Puuttuva tai purettu rakennus – korjaa tiedot tarvittaessa

Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille, jos olet hakenut rakennuslupaa uuteen rakennukseen tai rakennuksen muutokseen. Saamme tiedot muilta viranomaisilta. Muista muutoksista, kuten rakennuksen purkamisesta, pitää ilmoittaa itse.

Näin ilmoitat, että rakennus puuttuu kiinteistöverotiedoista

  1. Kirjaudu Kiinteistötiedot verkossa -palveluun
  2. Valitse kiinteistötunnus, jolla rakennus sijaitsee > Avaa
  3. Valitse maapohja, jolla rakennus sijaitsee (jos useita maapohjia)
  4. Mene kohtaa Rakennukset maapohjalla ja valitse Lisää uusi tai puuttuva rakennus
  5. Valitse rakennustyyppi ja ilmoita rakennuksen pyydetyt tiedot
  6. Valitse Jatka
  7. Jos muuta korjattavaa ei ole, valitse Siirry ilmoituksen lähettämiseen

Näin ilmoitat, että rakennus on purettu

  1. Kirjaudu Kiinteistötiedot verkossa -palveluun
  2. Valitse se kiinteistötunnus, jonka tietoja haluat muuttaa > Avaa
  3. Valitse Rakennukset maapohjalla -kohdasta rakennus, jonka tietoja haluat muuttaa > Avaa
  4. Valitse kohta Rakennus on purettu
  5. Ilmoita purkupäivämäärä
  6. Valitse Jatka
  7. Jos muuta korjattavaa ei ole, valitse Siirry ilmoituksen lähettämiseen

Korjaa kiinteistöveropäätöstäsi tarvittaessa

Ilmoita meille oikeat tiedot, jos kiinteistöverotuspäätöksessäsi on seuraavia puutteita:

  • Päätöksessä on virhe.
  • Päätöksestäsi puuttuu rakennus, jonka koko on yli 5 m2. Rakennusta ei tarvitse ilmoittaa, jos se on pienempi kuin 5 m2.
  • Päätöksessäsi näkyy purettu rakennus. Verohallinto ei saa aina tietoa puretuista rakennuksista. Korjaa tiedot: poista rakennus kiinteistötiedoista ja ilmoita päivämäärä, jolloin rakennus on purettu. Jos rakennus on ollut olemassa 1.1.2018, siitä maksetaan vero vielä vuonna 2018.