Skatteförvaltningen har återbetalat den överlåtelseskatt för bostadsköp som betalats till ett för stort belopp under slutet av året - det betalades ut cirka 23 000 euro i ränta

Skatteförvaltningens meddelande, 19.2.2024

Skatteförvaltningen återbetalade före utgången av januari sammanlagt över 19 miljoner euro i överlåtelseskatt som betalats till ett för högt belopp. Totalt cirka 30 000 kunder har fått återbetalningar.

Den största enskilda återbetalningen till en privatperson var cirka 30 000 euro och till en företagskund cirka 200 000 euro, berättar metodchef Aatu Yli-Kesäniemi på Skatteförvaltningen.
− Största delen av återbetalningarna kunde göras automatiskt. I cirka 600 fall gjordes beslutet om återbetalning av en tjänsteman, berättar Yli-Kesäniemi.

Utöver återbetalningarna på överlåtelseskatten betalades det totalt cirka 23 000 euro i ränta till kunderna.

Överlåtelseskatten på bostads-, fastighets- och värdepappershandel sänktes vid ingången av året. Den nya skattesatsen har dock tillämpats från och med den 12 oktober på köpen under slutet av 2023. Skatteförvaltningen meddelade i oktober att den i början av år 2024 återbetalar till kunderna den överlåtelseskatt jämte räntor som betalats till för högt belopp på köpen under slutet av året.

Överlåtelseskatten på fastigheter sänktes från fyra till tre procent och överlåtelseskatten på bostads- och fastighetsaktier från två till 1,5 procent. Överlåtelseskatten för övriga värdepapper sänktes med 0,1 procentenheter till 1,5 procent.

Sidan har senast uppdaterats 19.2.2024