Näin tilaat uuden verokortin eli muutat palkan veroprosenttia OmaVerossa

Tämän ohjeen avulla löydät nykyisen verokortin ja tilaat muutosverokortin OmaVerossa. Uuden verokortin tarvitset, jos esimerkiksi aloitat uudessa työssä ja palkkasi muuttuu tai arviosi koko vuoden tuloista muuttuu.

Toimi näin OmaVerossa

Verokorttia varten tarvitset tiedot tuloista ja vähennyksistä:

  • Arvioi koko vuoden tulot.
  • Laske vuoden alun tulot ja verot. Voit käyttää tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja, jotka saat OmaVeron verokorttihakemuksessa näkyviin valmiiksi.
  • Lisää myös tiedot mahdollisista vähennyksistä.
  1. Kirjaudu OmaVeroon (avautuu uuteen ikkunaan)

    Kun kirjaudut OmaVeroon, sinun täytyy tunnistautua sähköisesti. Tarvitset esimerkiksi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

  2. Etsi Toiminnot-kohta ja valitse Verokortit ja ennakkovero.

  3. Näet voimassa olevan verokorttisi tiedot. Kun valitset Avaa verokortti, saat näkyviin voimassa olevan verokorttisi. Voit tallentaa tai tulostaa sen itsellesi.

    Ohje: Näin tulostat ja sallit ponnahdusikkunat OmaVerossa

  1. Jos haluat tehdä verokorttiisi muutoksia, valitse Tilaa uusi verokortti.

  2. Näet nyt omat tietosi. Tarkista, että tiedot ovat oikein. Siirry seuraavaan vaiheeseen, joka on Esitäytetyt tulot ja vähennykset.

  3. Tarkista tiedot tuloista. Näet tulorekisteriin ilmoitetut tiedot linkistä Tulorekisterin tiedot.

    Tee tarvittavat muutokset. Valitse, ilmoitatko tähän mennessä maksetut palkat ja ennakonpidätykset itse vai käytätkö tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Jos ilmoitat tiedot itse, merkitse vuoden alusta saakka saamasi palkka ja siitä maksamasi ennakonpidätys.

    Huom. Jos haluat muuttaa vain verokortin voimassaoloaikaa (esim. 1.1. alkaen), sinun täytyy muuttaa myös tuloja − esimerkiksi eurolla.

  4. Ilmoita seuraavaksi arvio siitä, kuinka paljon palkkaa saat: Voit valita, ilmoitatko arvion

    • koko vuoden palkasta (12 kk)
    • loppuvuonna maksettavasta palkasta (uuden verokortin voimaantulosta vuoden loppuun).

    Laske yhteen kaikista palkkatöistäsi kertyvät palkat, palkkiot, lomarahat ja luontoisedut. Älä laske mukaan etuuksia, eläkkeitä, opintorahoja tai ulkomailta saatua palkkaa. Ilmoita nämä tulot erikseen seuraavassa vaiheessa.

    Kun tiedot ovat oikein, siirry seuraavaan vaiheeseen, joka on Muut tulot.

  5. Jos sinulla on muita tuloja, ilmoita ne seuraavaksi.

    Esimerkiksi: Jos saat vuokratuloja, valitse vaihtoehto Kyllä, niin pääset ilmoittamaan tietoja.

    Kun tiedot ovat oikein, siirry seuraavaan vaiheeseen, joka on Muut vähennykset.

  6. Ilmoita mahdolliset vähennykset tässä vaiheessa.

    Esimerkiksi asunnon ja työpaikan väliset matkakulut pääset ilmoittamaan, kun valitset Kyllä kohdasta Matkakulut. (Katso ohje Näin ilmoitat matkakulut OmaVerossa).

    Kun tiedot ovat oikein, siirry seuraavaan vaiheeseen, joka on Toimitustapa.

  7. Valitse verokortin voimaantulopäivä ja toimitustapa.

    Ilmoita, mistä päivästä lähtien uusi verokorttisi on voimassa.

    Valitse, haluatko palkan verokortin

    • vain sähköisenä OmaVeroon
    • Omaveroon ja paperisena postitse kotiin
    • OmaVeroon ja suoraan maksajalle.

    Jos valitset viimeisen kohdan, pääset sen jälkeen täyttämään esimerkiksi palkanmaksajan osoitetiedot.

    Siirry seuraavaan vaiheeseen, joka on Esikatsele ja lähetä.

  8. Tarkista vielä kaikki tiedot. Jos tiedoissa on virheitä, korjaa ne. Pääset korjaamaan tietoja linkistä Muokkaa.

    Jos haluat jatkaa täyttämistä myöhemmin, valitse Tallenna keskeneräisenä. Verohallinto ei käsittele tietoja, ennen kuin olet lähettänyt ne.

  9. Kun kaikki verokortin tiedot ovat oikein, valitse Lähetä.

    Sen jälkeen saat kuittauksen, että ilmoituksesi on vastaanotettu.

    Kun olet lähettänyt tiedot, uusi verokortti toimitetaan valitsemallesi vastaanottajalle. Kopion verokortista löydät OmaVeron postilaatikosta, jonne pääset OmaVeron etusivulta.

    Ohje: Näin löydät verokortin, kirjeen tai verotuspäätöksen OmaVerosta

Voit tilata verokortin myös näin: