosa pilkulla, esimerkiksi 200,22. Älä käytä desimaalien erottamiseen pistettä. Ilmoita sarakkeissa S–W hankintojen laatua kuvaavat koodit. Jos hankinnan laatua kuvaava koodi ilmoitetaan palautusmaassa sekä pää- että alakoodilla (esimerkiksi 1.7), käytä numeroiden erottamisessa pistettä. Laatukoodi ilmoitetaan siis tällöin muodossa x.y tai x.y.z. Älä käytä hankinnan laatua kuvaavissa koodeissa pilkkua.

Voit ilmoittaa enintään 5 ostettujen tavaroiden ja palveluiden laatukoodia yhtä laskua tai tuontiasiakirjaa kohti. Ilmoita koodit taulukon sarakkeissa S–W. Jos käytät koodia 10 (”Muut”), lisää sille vapaamuotoinen selite sarakkeeseen X. Itse koodi 10 voi olla missä tahansa sarakkeista S–W.

Voit valita lataamasi tiedoston laatukoodiksi vain valitsemasi palautusmaan sallimia laatukoodeja. Voit tarkistaa sallitut koodit ALVEU-palvelun vaiheessa 3 sivulla ”Lisää uusi lasku”. Palvelu antaa tässä kohdassa tarjolle vain sen maan koodit, jonka olet valinnut kohdemaaksi vaiheessa 2.

Kun olet saanut tiedoston valmiiksi, tallenna se, mutta älä sulje sitä ennen kuin lataat sen ALVEU-palveluun. Muutoin Excel saattaa muuntaa solut takaisin numerotyyppisiksi (jos solussa on pelkkiä numeroita) tai päivämääriksi (jos numeroiden välissä on pisteitä, kuten laatualakoodeissa, esim. 2.2.2.). Silloin tiedoston lataaminen epäonnistuu.

Yhden tuontitiedoston yhteenlaskettujen laskujen tai tuontiasiakirjojen erittelytietojen lukumäärä on rajoitettu maksimissaan 100 kappaleeseen. Voit kuitenkin tuoda yhden tai useamman tiedoston tiedot hakemukseen liitettäväksi, mutta ne on tuotava jokainen tiedosto yksi kerrallaan. Kunkin tuotavan tiedoston tietosisällölle tehdään tarkastus, joiden perusteella annetaan mahdolliset tietosisällön korjausilmoitukset. Nämä korjaukset on tehtävä ennen kuin pystyt etenemään uuden tiedoston tuomiseen, hakemuksen tietojen tallentamiseen tai hakemuksen lähettämiseen.

Jos haluat muuttaa aiempaa hakemusta, valitse hakemuksen lasku- ja tuontiasiakirjojen erittelytietojen luettelosta se lasku- tai tuontiasiakirja, jota haluat muuttaa tai poistaa.

Kunkin luettelossa olevan laskun tai tuontiasiakirjan kohdalla on Muokkaa-linkki. Siitä pääset erittelysivulle, jossa voit ilmoittaa puuttuvat tai muuttuneet tiedot.

Voit poistaa laskun tai tuontiasiakirjan tiedot hakemukselta Poista-linkistä.

Liitä tarvittavat liitetiedostot hakemukseen Lisää liitetiedosto -linkistä.

 

Vaihe 4: Hakemuksen lähettäminen

Tarkista ennen hakemuksen lähettämistä antamistasi hakemustiedoista koottu yhteenveto. Jos huomaat korjattavaa, voit palata vielä muuttamaan antamiasi tietoja.

Lähetä tiedot Verohallintoon painamalla Lähetä tiedot-painiketta. Tämän jälkeen näet yhteenvedon hakemuksesi tiedoista. Voit tulostaa yhteenvedon sivun ylälaidan Tulostusversio-linkistä. Voit myös tallentaa tiedot keskeneräisiksi, jolloin tietoja ei lähetetä Verohallintoon, mutta voit jatkaa hakemuksen tekemistä myöhemmin. Keskeneräiseksi tallennettuja tietoja säilytetään palvelussa palautushakemuksen viimeiseen palautuspäivään asti. Sen jälkeen tiedot poistetaan. Voit kirjautua ulos palvelusta myös tietoja tallentamatta.

 

Lopetus

Muista kirjautua ulos palvelusta, kun lopetat palvelun käytön.

Huom! Jos kesken palvelun käytön kirjaudut ulos oikeassa yläkulmassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä, tiedot eivät tallennu Verohallinnon järjestelmiin.

 

Ohjeet palvelussa

Palvelun käyttöohjeet ovat sivun oikeassa reunassa. Lisätietoja saat Ohje-linkistä.

Palautushakemuksen päätös   

Verohallinto vastaanottaa lähettämäsi tiedot ja lähettää ne edelleen sähköisesti palautushakemuksella ilmoittamaasi EU-maahan. Kyseisen EU-maan veroviranomainen lähettää sinulle ilmoituksen hakemuksesi vastaanottamisesta, ja päätöksen 4-8 kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottopäivästä.

Vastuu tietojen oikeellisuudesta  

Sähköinen tunnistautuminen ALVEU -palveluun ja tietojen antaminen palvelussa vastaa aikaisemman menettelyn mukaisen hakemuslomakkeen antamista. Muista, että olet vastuussa antamistasi tiedoista.