Tietoa OmaVerosta

OmaVero on uusi verkkopalvelu Verohallinnon asiakkaille. Verohallinnon nykyiset sähköiset asiointipalvelut siirtyvät OmaVeroon vaiheittain. Tammikuussa 2017 OmaVero korvaa Verotili-palvelun. 

OmaVeroon kirjaudutaan samalla tavalla kuin nykyisiin palveluihin

Yksityishenkilöt ja ammatinharjoittajat kirjautuvat pankkitunnuksilla

Voit tunnistautua OmaVeroon henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai sähköisellä henkilökortilla, jos olet:

  • yksityishenkilö
  • liikkeen- tai ammatinharjoittaja
  • maa- tai metsätalousharjoittaja

Yritys- ja yhteisöasiakkaat tarvitsevat Katso-tunnisteen

Tämä koskee seuraavia asiakasryhmiä:

  • Yhtiöt (mm. osakeyhtiöt ja asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöt)
  • Yhteisöt (mm. säätiöt ja yhdistykset)
  • Julkishallinnon organisaatiot (mm. kunnat ja seurakunnat)
  • Yhtymät (mm. maatalous-, metsä- ja elinkeinoyhtymät)
  • Kuolinpesät (joilla on Y-tunnus)

Huomio Verotili-palvelun Katso-rooleista

  • Verotili-palvelussa käytössä olleet Katso-valtuudet ovat voimassa myös OmaVerossa. Poikkeuksen tekee Tilinhoitajayhteisö-käyttäjärooli, joka poistuu käytöstä.
     
  • Verotili-palvelun roolien nimet muuttuvat: 
    Verotili → Yrityksen OmaVero 
    Kausiveroilmoittaja → Oma-aloitteisten verojen ilmoittaja
  • Verotili-palvelun rooleilla OmaVerossa näkyy tietoja laajemmin kuin Verotili-palvelussa. Valtuutuksen voi tarvittaessa perua ja hakea tilalle uuden valtuutuksen.

Asiakaslista näkyy Omaverossa kuten Verotili-palvelussa

Jos kirjaudut OmaVeroon Katso-tunnisteella, johon on liitetty valtuutuksia useiden eri asiakkaiden puolesta, näet kirjautumisen jälkeen listan asiakkaista, joiden OmaVeroon voit siirtyä.

Listalla näkyy oletuksena asiakkaan tunnus, nimi, kuvaus OmaVeron käyttöoikeuksista ja yhteenvedon tulostusmahdollisuus.

Yhteenveto, saldo ja huomautukset maksettavista veroista näytetään vain, jos käyttäjällä on Katso-pääkäyttäjä, rinnakkaispääkäyttäjä tai Yrityksen OmaVero (ent. Verotili)-rooli.

OmaVerossa voit tällä hetkellä

  • antaa ilmoituksen oma-aloitteisista veroista (esim. arvonlisäverosta tai työnantajasuorituksista)
  • antaa lahjaveroilmoituksen
  • ilmoittaa tilinumeron.

Oma-aloitteisten verojen ja lahjaveron osalta voit myös

  • lukea verotuspäätöksen
  • vastata selvityspyyntöihin
  • tarkistaa maksuyhteystiedot tai siirtyä suoraan maksamaan.

OmaVero korvaa Verotili-palvelun: katso palveluiden erot ja yhtäläisyydet

OmaVerossa on nähtävillä:

  • avoin saldo
  • verokauden viimeisimmät voimassa olevat oma-aloitteisten verojen ilmoitustiedot (alkaen vuodesta 2012)
  • Verotili-palvelussa asetettu palautusajankohta ja -raja sekä tiliotteen toimitustapa
  • verokauden tapahtumat (alkaen vuodesta 2012).

Verotili-palvelusta eivät siirry OmaVeroon:

  • veroilmoitusten arkisto
  • verotiliotteet

Tilitapahtumat esitetään eri tavalla

  • tilitapahtumien olennainen sisältö on OmaVerossa nähtävissä verokauden tapahtumissa

Yhteenveto korvaa verotiliotteen

OmaVeron yhteenveto:

  • sisältää tiedot verokauden tapahtumista
  • muodostuu kuukauden viimeisenä päivänä
  • voidaan pyynnöstä lähettää postitse. Verotili-palvelussa valittu verotiliotteen toimitustapa  toimitustapana.

voi myös sisältää:

  • tiedon puuttuvista ilmoituksista,
  • maksukehotuksen,
  • päätöksen myöhästymismaksusta
  • ilmoituksen esimerkiksi verovelkojen merkitsemisestä verovelkarekisteriin, niiden julkaistavaksi lähettämisestä tai lähettämisestä ulosottoon.

OmaVerossa julkaistaan osa postitse lähetetyistä kirjeistä

OmaVerossa julkaistaan postitse lähetettyjä kirjeitä, esimerkiksi oma-aloitteisiin veroihin, asiakasrekisteröintiin ja maksamiseen liittyen. Kirjeitä julkaistaan myös vuodelta 2016. Kaikki kirjeet näkyvät ensin lukemattomana, myös sellaiset, jotka olet voinut huomioida jo 2016 vuoden aikana. Kun olet lukenut kirjeen OmaVerossa, se ei näy enää näy lukemattomana.

Videot ja infolaatikot opastavat

OmaVeron kirjautumissivulta löydät ohjevideoita, jotka opastavat veroilmoituksen antamisessa, veron maksamisessa ja veroilmoituksen korjaamisessa. Kirjauduttuasi palveluun, löydät apua ohjeikoneista.

OmaVero-asiointi ja asiakaspalvelu

Jotta voisimme ohjata sinua palvelun käytössä, asiakaspalvelijoillamme on mahdollisuus katsella OmaVerossa näkyviä tietojasi. Keskeneräisiä tietoja ei käytetä verotuksessasi. OmaVerossa asiointi nauhoitetaan. Nauhoitusta voidaan tarvittaessa hyödyntää palvelussa syntyneiden virheiden ja häiriötilanteiden syiden selvittämiseen sekä palvelun laadun parantamiseen. Nauhoitteet hävitetään seitsemän päivän kuluttua.

Turvakieltoasiakas: Turvakiellon alaiset tietosi ovat OmaVerossa nähtävissä sekä sinulle, että valtuuttamallesi asianhoitajalle. Verohallinnossa turvakiellon alaisia tietoja voivat nähdä vain nimetyt henkilöt. Huomioi kuitenkin, että asiakaspalvelija voi erityistilanteissa nähdä nauhoitteelta turvakiellon alaiset yhteystietosi. Asiakaspalvelijat ovat Verohallinnon henkilökuntaa ja heitä sitoo salassapitovelvollisuus.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 3.1.2017