a a a
Etusivu > Tietoa Verohallinnosta > Tiedotteet > Verokortin voi tulostaa itse lokakuusta lähtien

Verokortin voi tulostaa itse lokakuusta lähtien

Verohallinnon tiedote, 17.9.2012

Verokortin saaminen nopeutuu, kun sen voi lokakuusta lähtien tulostaa itse osoitteessa vero.fi/verokortti. Verokortti verkossa -palvelussa tulostettu verokortti on aivan yhtä virallinen kuin Verohallinnon toimittama.

Verokortin tulostaminen on helppoa. Valitse Verokortti verkossa -palvelun ”Toimitustapa ja tietojen lähettäminen” -vaiheessa, haluatko tulostaa verokortin itse. Tulostaminen tapahtuu ”Tulosta verokortti” -sivulla.

Palvelu muodostaa uudesta verokortista pdf-tiedoston. Tulostaminen onnistuu, jos omasta koneesta löytyy pdf-tiedostojen käsittelemisen mahdollistava ohjelma. Yleisin ohjelma on ilmainen Adobe Acrobat Reader. Muita vaihtoehtoja ovat muun muassa Evince (GTK+), Foxit Reader (Windows/Linux) ja KPDF (Qt). Halutessasi voit myös tallentaa tiedoston omalle koneellesi.

Voit valita, haluatko tulostaa verokorttisi itse. Verokortin voi edelleen hankkia myös

• postitse Verokortti verkossa -palvelussa
  • tulostamalla verokorttihakemus Verohallinnon sivuilta
  • soittamalla puhelinpalvelun numeroon 020 697 000
  • noutamalla verotoimistosta.

Jos tulostat verokortin, sitä ei lähetetä erikseen postitse.

Suurin osa verokorteista on tulostettavia

Noin 80 prosenttia verokorteista on mahdollista tulostaa. Tulostaminen onnistuu, jos verokorttitilauksen käsittely ei vaadi verovirkailijan tekemää tarkastusta. Tarkastuksella pyritään varmistamaan, että verokortin pohjana ovat oikeat tiedot.

Jos tulostamisessa on palvelusta johtuvia ongelmia, verokortti toimitetaan sinulle postitse Verohallinnon tiedossa olevaan osoitteeseen. Palvelu ilmoittaa asiasta ruutuun ilmestyvällä viestillä.

Tulostettu verokortti on virallinen

Asiakkaan omalla tulostimella tulostettu verokortti on yhtä virallinen ja oikea verotusasiakirja kuin Verohallinnossa tehty verokortti. Myös se täytyy toimittaa työnantajalle. Työnantajan tulee noudattaa verokortin pidätysprosentteja ja tulorajoja.

Itse tulostettu verokortti eroaa Verohallinnossa tehdystä verokortista vain vähän.

• Verokortissa on teksti ”Tämä verokortti on tulostettu verokortti verkossa -palvelussa”.
  • Vasemmassa yläkulmassa lähettäjänä on ”Verohallinto”, kun taas Verohallinnossa tehdyssä verokortissa lukee myös asiakkaan kotikunnan mukaisen verotoimiston postiosoite.
  • Tulostettu verokortti on muuten mustavalkoinen, mutta vasemmassa yläkulmassa oleva Verohallinnon logo on värillinen. Tulostimesta riippuu, onko myös logo mustavalkoinen.
  • Itse tulostettu verokortti on kaksisivuinen, muttei välttämättä kaksipuolinen. Jos tulostin tulostaa verokortin kahdelle sivulle, molemmat tulee toimittaa työnantajalle.

Sivu on viimeksi päivitetty 17.9.2012