Verokortti turvapaikanhakijalle

Kuuluu kokonaisuuteen: Verokortti

Kaikilla Suomessa töitä tekevillä pitää olla verokortti. Verokortin saat lähimmästä verotoimistosta.

Turvapaikanhakijana sinulla on oikeus tehdä töitä, kun turvapaikkahakemuksen jättämisestä on kulunut kolme tai kuusi kuukautta.

Ohjeet löydät Maahanmuuttoviraston sivuilta (www.migri.fi).

Saat verokortin verotoimistosta

Katso verotoimistojen yhteystiedot

Ota verotoimistoon mukaan seuraavat asiakirjat:

  • vastaanottokeskuksen asukaskortti. Sillä todetaan, kuka olet. Jos sinulla on passi, ota sekin mukaan.
     
  • työsopimus, jos sinulla on sellainen.
     
  • Täytä verokorttihakemus (lomake 5042)  ja tulosta se. Saat lomakkeen myös verotoimistosta. Täytä lomake mielellään etukäteen. Merkitse lomakkeelle ainakin
    • henkilötiedot
    • Suomeen saapumispäivä
    • työnteon alkamispäivä
    • arvio koko vuoden palkan määrästä sekä
    • työnantajan nimi, jos se on jo tiedossa.

Virkailija antaa sinulle keinotunnuksen henkilöllisyyttäsi varten. Keinotunnus on käytössä Verohallinnossa. Sitä ei voi käyttää esimerkiksi pankissa.

Keinotunnuksella saat myös veronumeron. Veronumeroa tarvitset, jos teet töitä rakennustyömaalla.

Virkailija antaa sinulle verokortin. Kun menet töihin, anna verokortti työnantajallesi. Sen perusteella hän maksaa verot palkastasi.



Sanasto

Sanastosta löydät keskeisimmät verotuksen termit.

A   B   E   H   I   J   K   L   M   N   O   P   R   S   T   V   Y

Sivu on viimeksi päivitetty 10.8.2016